• Lieve allemaal,

Het is een enige tijd geleden dat er bemiddelaarsverkiezingen zijn geweest (om precies te zijn 8 jaar geleden, toen ik zelf ben verkozen). Na wat overleg met de moderators, feedback uit de enquête en mijn eigen plan om over anderhalf jaar met mijn bemiddelaarspensioen te gaan, bij deze nieuwe bemiddelaarsverkiezingen!

RONDE 2!
    Zoals aangekondigd hier op het forum ronde 2. Ik heb 3 inzendingen binnengekregen. Ik wil deze hier graag met jullie delen. Het zijn niet veel inzendingen, maar alleen aanmelden is geen garantie om ook bemiddelaar te worden. De keuze is namelijk aan jullie! De aankomende weken aan jullie als users!

Jullie krijgen nu t/m woensdag 17 juni om vragen te stellen aan de kandidaten en erover na te denken wie je graag als nieuwe bemiddelaar ziet! Deze vragen mogen variëren van persoonlijke vragen (leeftijd, studie, bemiddelaarservaring) tot vragen die gaan over de manier waarop deze persoon bemiddelingszaken zou aanpakken.

Na die twee weken gaan de stembussen open (van donderdag 18 juni t/m vrijdag 3 juli) en heb je nog twee weken om te stemmen op wie jij graag als de nieuwe bemiddelaar van Qreaties ziet. Ook in deze tijd mag je natuurlijk nog vragen stellen. Denk er wel aan, eenmaal gestemd kan je niet meer wijzigen!

En dan nu de kandidaten:

Inktzwart, Dante
    Catmint, Maxime
    Zaalvoetbalclub, Sil

Hun motivaties kun je vinden in dit document. Lees ze goed door! Ze kunnen je helpen met je keuze.

Veel succes aan de kandidaten deze ronde en ik moedig iedereen aan met veel vragen te komen *O*

RONDE 1
    Hoe gaan deze verkiezingen?
    Ik zoek twee/drie nieuwe bemiddelaars. Je kunt je opgeven voor de verkiezingen door een motivatiebrief in te sturen. Deze wordt gedeeld met de andere users. De verkiezing zal namelijk hier op het forum zijn. Bemiddelaars worden namelijk niet gekozen door de Crew, maar door de users op Quizlet. Users zijn vrij om kandidaten vragen te stellen. Deze vragen mogen variëren van persoonlijke vragen (leeftijd, studie, bemiddelaarservaring) tot vragen die gaan over de manier waarop deze persoon bemiddelingszaken zou aanpakken. Er zijn drie weken voor het stellen van vragen. Na deze drie weken mag iedereen een stem uitbrengen op de kandidaat waarvan hij/zij vindt dat het de beste aanvulling voor het team is. De twee/drie kandidaten met de meeste stemmen zullen bemiddelaar worden.
          Mocht het nu zo zijn dat ik veel inzendingen krijg, zullen we deze verkiezingen verdelen in twee rondes. Degenen met de meeste stemmen in beide rondes krijgen een groene naam.

Disclaimer: Aangezien de site niet zo levendig meer is als acht jaar geleden, kijk ik vooral naar het aantal inzendingen hoeveel bemiddelaars het uiteindelijk worden en/of een tweede ronde nodig is. Dat kan ik helaas van tevoren niet met jullie delen. 8 jaar geleden hadden we nog 27 inzendingen, hoeveel het er nu zijn durf ik niet te voorspellen. Ik ben in ieder geval op zoek naar minstens 2 bemiddelaars.

Wat wordt er van je verwacht als bemiddelaar?
    Ik ga even heel eerlijk tegen jullie zijn. Als bemiddelaar zijn er periodes waar in je heel druk bezig bent en periodes waarin er niets te doen is. Je moet als kandidaat dus vooral piekmomenten kunnen opvangen.

Positie in de crew
    Als bemiddelaar werk je veel samen met het moderators, maar je maakt geen deel uit van het moderatorteam. De bemiddelaars staan hier los van. Dit houdt in dat bemiddelaars mod-topics in kunnen zien, dat je erop kan reageren, maar dat we niet de taken van een moderator uitvoeren.
          Jouw taak als bemiddelaar is erop toezien dat de moderators onpartijdig blijven en je hebt een adviserende rol. Jij bent de brug tussen moderators en de users van Quizlet.

Functie van de bemiddelaars
    Bemiddelen

Onze voornaamste taak is natuurlijk het bemiddelen bij ruzie, indien beide partijen hiermee instemmen. Deze aanvragen tot bemiddeling kunnen op verschillende manieren bij ons binnenkomen, door een melding bij de moderators of als een van de partijen er zelf om vraagt.
          Als beide partijen instemmen met bemiddeling, dan is het de taak van de bemiddelaar hen te helpen met het uitpraten van hun ruzie. We verplaatsen het gesprek naar de prive-berichten, helpen de ruziemakers met het opstellen van berichten en versturen die vervolgens. Belangrijk hierbij is dat je neutraal blijft, beide partijen aanhoort en vooral het gesprek laat plaatsvinden. Wij lossen de ruzies niet op, maar wij helpen de partijen wel om samen tot een oplossing te komen. Natuurlijk is het hierbij belangrijk dat beide partijen hierbij mee instemmen. Als een van de twee niet wil, dan houdt het helaas op. Bemiddeling is vrijblijvend en vind los van inmenging van de moderators plaats.
          Natuurlijk kan het ook voorkomen dat er een conflict is tussen users en het moderatorteam of een van de moderatoren afzonderlijk. Aangezien de users niet op het modforum kunnen komen en het gehele moderatorteam als geheel verantwoordelijk is voor hun beslissingen kan het erg lastig zijn om direct te communiceren tussen de twee partijen. Wij zullen in dit geval optreden als de vertegenwoordiger van de user.

Luisterend oor

Een bemiddelaar is er niet enkel om een ruzie te begeleiden, maar kan zich ook opstellen als een aanspreekpunt. Dit is voornamelijk belangrijk binnen de crew. Soms voelt een moderator zich niet goed bij de eindconclusie van een zaak of bij de behandeling van een zaak. Het komt dan voor dat de moderator in kwestie haar hart even bij ons lucht. In dit geval is de bemiddelaar dus voornamelijk een luisterend oor.
          Maar een bemiddelaar kan ook een luisterend oor zijn voor users. Mochten er triggerende berichten staan in het LJH- topic (bijvoorbeeld) kan het zijn dat een bemiddelaar even een berichtje stuurt om te zien hoe het met diegene gaat. Let daarbij wel op dat wij geen professionele hulp zijn, maar puur even een luisterend oor bieden.

Indien jij denkt dat je de geschikte kandidaat bent voor deze functie, dan kan je inschrijven door op de link hier onder te klikken. Denk goed na over hoe je je formulier invult, want je krijgt maar één kans om er een in te dienen!

Je kan niet meer inschrijven!

P.s: Er komen komend jaar ook nog moderatorverkiezingen.

[ topic verplaatst door een moderator ]

[ bericht aangepast op 3 juni 2026 - 20:22 ]

It's never gonna happen, Guys.

^Het bericht wordt inderdaad gedeeld op het modforum! Dat zinnetje is er blijkbaar bij het editen ergens tussenuit gevallen hahhaha. Goed opgemerkt. Ik heb het meteen in mijn originele casus er voor de andere twee nog even bij gezet.

Bedankt voor je snelle antwoord :3

Het roddelblad in mij zit gelijk te roepen, 'Girl, spill the teaaaa!' - Maxime

Leodh schreef:
    Ik heb ook een casus voor de kandidaten (:

(...)
    3) Hoe ga je verder?
    - Houd rekening met de geheimhoudingsplicht t.b.v. de privacy van de users
    - Houd rekening met de verontwaardiging van CocaColaatje
    - Houd rekening met de frustratie van de mods die veel tijd hebben gestoken in een neutraal en verdiepend antwoord

Allereerst zou ik, zodra ik op het modforum signaleer dat het een naar bericht is waar mensen moeite mee hebben, aangeven dat mijn PB open staat om even harten te kunnen luchten. Het is belangrijk dat iedereen echt hun frustratie kwijt kan. Natuurlijk zullen ze het ook met elkaar bespreken op het modforum, maar als iemand het gevoel heeft dat dat niet past, kan het ook bij mij.

Zodra duidelijk is dat het zodanig vervelend is dat de mods moeite hebben met het formuleren van een antwoord door de onstane woede en frustratie, zou ik sowieso mensen aanraden om allereerst even een momentje te nemen (dit is wel ervan uitgaande dat dit gebeurt direct na het ontvangen van het PB). Vlak na het lezen van zoiets naars is het logisch om boos te worden, maar die initiële woede is een behoorlijk slechte raadgever als het gaat om het opstarten van een gesprek. Op werk raad ik, tijdens het mediaten, ook aan om na het ontvangen van vervelende berichten eerst even te wachten voor er een antwoord geschreven wordt. Zo kan iedereen zich even herpakken, hebben ze tijd om hun hart te luchten (bij mij of bij iemand anders), ergens tegenaan te schoppen, whatever mensen fijn vinden. Het topic is niet gesloten of zo, het bericht bespreken met elkaar kan zeker (inclusief frustratie), maar dan nog niet met het oog op het formuleren van een antwoord. Voor het welzijn van de mods én de ontvanger van het antwoord kan zo’n bericht echt wel een nachtje wachten, vooral als er ook al een ‘bedankt voor je bericht, we komen zo snel mogelijk bij je terug’-bericht terug is gestuurd.

Daarna zou ik mee willen kijken naar het antwoord dat er gestuurd gaat worden. Het bovenstaande (het nemen van rust) is meer vanuit de moderators gedacht, maar zodra het moment er is dat er een antwoord geschreven wordt, zal ik meer rekening houden met hoe het bericht bij de user binnenkomt. Dan ben ik in principe de vertegenwoordiger van de user, die heeft tenslotte geen stem in dit stukje. Het contact zou ik laten verlopen tussen moderator en user, ik denk dat dat op dit moment nog het meest kans van slagen veroorzaakt (en slagen zou dan zijn; een goede, of tenminste okeëe verstandhouding tussen de moderator en de user). Zodra een van de partijen aangeeft dat zij zich daar niet veilig meer bij voelen, zou ik het overnemen.

Over het antwoord van CocaColaatje vervolgens: ik neem aan dat het antwoord van CocaColaatje gericht is aan de moderator die het bovenstaande antwoord gestuurd heeft?

Op dit punt heb ik zelf nog geen contact gehad met CocaColaatje, maar omdat het conflict alleen maar lijkt te escaleren en ik al wel vanaf één kant heb meegedacht, zou ik nu wel het moment vinden op CocaColaatje zelf te contacteren. Daarin zou ik aangeven dat ik ben ingeschakeld om mee te denken met het lopende conflict. Eerst dacht ik dat het beter zou zijn om de mods mee te laten delen dat ze mij hebben ingeschakeld en dat CocaColaatje dat ook kan doen als die dat wilt, maar dan kan ook best intimiderend overkomen. Daarom zou ik me meer geroepen voelen zelf een berichtje te sturen. Allereerst zou ik vragen of CocaColaatje iets kwijt wil, hoe die zich voelt en of ik hun kan helpen. Ik zou ruimte geven voor de negatieve gevoelens en benadrukken dat ik er ook echt voor hun ben, niet alleen voor de mods (dat zou ik benadrukken, omdat de user juist een conflict heeft met crewmembers en wellicht wat wantrouwend is naar nog een crewmember, ook al is het een bemiddelaar, niet een moderator).

Aan de modkant zou ik helpen met het formuleren van het antwoord op het berichtje van CocaColaatje. Gezien ik bij het eerste bericht ook heb geadviseerd, zou ik bij het proces betrokken willen blijven. Wederom zou ik wel echt aanraden om ruimte en tijd te nemen als dit nodig is. Daarnaast zou ik ook blijven benadrukken dat ze me kunnen PB’en als ze hun hart moeten luchten of hun frustratie kwijt willen. Mocht er iemand heel aangedaan zijn, zou ik die persoon op eigen initiatief een berichtje sturen.

Tijd voor koffie.

Net verkeerd begrepen, ik typ mijn antwoord zo opniew (':

[ bericht aangepast op 8 juni 2026 - 22:34 ]

"I have love in me the likes of which you can scarcely imagine and rage the likes of which you would not believe."

inktzwart schreef:

Ik hoop dat mijn antwoord ook duidelijk is - ik lees het zo meteen nogmaals door voor typos, dus als dit bericht aangepast lijkt is dat daarvoor (: Mocht het na zo'n aanpassing nog onduidelijk zijn, stel gerust een vraag.

Een kleine opmerking: Het bericht van CocaColaatje is privé naar een moderator gestuurd, die het vervolgens gedeeld heeft met de rest van het team op het afgeschermde modforum (bloos). Deze is niet toegankelijk voor users, maar wel voor mods en bemiddelaars. Er heeft dus nergens iets publiekelijks gestaan, afgezonderd van wat Fantaatje al dan niet heeft uitgespookt.

Het roddelblad in mij zit gelijk te roepen, 'Girl, spill the teaaaa!' - Maxime

Leodh schreef:
    (...)

Een kleine opmerking: Het bericht van CocaColaatje is privé naar een moderator gestuurd, die het vervolgens gedeeld heeft met de rest van het team op het afgeschermde modforum (bloos). Deze is niet toegankelijk voor users, maar wel voor mods en bemiddelaars. Er heeft dus nergens iets publiekelijks gestaan, afgezonderd van wat Fantaatje al dan niet heeft uitgespookt.

Ah, mijn excuus, ik ben moe, dat verandert dingen - ik pas zo even mijn bericht aan oeps (ik haal het voor nu eventjes leeg)

"I have love in me the likes of which you can scarcely imagine and rage the likes of which you would not believe."