• Lieve allemaal,

Het is een enige tijd geleden dat er bemiddelaarsverkiezingen zijn geweest (om precies te zijn 8 jaar geleden, toen ik zelf ben verkozen). Na wat overleg met de moderators, feedback uit de enquête en mijn eigen plan om over anderhalf jaar met mijn bemiddelaarspensioen te gaan, bij deze nieuwe bemiddelaarsverkiezingen!

RONDE 2!
    Zoals aangekondigd hier op het forum ronde 2. Ik heb 3 inzendingen binnengekregen. Ik wil deze hier graag met jullie delen. Het zijn niet veel inzendingen, maar alleen aanmelden is geen garantie om ook bemiddelaar te worden. De keuze is namelijk aan jullie! De aankomende weken aan jullie als users!

Jullie krijgen nu t/m woensdag 17 juni om vragen te stellen aan de kandidaten en erover na te denken wie je graag als nieuwe bemiddelaar ziet! Deze vragen mogen variëren van persoonlijke vragen (leeftijd, studie, bemiddelaarservaring) tot vragen die gaan over de manier waarop deze persoon bemiddelingszaken zou aanpakken.

Na die twee weken gaan de stembussen open (van donderdag 18 juni t/m vrijdag 3 juli) en heb je nog twee weken om te stemmen op wie jij graag als de nieuwe bemiddelaar van Qreaties ziet. Ook in deze tijd mag je natuurlijk nog vragen stellen. Denk er wel aan, eenmaal gestemd kan je niet meer wijzigen!

En dan nu de kandidaten:

Catmint, Maxime
    Zaalvoetbalclub, Sil

Hun motivaties kun je vinden in dit document. Lees ze goed door! Ze kunnen je helpen met je keuze.

Veel succes aan de kandidaten deze ronde en ik moedig iedereen aan met veel vragen te komen *O*

RONDE 1
    Hoe gaan deze verkiezingen?
    Ik zoek twee/drie nieuwe bemiddelaars. Je kunt je opgeven voor de verkiezingen door een motivatiebrief in te sturen. Deze wordt gedeeld met de andere users. De verkiezing zal namelijk hier op het forum zijn. Bemiddelaars worden namelijk niet gekozen door de Crew, maar door de users op Quizlet. Users zijn vrij om kandidaten vragen te stellen. Deze vragen mogen variëren van persoonlijke vragen (leeftijd, studie, bemiddelaarservaring) tot vragen die gaan over de manier waarop deze persoon bemiddelingszaken zou aanpakken. Er zijn drie weken voor het stellen van vragen. Na deze drie weken mag iedereen een stem uitbrengen op de kandidaat waarvan hij/zij vindt dat het de beste aanvulling voor het team is. De twee/drie kandidaten met de meeste stemmen zullen bemiddelaar worden.
          Mocht het nu zo zijn dat ik veel inzendingen krijg, zullen we deze verkiezingen verdelen in twee rondes. Degenen met de meeste stemmen in beide rondes krijgen een groene naam.

Disclaimer: Aangezien de site niet zo levendig meer is als acht jaar geleden, kijk ik vooral naar het aantal inzendingen hoeveel bemiddelaars het uiteindelijk worden en/of een tweede ronde nodig is. Dat kan ik helaas van tevoren niet met jullie delen. 8 jaar geleden hadden we nog 27 inzendingen, hoeveel het er nu zijn durf ik niet te voorspellen. Ik ben in ieder geval op zoek naar minstens 2 bemiddelaars.

Wat wordt er van je verwacht als bemiddelaar?
    Ik ga even heel eerlijk tegen jullie zijn. Als bemiddelaar zijn er periodes waar in je heel druk bezig bent en periodes waarin er niets te doen is. Je moet als kandidaat dus vooral piekmomenten kunnen opvangen.

Positie in de crew
    Als bemiddelaar werk je veel samen met het moderators, maar je maakt geen deel uit van het moderatorteam. De bemiddelaars staan hier los van. Dit houdt in dat bemiddelaars mod-topics in kunnen zien, dat je erop kan reageren, maar dat we niet de taken van een moderator uitvoeren.
          Jouw taak als bemiddelaar is erop toezien dat de moderators onpartijdig blijven en je hebt een adviserende rol. Jij bent de brug tussen moderators en de users van Quizlet.

Functie van de bemiddelaars
    Bemiddelen

Onze voornaamste taak is natuurlijk het bemiddelen bij ruzie, indien beide partijen hiermee instemmen. Deze aanvragen tot bemiddeling kunnen op verschillende manieren bij ons binnenkomen, door een melding bij de moderators of als een van de partijen er zelf om vraagt.
          Als beide partijen instemmen met bemiddeling, dan is het de taak van de bemiddelaar hen te helpen met het uitpraten van hun ruzie. We verplaatsen het gesprek naar de prive-berichten, helpen de ruziemakers met het opstellen van berichten en versturen die vervolgens. Belangrijk hierbij is dat je neutraal blijft, beide partijen aanhoort en vooral het gesprek laat plaatsvinden. Wij lossen de ruzies niet op, maar wij helpen de partijen wel om samen tot een oplossing te komen. Natuurlijk is het hierbij belangrijk dat beide partijen hierbij mee instemmen. Als een van de twee niet wil, dan houdt het helaas op. Bemiddeling is vrijblijvend en vind los van inmenging van de moderators plaats.
          Natuurlijk kan het ook voorkomen dat er een conflict is tussen users en het moderatorteam of een van de moderatoren afzonderlijk. Aangezien de users niet op het modforum kunnen komen en het gehele moderatorteam als geheel verantwoordelijk is voor hun beslissingen kan het erg lastig zijn om direct te communiceren tussen de twee partijen. Wij zullen in dit geval optreden als de vertegenwoordiger van de user.

Luisterend oor

Een bemiddelaar is er niet enkel om een ruzie te begeleiden, maar kan zich ook opstellen als een aanspreekpunt. Dit is voornamelijk belangrijk binnen de crew. Soms voelt een moderator zich niet goed bij de eindconclusie van een zaak of bij de behandeling van een zaak. Het komt dan voor dat de moderator in kwestie haar hart even bij ons lucht. In dit geval is de bemiddelaar dus voornamelijk een luisterend oor.
          Maar een bemiddelaar kan ook een luisterend oor zijn voor users. Mochten er triggerende berichten staan in het LJH- topic (bijvoorbeeld) kan het zijn dat een bemiddelaar even een berichtje stuurt om te zien hoe het met diegene gaat. Let daarbij wel op dat wij geen professionele hulp zijn, maar puur even een luisterend oor bieden.

Indien jij denkt dat je de geschikte kandidaat bent voor deze functie, dan kan je inschrijven door op de link hier onder te klikken. Denk goed na over hoe je je formulier invult, want je krijgt maar één kans om er een in te dienen!

Je kan niet meer inschrijven!

P.s: Er komen komend jaar ook nog moderatorverkiezingen.

[ topic verplaatst door een moderator ]

[ bericht aangepast op 14 juni 2026 - 3:40 ]

It's never gonna happen, Guys.

^Het bericht wordt inderdaad gedeeld op het modforum! Dat zinnetje is er blijkbaar bij het editen ergens tussenuit gevallen hahhaha. Goed opgemerkt. Ik heb het meteen in mijn originele casus er voor de andere twee nog even bij gezet.

Bedankt voor je snelle antwoord :3

Het roddelblad in mij zit gelijk te roepen, 'Girl, spill the teaaaa!' - Maxime

Leodh schreef:
    Ik heb ook een casus voor de kandidaten (:

(...)
    3) Hoe ga je verder?
    - Houd rekening met de geheimhoudingsplicht t.b.v. de privacy van de users
    - Houd rekening met de verontwaardiging van CocaColaatje
    - Houd rekening met de frustratie van de mods die veel tijd hebben gestoken in een neutraal en verdiepend antwoord

Allereerst zou ik, zodra ik op het modforum signaleer dat het een naar bericht is waar mensen moeite mee hebben, aangeven dat mijn PB open staat om even harten te kunnen luchten. Het is belangrijk dat iedereen echt hun frustratie kwijt kan. Natuurlijk zullen ze het ook met elkaar bespreken op het modforum, maar als iemand het gevoel heeft dat dat niet past, kan het ook bij mij.

Zodra duidelijk is dat het zodanig vervelend is dat de mods moeite hebben met het formuleren van een antwoord door de onstane woede en frustratie, zou ik sowieso mensen aanraden om allereerst even een momentje te nemen (dit is wel ervan uitgaande dat dit gebeurt direct na het ontvangen van het PB). Vlak na het lezen van zoiets naars is het logisch om boos te worden, maar die initiële woede is een behoorlijk slechte raadgever als het gaat om het opstarten van een gesprek. Op werk raad ik, tijdens het mediaten, ook aan om na het ontvangen van vervelende berichten eerst even te wachten voor er een antwoord geschreven wordt. Zo kan iedereen zich even herpakken, hebben ze tijd om hun hart te luchten (bij mij of bij iemand anders), ergens tegenaan te schoppen, whatever mensen fijn vinden. Het topic is niet gesloten of zo, het bericht bespreken met elkaar kan zeker (inclusief frustratie), maar dan nog niet met het oog op het formuleren van een antwoord. Voor het welzijn van de mods én de ontvanger van het antwoord kan zo’n bericht echt wel een nachtje wachten, vooral als er ook al een ‘bedankt voor je bericht, we komen zo snel mogelijk bij je terug’-bericht terug is gestuurd.

Daarna zou ik mee willen kijken naar het antwoord dat er gestuurd gaat worden. Het bovenstaande (het nemen van rust) is meer vanuit de moderators gedacht, maar zodra het moment er is dat er een antwoord geschreven wordt, zal ik meer rekening houden met hoe het bericht bij de user binnenkomt. Dan ben ik in principe de vertegenwoordiger van de user, die heeft tenslotte geen stem in dit stukje. Het contact zou ik laten verlopen tussen moderator en user, ik denk dat dat op dit moment nog het meest kans van slagen veroorzaakt (en slagen zou dan zijn; een goede, of tenminste okeëe verstandhouding tussen de moderator en de user). Zodra een van de partijen aangeeft dat zij zich daar niet veilig meer bij voelen, zou ik het overnemen.

Over het antwoord van CocaColaatje vervolgens: ik neem aan dat het antwoord van CocaColaatje gericht is aan de moderator die het bovenstaande antwoord gestuurd heeft?

Op dit punt heb ik zelf nog geen contact gehad met CocaColaatje, maar omdat het conflict alleen maar lijkt te escaleren en ik al wel vanaf één kant heb meegedacht, zou ik nu wel het moment vinden op CocaColaatje zelf te contacteren. Daarin zou ik aangeven dat ik ben ingeschakeld om mee te denken met het lopende conflict. Eerst dacht ik dat het beter zou zijn om de mods mee te laten delen dat ze mij hebben ingeschakeld en dat CocaColaatje dat ook kan doen als die dat wilt, maar dan kan ook best intimiderend overkomen. Daarom zou ik me meer geroepen voelen zelf een berichtje te sturen. Allereerst zou ik vragen of CocaColaatje iets kwijt wil, hoe die zich voelt en of ik hun kan helpen. Ik zou ruimte geven voor de negatieve gevoelens en benadrukken dat ik er ook echt voor hun ben, niet alleen voor de mods (dat zou ik benadrukken, omdat de user juist een conflict heeft met crewmembers en wellicht wat wantrouwend is naar nog een crewmember, ook al is het een bemiddelaar, niet een moderator).

Aan de modkant zou ik helpen met het formuleren van het antwoord op het berichtje van CocaColaatje. Gezien ik bij het eerste bericht ook heb geadviseerd, zou ik bij het proces betrokken willen blijven. Wederom zou ik wel echt aanraden om ruimte en tijd te nemen als dit nodig is. Daarnaast zou ik ook blijven benadrukken dat ze me kunnen PB’en als ze hun hart moeten luchten of hun frustratie kwijt willen. Mocht er iemand heel aangedaan zijn, zou ik die persoon op eigen initiatief een berichtje sturen.

Tijd voor koffie.

Net verkeerd begrepen, ik typ mijn antwoord zo opniew (':

[ bericht aangepast op 8 juni 2026 - 22:34 ]

"I have love in me the likes of which you can scarcely imagine and rage the likes of which you would not believe."

inktzwart schreef:

Ik hoop dat mijn antwoord ook duidelijk is - ik lees het zo meteen nogmaals door voor typos, dus als dit bericht aangepast lijkt is dat daarvoor (: Mocht het na zo'n aanpassing nog onduidelijk zijn, stel gerust een vraag.

Een kleine opmerking: Het bericht van CocaColaatje is privé naar een moderator gestuurd, die het vervolgens gedeeld heeft met de rest van het team op het afgeschermde modforum (bloos). Deze is niet toegankelijk voor users, maar wel voor mods en bemiddelaars. Er heeft dus nergens iets publiekelijks gestaan, afgezonderd van wat Fantaatje al dan niet heeft uitgespookt.

Leodh schreef:
    (...)

Een kleine opmerking: Het bericht van CocaColaatje is privé naar een moderator gestuurd, die het vervolgens gedeeld heeft met de rest van het team op het afgeschermde modforum (bloos). Deze is niet toegankelijk voor users, maar wel voor mods en bemiddelaars. Er heeft dus nergens iets publiekelijks gestaan, afgezonderd van wat Fantaatje al dan niet heeft uitgespookt.

Ah, mijn excuus, ik ben moe, dat verandert dingen - ik pas zo even mijn bericht aan oeps (ik haal het voor nu eventjes leeg)

"I have love in me the likes of which you can scarcely imagine and rage the likes of which you would not believe."

Hallo iedereen,

Ik heb hier nog eens goed over nagedacht en denk toch dat dit (helaas) geen gepaste rol is voor mij op dit moment in mijn leven. Mijn mentale gezondheid is vrees ik niet op een plek waar ik genoeg tijdsbesef heb om anderen goed te kunnen helpen, en te gemakkelijk beïnvloed door kleine tegenslagen. Ik wens de andere twee kandidaten heel veel succes en hoop dat ik hen als mijn bemiddelaren in de toekomst kan zien (:

inktzwart schreef:
    Hallo iedereen,

Ik heb hier nog eens goed over nagedacht en denk toch dat dit (helaas) geen gepaste rol is voor mij op dit moment in mijn leven. Mijn mentale gezondheid is vrees ik niet op een plek waar ik genoeg tijdsbesef heb om anderen goed te kunnen helpen, en te gemakkelijk beïnvloed door kleine tegenslagen. Ik wens de andere twee kandidaten heel veel succes en hoop dat ik hen als mijn bemiddelaren in de toekomst kan zien (:

Hi,

Wat jammer dat je niet meer mee doet, maar een ontzettend dappere keuze! Ik wens je veel sterkte. Er komen vast nog eens verkiezingen (;

It's never gonna happen, Guys.

Nog een paar dagen om vragen te stellen! *O*

**kijkt voorzichtig rond** Niemand?

Dan ik nog eentje:

Waar zouden jullie persoonlijke valkuilen liggen wat betreft een rol als bemiddelaar?

Dramatic

Renna schreef:

Dan ik nog eentje:

Waar zouden jullie persoonlijke valkuilen liggen wat betreft een rol als bemiddelaar?

(oof, good question, ik kom er morgen op terug nog!)

It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

Renna schreef:

Dan ik nog eentje:

Laten we de standaard maar gewoon benoemen; willen helpen als iemand met problemen zit. Nu weet ik dat het niet de rol van een bemiddelaar is om te helpen net als dat je een vriend/vriendin zou helpen, maar dat je luistert naar iemand die even een verhaal kwijt wil of gewoon iemand wil om mee te praten. Desondanks is dat toch even een andere modus vinden en ervoor zorgen dat ik dus zelf een klein beetje op de rem trap voordat ik me ergens in ga mengen op zo’n manier.

De iets minder standaard valkuil bij mezelf is denk ik het “goed willen doen” van het werk. Natuurlijk het goed willen doen van het werk, maar ook het voor iedereen goed willen doen. Berichtjes die duidelijk verwoord zijn, niet te afstandelijk of juist te bemoeiend, enz. De balans daarin vinden, een beetje aansluitend op het stukje ‘op de rem trappen’ waar ik het hiervoor al over had.
          Ik zal zeker in het begin hier over twijfelen over mijn berichten en het drie keer herlezen en/of herschrijven, want er is geen voorgeschreven handleiding of script. Iedere persoon is anders en gezien je met gevoelens werkt, staat er nog minder echt vast. Emoties beïnvloeden iemand, en via een scherm is het toch altijd de vraag hoe iets bij iemand binnenkomt. Perfectionism is a curse and a blessing. Ik weet dat het nooit 100% perfect gaat zijn en dat je het nooit voor iedereen volledig goed kan doen, maar natuurlijk blijf ik dat wel proberen.
          Wat kan ik hier aan doen? Het beïnvloeden van iemands interpretatie ligt niet binnen mijn mogelijkheden, dus het doorlezen en aanpassen van de tekst vooraf is zeer van belang. Ik durf even niet te zeggen of bemiddelaars elkaars berichten ook nog een keer lezen voordat het verstuurd wordt, net als dat moderators niet alleen een beslissing nemen. Dat zou namelijk de onafhankelijke controle voor leesbaarheid en duidelijkheid kunnen zijn en mijn valkuil al redelijk oplossen. Als dit niet het geval is, komt het ook wel goed hoor. Een leerproces hoort hier ook gewoon bij, gezien ik geen officiële ervaring heb als vertrouwenspersoon of in het bemiddelen van zaken. En ongetwijfeld dat er bij grote twijfels ook de ruimte is elkaar te raadplegen, voordat je een bericht stuurt waar je niet volledig achter staat.
          Een bijkomende valkuil van goed willen doen/perfectionisme is lange teksten schrijven. Writers be writers, denk ik dan maar? Actief voorbeeld: mijn antwoorden op het formulier en de gestelde vragen, en daarbij ook de herhaling in de tekst, haha. Inclusief het vijf keer herlezen, aanpassen en aanvullen zoals genoemd. Om mezelf te verduidelijken of te verklaren ga ik soms ook te lang door. Veel te veel uitleg, herhaling dus, maar ook te veel detail die soms niet nodig is. Probleem hiervan kan zijn dat mensen afhaken, terwijl je een goed bericht hebt geschreven, of het niet goed hebben gelezen door de hoeveelheid tekst. Dit is dus wel een aandachtspuntje voor mij, maar ik ben me er zeker van bewust! Gelukkig zijn bemiddelingscases niet hetzelfde als antwoord geven om jezelf te bewijzen (en verkopen) als bemiddelaar, dus ik vermoed dat ik daar wel wat rust en kortere teksten in kan vinden. En anders is het een goede uitdaging bondiger en beknopter te worden, maar wel net zo duidelijk te blijven.

Ik denk dat dit mijn grootste valkuilen zijn zo. Mogelijk kom ik natuurlijk nog nieuwe/andere dingen tegen als ik word gekozen en bezig ben met bemiddelaarszaken, maar dat weet je nooit vooraf. Proefondervindelijk proces zullen we dat maar noemen, en dan is het bijschakelen en aanpassen waar nodig om verder te kunnen gaan.

Renna schreef:

Dan ik nog eentje:

Oeeh, goeie.
    - Ik neem echt vaak te veel hooi op m'n vork. Dat is echt best een probleem, ik heb namelijk ook gewoon een drukke baan en andere dingen die mijn tijd opeisen. Het is ook een reden waarom ik twijfelde over meedoen aan deze verkiezing of de moderatorverkiezing (of überhaupt me aanmelden). Uiteindelijk bedacht ik me dat ik het bemiddelaarschap best in kan passen in de tijd die ik sowieso al op Q besteed. Het is wel een meespelende factor geweest in me aanmelden als bemiddelaar in plaats van als moderator, maar absoluut niet de hoofdreden; dat was echt de overweging van waar mijn kwaliteiten het meeste liggen.
    Soms zorgt het ervoor dat ik te laat aan de bel trek als ik te veel werk heb aangenomen of ben ik wat trager dan ik zou willen. Hier heb ik over nagedacht en ik wil dan ook bij het binnenkrijgen van een aanvraag meteen een berichtje terugsturen, met idealiter een tijdsvoorspelling waarop ik inhoudelijk inga op de zaak. Zodat niemand al te lang hoeft te wachten en een verwachting krijgt van wanneer ik me volledig kan inzetten. Het is niet alsof mensen dan dagen of weken moeten wachten, maar ik vind het belangrijk om meteen terugkoppeling te geven.

- Ik sluit me helemaal aan bij Catmint dat ik ook echt lang van stof kan zijn. Dingen niet drie keer herhalen in het kader van duidelijkheid is echt een leerproces voor mij. :Y)

- Soms vind ik het zó belangrijk om dingen eerlijk te houden dat ik wat te veel ga nadenken in processen en systemen. Een voorbeeld hiervan is dat ik ooit eerder een soort mediator/moderator was en veel zelf moest doen. Vervolgens had ik een heel systeem opgezet met regels en duidelijke consequenties, wat an sich goed is, maar uiteindelijk werd ik daardoor ook best wel afstandelijk. Een beetje een eenmanszaak of zo. Ik voelde me meer een drager van dat wat ik had opgezet en waarvan ik vond dat ik het tot de puntjes moest uitvoeren dan iemand die ook gewoon onderdeel uitmaakt van het team (wat overigens toen ook heel klein was). Terwijl die dingen best te combineren zijn. Om dit tegen te gaan is het voor mij belangrijk dat ik blijf overleggen, ook downtime blijf houden op de website en praat, praat, praat, praaaat.

Tijd voor koffie.

Vragen die bij mij opkomen:

- Hoe ga je om met grensoverschrijdend (denk: intimiderend, discriminerend gedrag en/of pestgedrag) van users?
    - Hoe zorg je dat de verschillende belangen bewaakt? (van individuele users, de community, er zijn er vast nog wel meer te bedenken...)
    - Wat voor overwegingen nemen jullie mee bij een besluit al dan niet contact op te nemen met een user die triggerende of zorgelijke content op het forum plaatst (om een luisterend oor te bieden)? Wat is je stijl als je dit soort (online) gesprekken voert, hoe pak je dit aan?
    - (Wat voor) ervaring en/of vaardigheden hebben jullie als het gaat om een luisterend oor bieden? Wat denk je dat in dit soort kwesties belangrijk is om mee te nemen?
    - Hoe voorkom je dat je zorgen of zaken vanuit deze rol mee naar huis neemt?

Omnia mutantur, nihil interit

- Als bemiddelaar ben ik er voor alle users en zal ik proberen om emotie los te koppelen van de onderliggende boodschap. Oftewel: als iemand een boos berichtje stuurt, zal ik m'n best doen de boodschap eruit te halen en deze op een wat neutralere manier communiceren naar de ontvanger. Desalniettemin heeft bemiddelen ook grenzen en volgen we op het forum huisregels. Intimiderend, grensoverschrijdend, discriminerend en pestgedrag volgen absoluut niet de regels van Q en accepteer ik niet. Maar ik ben geen moderator, hierop kan ik niet handhaven. Zodra ik dit soort gedragingen zie gebeuren (zowel binnen en buiten het bemiddelingsproces) zal ik er een melding van maken en vertrouw ik op de mods om het serieus op te pakken.

- Het bewaken van verschillende belangen is denk ik inherent aan het bemiddelen en staat aan de grondslag van het proces. Wat helpt is dat ik als bemiddelaar neutraal ben, tenzij ik een user vertegenwoordig op het modforum (maar daarin bewaak ik duidelijk één belang het meest).
    Als neutrale factor ben ik in principe niet voor partij één, twee of drie. Wanneer ik dit goed voor me hou, denk ik niet dat ik het ene belang voor het andere zal zetten. Zodra ik merk dat er een situatie is ontstaan waarin ik niet neutraal kan zijn, zal ik dit oppakken met de rest van het team. Verder is duidelijk communiceren en vragen stellen aan de betrokken partijen belangrijk om goed helder te krijgen wat de belangen en de gewenste doelen precies zijn.

- Er zijn hierin twee doelen denk ik. Eén is iemand doorverwijzen naar een passendere bron van hulp wegens de veiligheid van het forum en de tweede is iemand een luisterend oor aanbieden. De eerste situatie slaat op het plaatsen van triggerende/zorgelijke content, de tweede puur op het bieden van een luisterend oor.

Er zijn onderwerpen die notoir aanstekelijk zijn, zoals eetstoornissen, automutilatie en suïcideverheerlijking. Deze worstelingen kunnen zelfs competitief worden onder mensen die eraan lijden. Wanneer er over deze onderwerpen gepost wordt, vind ik het dan ook erg belangrijk dat er een oogje in het zeil gehouden wordt. Het is niet alsof mensen niet mogen praten over deze dingen, maar, om een voorbeeld te nemen, het noemen van specifieke gewichten of methodes gaat te ver. Het kan er namelijk zeer direct voor zorgen dat iemand het gebruikt om verder af te glijden in hun eigen problematiek. Bij zulk soort berichten zou ik dan ook contact opnemen met de betreffende user. Belangrijk hierin vind ik empathie en een niet-veroordelende toon. Je kunt niet controleren dat je mentaal ziek bent en dit zijn nou eenmaal symptomen die erbij horen. Ik zou aangeven waarom het bericht niet op het openbare forum thuishoort en hulpbronnen noemen waar de problemen van de user een passendere plek hebben. Ik zou erbij aangeven dat ik ook een luisterend oor kan bieden, maar dat ik géén professionele hulpverlener ben en daarom niet kan adviseren, alleen kan luisteren.

Er zijn ook berichten die niet gevaarlijk zijn voor andere users, maar waar wel uit blijkt dat iemand echt een bijzonder moeilijke tijd doormaakt. De grens van wanneer ik iemand wel of niet een berichtje stuur, is iets wat ik denk ik pas volledig ervaar wanneer ik bemiddelaar zou zijn. Het ligt namelijk echt aan het berichtje zelf. Ik kijk zelf regelmatig in het LJH en soms kun je aflezen dat iemand echt wat steun kan gebruiken, natuurlijk zou ik dan sneller wel een berichtje sturen. Soms reageren andere users al op elkaar, dan is het vast wat minder nodig. Soms is het duidelijk dat iemand even met rust gelaten wil worden, dan hoeft het helemaal niet.

- Ik heb eerder rollen gehad waarin ik optrad als mediator of moderator in verschillende contexten. Hierover heb ik meer geschreven in mijn vorige post en in mijn aanmelding. Ik laat het daar even bij, want ik heb het gevoel dat ik deze forumpost onderspam met mijn boekwerken. :Y)

- Hierbij denk ik niet dat je echt van te voren super harde strategieën kan bedenken, ik denk namelijk dat dit toch altijd anders loopt dan dat je voorspelt. Dit is trial and error kan ik me zo voorstellen. Ik kan soms dingen best moeilijk van me afzetten, dus het is ongetwijfeld iets waarin ik veel zal moeten leren als ik bemiddelaar wordt, dat kan ik nu al zeggen. En toch voor hetzelfde geld lukt het me meteen om alles te laten rusten zodra ik de laptop dichtdoe, dat zal de tijd leren.
    Het zal ongetwijfeld hier en daar wat lastiger zijn om iets achter me te laten, maar dat is oké, het is een leerproces. Het lijkt me vooral goed dat we als bemiddelaarsteam het er met elkaar over hebben en een beetje op elkaar letten.

Tijd voor koffie.

Ik heb mijn antwoorden even in spoilers gezet gezien het best veel tekst in één keer is zo en mijn post anders best lang zou worden.

betovering schreef:
    Vragen die bij mij opkomen:
    - Hoe ga je om met grensoverschrijdend (denk: intimiderend, discriminerend gedrag en/of pestgedrag) van users?

Dit is natuurlijk niet normaal, maar het gebeurt helaas met verschillende achterliggende redenen. Als persoon zou je natuurlijk graag iemand erop aanspreken, dat het niet sociaal geaccepteerd is, maar als bemiddelaar moet je jezelf daar een beetje van weerhouden. Er zijn natuurlijk gewoon huisregels zoals Sil/Zaalvoetbalclub al benoemt, en ik zou dus sowieso zoiets bij de mods aankaarten zodat zij kunnen handhaven. Heel veel meer kan ik denk ik niet doen tot een user bij mij aanklopt, omdat ze bemiddeling willen of willen praten over iets wat gezegd is bijvoorbeeld. Of tot een mod opdracht geeft iets te ondernemen. Natuurlijk kan ik zelf wel contact opnemen met een potentieel slachtoffer om te vragen of ik iets kan betekenen voor hen! Maar als het een algemene opmerking is in kader van racisme of seksisme bijvoorbeeld is het niet direct aan mij om de eerste stap te ondernemen, behalve het te adresseren bij de mods dus.

betovering schreef:
    - Hoe zorg je dat de verschillende belangen bewaakt? (van individuele users, de community, er zijn er vast nog wel meer te bedenken...)

Zoals ik ook in mijn motivatie al heb geschreven is het kiezen van geen kant juist belangrijk hierin en dat is ook hoe ik ervoor wil zorgen dat de verschillende belangen bewaakt blijven. Het kiezen van geen kant betekent niet dat ik geen ondersteuning of erkenning kan bieden, maar dat ik niet voor een van de partijen ga strijden, omdat hun punt beter is in mijn ogen. Tenzij het natuurlijk gaat om een user tegenover mods en ik deze user vertegenwoordig, dan vertegenwoordig je hun belangen. Ik weet dat ik in mijn antwoord op het scenario van Leodh meer neutraal probeerde te blijven, omdat de user(s) in kwestie de mods daadwerkelijk lastigvielen en uitscholden, enz. en ik denk dat het daarin belangrijk is om meer te focussen op het belang van de user om gehoord te worden of om hun punt met de mods te bespreken. In andere kwesties kan het zijn dat een user dus iets anders verwacht, andere belangen heeft.

Belangrijk dus om te achterhalen wat de persoonlijke belangen zijn naast rechtvaardigheid, erkenning en de andere standaard belangen van een user, mod, community, enz. Goede communicatie is daarin wel heel belangrijk, maar ook jezelf een klein beetje distantiëren van een case. Wat ik al eens heb benoemd, een soort dunne sluier of in de helikopter erboven zweven om jezelf onafhankelijk te kunnen houden en niet te snel daadwerkelijk betrokken raakt bij een bemiddelingszaak. Zo kan je namelijk ook een stuk beter je objectiviteit behouden, zoals wanneer je bevriend bent met een user.

betovering schreef:
    - Wat voor overwegingen nemen jullie mee bij een besluit al dan niet contact op te nemen met een user die triggerende of zorgelijke content op het forum plaatst (om een luisterend oor te bieden)? Wat is je stijl als je dit soort (online) gesprekken voert, hoe pak je dit aan?

Als ik eerlijk ben, vind ik dit zelf lastig omdat ik nog niet zo goed weet hoe snel ik zelf een bericht mag sturen. Er zijn zeker wel onderwerpen die zwaar vallen of triggerend zijn. Er ontstonden vroeger – en nog steeds – inderdaad een soort competities voor bepaalde triggerende onderwerpen zoals Sil/Zaalvoetbalclub al aangeeft. Dit zijn wel dingen die ik bij de mods zou aankaarten om het bericht leeg te halen en zelf een berichtje sturen naar de persoon met de vraag of ze even iemand nodig hebben om te praten – indien dit volgens de “bemiddelaarsprocedure” is natuurlijk, dat weet ik niet goed. Ik heb zelf best wat van dit soort topics van dichtbij meegemaakt, dus ik weet dat het belangrijk is om het niet raar te vinden of te zeggen dat het fout is. Dat valt, in mijn ogen, een beetje hetzelfde als tegen iemand die depressief is zeggen “lach gewoon, dan komt het goed”. Ik ben echter geen psycholoog en kan dus niet meer doen dan alleen luisteren en eventuele tips geven of iemand in de richting van professionele hulp doorsturen.

In het LJH-topic zie ik zelf ook regelmatig posts die niet per se zo triggerend of heftig zijn, maar wel zwaar voor een persoon op een andere manier. Ik heb hier zelf ook wel eens dingen neergegooid, om het kwijt te zijn of om even te horen dat ik toch niet zo gek aan het denken ben en dat emoties er mogen zijn. Dat is soms nodig. Het is dan even goed analyseren of iemand een berichtje van een bemiddelaar nodig heeft of gewoon even hun verhaal kwijt moest en genoeg had aan de tips of lieve reacties van anderen. Het lijkt mij wel een mooi doel om als bemiddelaar hier ook wat tijd en ruimte voor te hebben, maar ik weet niet exact wat hierin de standaard is gezien er momenteel maar 1 bemiddelaar is en deze haar tijd goed moet verdelen.

betovering schreef:
    - (Wat voor) ervaring en/of vaardigheden hebben jullie als het gaat om een luisterend oor bieden? Wat denk je dat in dit soort kwesties belangrijk is om mee te nemen?

In mijn motivatie heb ik enkele voorbeelden kort aangestipt. Ik wil er bij zeggen dat ik geen officiële ervaring heb op professioneel gebied of iets dergelijks, maar dit tot nu toe enkel gewoon heb gedaan in het kader van willen helpen. Of dit nu vrienden waren, mensen die ik vaag op Q kende van username, of familie.

(ik heb toestemming om dit te delen overigens van de mensen, ondanks dat ik geen namen noem)

Concrete ervaring met enkel een luisterend oor bieden – en dus niet direct in de helpmodus gaan en adviseren – heb ik tot nu toe voornamelijk opgedaan nu mijn beste vriendin aan het scheiden is. Dat is nogal een zware situatie en ze had vooral iemand nodig om tegen te praten, zonder advies. In eerste instantie probeerde ik dit wel te geven, maar dat ging gewoon niet altijd. Voorbeeld: ze heeft 2 honden die verlatingsangst hebben en dus ontzettend hysterisch worden als zij het huis verlaat. Hierdoor kan ze niet gaan werken zonder dat ze de honden mee moet nemen in de auto, omdat ze overlast veroorzaken voor de buren in haar nieuwe huurhuis. In eerste instantie heb ik geprobeerd opties te geven. Medicatie en therapie heeft/had ze het geld niet voor, dus eindigde ik op de oplossing de honden tijdelijk bij een van haar ouders onder te brengen in Tsjechië. Nu was dit dus een voorbeeld vanuit vriendschap bedoeld en dat ik wilde helpen, maar de honden waren een non-negotiable, want ze wilde ze niet tijdelijk bij haar ouders “dumpen” en hen de overlast geven.

Daarna ben ik bij haar dus ook veel meer overgegaan op ‘kom maar ff zeiken, zeuren en schelden’ en ik heb daar gewoon naar geluisterd. Vragen gesteld die haar eventueel aan het denken konden zetten, maar ook om gewoon te tonen dat ik heb geluisterd.
    Er is een automatisme in de mens om te willen helpen vaak, en dat merkte ik hier dus ook. Door haar situatie en hoe we ermee omgaan samen (de klaagmuur-methode noem ik het maar), probeer ik er wel bewuster in te zijn bij anderen ook. Soms willen mensen geen oplossingen of advies, maar gewoon even praten om de last wat te verlichten. Ik heb daar ooit een advies over gezien van een relatiecoach, die dus aangaf dat het binnen een relatie goed is om te vragen of het support of solutions is. Wil iemand gewoon een steuntje in de rug en een knuffel of juist actieve aanpak en oplossingen?

Een ander voorbeeld dat ik me goed kan herinneren is het helpen van mijn schoonzusje na een hele nare relatie. Ik zal de details vooral overslaan, maar hij heeft haar echt heel raar behandeld (bijna mishandeld zelfs) en dat durfde ze eigenlijk niet te vertellen aan haar ouders. Toen dat uitgekomen is was iedereen natuurlijk boos op hem en wilde iedereen haar helpen enz. en ik heb toen een berichtje gestuurd met de vraag of ze misschien met mij erover wilde praten in plaats van met directe familie. Soms heb je net even iemand nodig die wat verder van je af staat en die niet direct informatie doorspeelt naar je ouders of wie dan ook.
          Ik heb in dat bericht in ieder geval duidelijk aangegeven dat het niet bedoeld was alsof ik/wij het beter wisten allemaal, maar dat het bedoeld was als een extra optie. Ik heb hierin namelijk toen het nummer van een inmiddels ex-vriendin van mij gezet, omdat zij een soortgelijke relatie heeft gehad (wel eentje die veel langer heeft geduurd) en ik dacht dat mijn schoonzusje hier misschien baat bij zou hebben. Even vragen stellen aan iemand die in eenzelfde situatie heeft gezeten. Maar het was vrijblijvend, ik heb er alleen bij gezegd dat ik het aan zou raden om de inzichten te verkrijgen.

Dit zijn dan enkele uitgebreidere voorbeelden om wat meer te illustreren. Wat ik belangrijk vind bij luisterend oor is dat je niks opdringt aan iemand. Ik ben geen psycholoog of psychiater die iemand kan “forceren” te praten als ze naar me toekomen, ik ben in geval van luisterend oor een beetje hetzelfde als een klaagmuur. Daarom noem ik het de klaagmuur-methode. Ik zou vooral zelf een groot stuk menselijkheid meenemen, maar ook dus de vraag of iemand enkel wat support zou willen of dat er ook een vraag is om mee te denken of de persoon uit te dagen om zelf ergens over na te denken. Ik zal bijvoorbeeld niet helpen een keuze te maken, want dan kan de schuld naar mij komen wanneer de keuze niet goed uitpakt. Daarentegen kan ik wel helpen vragen te stellen over keuze 1 en keuze 2, om zo te proberen de persoon in kwestie zelf te laten kiezen.

Verder heb ik mijn vaardigheden/kwaliteiten in het motivatiedocument staan, dus neem daar gerust een kijkje ook nog om dit verder aan te vullen.

betovering schreef:
    - Hoe voorkom je dat je zorgen of zaken vanuit deze rol mee naar huis neemt?

Lastig als je deze rol voornamelijk vanuit huis uitvoert natuurlijk, maar ik snap je vraag hoor. Ik ga hier even een stukje uit mijn motivatie quoten:
    “Ondanks empathisch vermogen en mee kunnen leven met anderen, kan ik wel mijn eigen emoties dermate onder controle houden. Tijdens de ziekte-periodes van mijn moeder hebben mijn zusje en ik veel van haar emotionele last gedragen en haar angsten aangehoord. Natuurlijk deed het mij pijn mijn moeder zo te horen en te zien, maar tegelijkertijd heb ik geprobeerd mezelf te distantiëren van de ziekte en het hele proces waar ze in zat, zodat ik realistisch kon blijven en nuchterheid kon bieden. Soms had ze dit nodig wanneer haar eigen gedachten door begonnen te razen over alle dingen die fout konden gaan of niet gingen zoals ze had gedacht. De problemen en conflicten die bij mij zouden belanden kan ik dus zowel empathisch behandelen en medeleven bieden, als van me af houden en verwerken zodat ik er zelf niet mee blijf zitten of er zelf emotioneel in mee ga.”

Ik ben hierin misschien hard voor mijzelf, maar daardoor kan ik het wel meer loslaten. En natuurlijk neem je wel eens dingen mee naar huis, dat gebeurt met werk-gerelateerde dingen ook. Frustraties of gedachtes over hoe het anders had kunnen gaan, het gebeurt. Zoals Jochem Myjer ooit zei: “geef het een plekje”.

Uiteindelijk is het misschien een voordeel dat het scherm ertussen zit in dit geval, waardoor ik die genoemde afstand makkelijker voor mezelf kan bewaken. Natuurlijk zal ik wel eens in bed liggen en nadenken over een casus of hoe ik iemand misschien beter kan/had kunnen helpen, maar zo lig ik ook wel eens in bed met de gedachte dat ik morgen X of Y op het werk moet doen.