Momenteel ben ik zelf in de beginfase terechtgekomen om een eigen boek te schrijven voor een idee die er al jarenlang ligt. Vanuit dat kijkpunt kwam ik opeens op een wat algemenere vraag terecht, namelijk: Wat is de juiste mate van smut in een boek? Niet dat ik een Harlequin boekje wil schrijven, maar als je naar de huidige YA boeken, etc. kijkt, dan vraag ik me wel af wat jullie gedachten hierover zijn.
Dus voor iedereen die me zou willen helpen hierbij, heel graag!
(Smut heb ik even als algemene term gebruikt, maar ik bedoel hier eigenlijk veel meer mee. Van de ene kant van het spectrum tot het andere. Romantiek gooi ik ook even onder deze term, voor het gemak. Dus, oprecht: waar je ook maar aan kan denken in deze gebieden.)
Mijn vragen zijn in het specifiek: Wanneer is het te veel in een boek en wanneer te weinig? Vindt je überhaupt dat het erin hoort of lees je liever zonder? Expliciet of in algemenere termen liever?
En ook: zit er een verschil in wat je wilt hierin als je zelf een boek zou schrijven of er eentje leest?
Als je zelf nog iets hierover wilt mededelen, gaat uw gang! Want ik ben heel benieuwd naar wat jullie hiervan denken.
📚🌹✨️
[ bericht aangepast op 4 jan 2026 - 13:22 ]
[ I will always love you ]
- ik vond het zo'n origineel verhaal en eigenlijk ook goed geschreven, maar na enkele spicy scenes had ik echt wel zoiets van: alweer? Met welk nut? Hoe helpt dit het verhaal verder?).
Het was allemaal heel netjes en braaf en toen was er ineens een boek (deel 4? Of 5?) waarin de scènes expliciet beschreven werden. En daarna kwamen er meer van dat soort scènes