• Hallo iedereen,

Momenteel ben ik zelf in de beginfase terechtgekomen om een eigen boek te schrijven voor een idee die er al jarenlang ligt. Vanuit dat kijkpunt kwam ik opeens op een wat algemenere vraag terecht, namelijk: Wat is de juiste mate van smut in een boek? Niet dat ik een Harlequin boekje wil schrijven, maar als je naar de huidige YA boeken, etc. kijkt, dan vraag ik me wel af wat jullie gedachten hierover zijn.

Dus voor iedereen die me zou willen helpen hierbij, heel graag!
    (Smut heb ik even als algemene term gebruikt, maar ik bedoel hier eigenlijk veel meer mee. Van de ene kant van het spectrum tot het andere. Romantiek gooi ik ook even onder deze term, voor het gemak. Dus, oprecht: waar je ook maar aan kan denken in deze gebieden.)

Mijn vragen zijn in het specifiek: Wanneer is het te veel in een boek en wanneer te weinig? Vindt je überhaupt dat het erin hoort of lees je liever zonder? Expliciet of in algemenere termen liever?
    En ook: zit er een verschil in wat je wilt hierin als je zelf een boek zou schrijven of er eentje leest?

Als je zelf nog iets hierover wilt mededelen, gaat uw gang! Want ik ben heel benieuwd naar wat jullie hiervan denken.

📚🌹✨️

[ bericht aangepast op 4 jan 2026 - 13:22 ]

[ I will always love you ]

Ik denk dat je vooral moet schrijven waar jij je prettig bij voelt en wat jij in het verhaal vindt passen ;p Dat is ook meteen mijn mening: ik vind smut voor de smut niet zoveel aan. Ik heb boeken gelezen waar ze om het hoofdstuk een intieme scène erin gooien; ik was er wel klaar mee. Terwijl ik laatst een boek las waar de intieme scène heel relevant was voor de ontwikkeling en character building van het hoofdpersonage. Het liet zien hoe het voor hem was en wat het voor de relatie tussen de twee personages betekende, en dat vond ik heel mooi.

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Hier valt sowieso maar moeilijk een lijn op te trekken; het hangt voor lezers erg af van hun eigen voorkeuren. Wat is je doelgroep? Schrijf je YA, of heb je scènes/een plot op het oog die meer vallen onder Erotica? Hoe oud zijn je hoofdpersonages, hoeveel smut zie je er zelf graag in terug? Pas als je dat voor jezelf scherp hebt kunnen stellen kan je, in my opinion, gaan kijken naar in welk hokje jouw verhaal dan past.

Schrijf je personages van 17 met romantiek en misschien een fade-to-black? Dan zit je in de buurt van YA. Dat betekent geen smut, wel romance, geen expliciete termen en al snel de scène afronden zodra de sexy times om de hoek komen kijken.

Schrijf je personages van 21 met romantiek, twee tot vier sexy scènes met wat expliciete termen? Dan zit je in de buurt van "gewoon" volwassen fictie, waar de smut wel in aanwezig is, maar waar de nadruk meer ligt op het plot en de personages zelf dan op de smut.

Schrijf je personages van 21 met heavy romantiek, een goede dosis sexy scènes en waar het plot een beetje dient om bij alle romantiek en sexy times uit te komen? Dan ga je vallen onder New Adult, een nieuwe categorie die de laatste jaren steeds meer een vaste plek aan het krijgen is.

--
    TL;DR: Om je te kunnen helpen met je vragen, moet ik eerst weten waar je zelf een beetje op wil richten. Wat voor boek zit er bij jou te kriebelen om te schrijven, welke doelgroep denk je op het oog te hebben? Dat kan natuurlijk altijd nog veranderen, maar pas als je een richting hebt gegeven kunnen we gaan inschatten of wij het in dat geval te veel, precies prima, of niet genoeg smut zouden vinden ^-^

Maar, laat het wel gezegd zijn: "Zijn fluwelen zwaard" is voor mij eigenlijk altijd gewoon een dikke no-no. Een beetje dichterlijk eromheen draaien mag van mij, maar als je in de buurt van zulke beschrijvingen van Sarah J. Maas komt, dan weet je dat je fout zit, bwhahahhaa

Het roddelblad in mij zit gelijk te roepen, 'Girl, spill the teaaaa!' - Maxime

"Zijn fluwelen zwaard" 😂😂
    Ik heb enkel het eerste boek van ACOTAR van haar gelezen en die schrijfstijl (en het boek) bevalt me niet dus heb het direct laten vallen. . .

Dank jullie wel voor jullie beide reacties !! Volgens mij is er enkel een misverstand. Wat ik bedoelde met bovenstaande tekst en mijn vragen gaat niet direct over het boek dat ik wil schrijven, maar ik begrijp dat het mensen op het verkeerde pad kan brengen! Ik was meer benieuwd naar wat andere mensen van dit onderwerp/deze vragen vinden.

Dus minder op mijn boek gericht,
    en meer op je eigen mening en smaak qua boeken en schrijven op dit vlak. Hopelijk is het nu een stuk duidelijker! 😊

[ I will always love you ]

Het is voor mij afhankelijk van het verhaal en hoe het erin verwerkt zit. Ik heb namelijk boeken gelezen waarin het verhaal amper bestond en de sexy scenes ook niet echt goed waren. Voelde daardoor heel erg 'OH booktok houdt van spicy en smut, laat me een boek schrijven met bijna alleen maar smut'. De meest gekke bijnamen, 'prisoner' ofzo ipv iets liefkozends, en de meest rare scenes dat ik me af en toe moest afvragen hoe ze het überhaupt deden. Not really my thing. Boeken als Artefacts of Ouranos, Nectar of the Wicked & Wrath of the Damned, en Fae of Snow&Ice bijvoorbeeld waren voor mij qua smut niet echt een hit en het verhaal had ook beter gekund.

Ik ben zelf wel SJM-fan, en ik vond in Throne of Glass de paar scenes best 'smaakvol' erin verwerkt. ACOTAR in het begin was ook prima, al vond ik het in het 5e deel een beetje too much. Crescent City is dan weer heel adult gericht en was af en toe iets te veel, maar het was ook moderner dan de andere 2 series, dus het was voor mij niet heel erg off-putting.

Summary: mijn voorkeur gaat uit naar smut naast een decent plot, whether that plot be a good romance or building romance, or an actual story waarin ze op zoek moeten naar iets, en niet plot die de smut aan elkaar knoopt. Momenteel ben ik zelf meer van de fade-to-black en meer romance focus, omdat ik dus wat mindere smut-boeken heb gelezen en ff iets anders wil.

It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

Dit is een moeilijke, denk ik.
    Je kunt sowieso niet alle lezers plezieren. Wat de één teveel smut gaat vinden, zullen anderen tam vinden 🤷🏼‍♀️
    Niet alle lezers hebben ook (altijd) hetzelfde doel voor ogen;
    Soms wil ik meegesleept worden in een avontuur en op zo'n momenten vind ik dat smut die er in gegooid werd puur omdat er smut in zou zitten (looking at you, Phantasma (cat) - ik vond het zo'n origineel verhaal en eigenlijk ook goed geschreven, maar na enkele spicy scenes had ik echt wel zoiets van: alweer? Met welk nut? Hoe helpt dit het verhaal verder?).
    Op andere momenten wil ik gewoon de knop op nul zetten en wil ik gewoon iets pikants lezen zonder me teveel zorgen om het -al dan niet ontbreken van- plot te moeten maken.

Het ligt er denk ik echt aan welk publiek je voor ogen hebt.

Bicycle, unicycle, unitard. Hockey puck, rattlesnake, monkey, monkey, underpants.

😏😏😏

Don't walk. Run, you sheep, run.

Catmint schreef:
    Ik ben zelf wel SJM-fan, en ik vond in Throne of Glass de paar scenes best 'smaakvol' erin verwerkt. ACOTAR in het begin was ook prima, al vond ik het in het 5e deel een beetje too much. Crescent City is dan weer heel adult gericht en was af en toe iets te veel, maar het was ook moderner dan de andere 2 series, dus het was voor mij niet heel erg off-putting.

Ik heb alleen ToG gelezen en ik had het gevoel dat SJM ergens halverwege de serie ineens de "smut" ontdekt had xD Het was allemaal heel netjes en braaf en toen was er ineens een boek (deel 4? Of 5?) waarin de scènes expliciet beschreven werden. En daarna kwamen er meer van dat soort scènes xD Was echt verbaasd haha.

Anyway, geen "fluwelen zwaard" inderdaad. Als zo'n scène niet een beetje met respect geschreven is, haak ik direct af (of ik lees het boek uit om het belachelijk te kunnen maken xD).

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain