• Het is absoluut niet het meest belangrijke nieuws of onderwerp waar de EU onze mening over kan vragen, maar ik vind het op zich wel leuk.

De Europese Centrale Bank gaat nieuwe Eurobiljetten uitgeven en heeft een selectie van ontwerpen bekend gemaakt. Via een survey kunnen alle EU inwoners hun mening geven via deze link.

Ik ben natuurlijk heel benieuwd wat jullie voorkeur is en waarom. Onder de spoiler heb ik alle ontwerpen opgelijst.

Ontwerp A: Studio Joost Grootens

Ontwerp B: PunkFormStrich

Ontwerp C: Neue Gestaltung GmBH

Ontwerp D : Rudy Guedj and François Girard-Meunier

Ontwerp E: Myrsini Vardopoulou

Ontwerp F: Jan Robert Dünnweller

Ontwerp G: Rubio & del Amo and Cruz más Cruz

Ontwerp H: Atelier Goppel-Toperngpong

Ontwerp I: Isabelle Daëron

Ontwerp J: VIlle Tietäväinen

[ bericht aangepast op 23 juli 2026 - 21:22 ]

Historically, us queers have never asked for permission to exist. - Heartstopper

Om zelf te starten:

Ik ben zelf wel fan van de ontwerpen met een cultureel Historische grondslag. Absoluut niet omdat ik een vogelfobie heb.
    En dan word ik het meest aangetrokken tot ontwerp E, voornamelijk door het ontwerp van de achterkant van de biljetten.

Ik hoop vooral dat we geen ontwerp hebben die er te veel als speelgoedgeld uitzien, want zo zitten er naar mijn mening ook enkele tussen. :'D

Historically, us queers have never asked for permission to exist. - Heartstopper

Hate to say it, ik vind ontwerp G er nog het best uit zien. Lijkt voor mij het meest op geld en op wat we "gewend" zijn van de euro. Ik vind de rest er heel erg als abstracte kunst of speelgoedgeld uitzien.

It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

Ontwerp H! Gimme them colour! *O*

[ bericht aangepast op 23 juli 2026 - 21:15 ]

Het roddelblad in mij zit gelijk te roepen, 'Girl, spill the teaaaa!' - Maxime

Ik ging zeggen H of I maar toen zag ik dat I verticaal georiënteerd is en dat vind ik illegaal, dus daarom H (bat)

[ bericht aangepast op 24 juli 2026 - 15:35 ]

Dramatic

Schaffen ze de 500 en 1000 euro briefjes af?

help

JA EINDELIJK ik hoopte al dat iemand hierover een topic zou aanmaken!

Ik hoop stiekem dat een van de vogelreeksen het wordt… vind die mensen niks, zoveel landen, waarom zijn dit 'de beroemdheden'? Vond het juist leuk dat er bruggen op stonden die niet bestonden (tot een Nederlandse architect bedacht om ze te bouwen, ghehehe)

Cabeswater schreef:

Er bestaat sowieso geen briefje van 1000 euro, en die van 500 euro wordt sinds ik dacht 2019 niet meer uitgegeven! Die er zijn, zijn nog steeds geldig en een wettig betaalmiddel maar verder zijn ze uitgefaseerd. Was toevallig vorige maand bij het Geldmuseum in Frankfurt (echt een ontzettende aanrader!!!!!!!! en gratis toegankelijk) en daar legden ze van alles uit daarover. Moet thuis ff in m'n galerij zoeken of ik een foto van dat uitlegbordje heb (dacht het wel!)

so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

Thanks voor het laten weten hiervan!

C, H, en J zijn mijn favorieten. Al is het jammer dat J een andere richting op wijst, dus ik denk dat C mijn favoriet is. Ik vind de sterrenbeeldachtige dingen en erlemeyer-ding wel nice. En E is ook nog wel nice trouwens. (Kiezen, what's that? xD )

If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

H is mijn favoriet

"She would've made such a lovely bride, what a shame she's fucked in the head, " they said

Ik wil G!!! Love vogels

Let me in, let me in.

Dermot schreef:
    Ik wil G!!! Love vogels

Same. Love them birbs.

O mia lost elan. Tu isag elythe.

Derks schreef:
    JA EINDELIJK ik hoopte al dat iemand hierover een topic zou aanmaken!

Ik hoop stiekem dat een van de vogelreeksen het wordt… vind die mensen niks, zoveel landen, waarom zijn dit 'de beroemdheden'? Vond het juist leuk dat er bruggen op stonden die niet bestonden (tot een Nederlandse architect bedacht om ze te bouwen, ghehehe)

(...)

Er bestaat sowieso geen briefje van 1000 euro, en die van 500 euro wordt sinds ik dacht 2019 niet meer uitgegeven! Die er zijn, zijn nog steeds geldig en een wettig betaalmiddel maar verder zijn ze uitgefaseerd. Was toevallig vorige maand bij het Geldmuseum in Frankfurt (echt een ontzettende aanrader!!!!!!!! en gratis toegankelijk) en daar legden ze van alles uit daarover. Moet thuis ff in m'n galerij zoeken of ik een foto van dat uitlegbordje heb (dacht het wel!)

Ah damn seems ive been living under a rock

Vraag me af waar ik briefjes van 1000 euro gezien heb 🤔

help

Ik heb ook vooral gestemd op de vogels haha. Vind de gezichten ook maar discutabel en niet tijdloos, al vond ik de culturele plaatjes erbij leuk.

Ontwerp F mag van mij direct de prullenbak in. Ik vind het wel leuk als er iets origineels komt. Vind denk ik H de leukste :3

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

G heeft trouwens geen vogels haha. Het plaatje staat boven de naam van het ontwerp ;p

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Cabeswater schreef:

bestonden er dan eurobrieven van 1000? 🤔ik dacht dat de max tot 500 was?

Renna schreef:
    Ik ging zeggen H of I maar toen zag ik dat I verticaal georiënteerd is en dat vind ik illegaal, dus daarom H (bat)

Precies dit!
    Die met de mensen vind ik maar saai en van F wordt ik al overprikkeld van enkel ernaar kijken.

[ bericht aangepast op 24 juli 2026 - 19:24 ]

Adventurer at heart, but oh how she loved to be home