•       Hallo Q.’ers,

Binnenkort vinden in Nederland weer de verkiezingen plaats.
          Nu heb ik al verschillende keren gestemd (alle mogelijke momenten), maar zojuist ben ik er – na een behoorlijk verhit gesprek – achtergekomen dat mijn vriend van plan is om niet te gaan stemmen, omdat hij van mening is dat het rechtssysteem van Nederland niet goed in elkaar zit. (Note: zeer beperkte samenvatting van zijn mening hierover.)
          Nu merk ik dat dit best veel met mij doet, aangezien ik het zo belangrijk vind. Ik zit al een uur voor me uit te staren op de bank. Mijn vriend heeft in de gaten dat het me veel doet en zoekt wel toenadering, maar ik merk dat ik hem een beetje wegdruk omdat ik het wil laten bezinken.

Hebben jullie tips/wijze raad om hiermee om te gaan? Moet ik erover in gesprek blijven gaan? Moet ik zijn mening accepteren en het laten gaan? Moet ik weet–ik–veel–wat doen?

Edit: spelling

[ bericht aangepast op 17 okt 2025 - 18:50 ]

Catmint schreef:
    (...)

[face=times]To be honest vind ik dit dus zo'n onzin zelf. 'Ik wil niet met deze partijen samenwerken als ze de grootste worden'-politici zijn net als kleuters die niet met Jantje willen spelen in de blokkenhoek, omdat Jantje z'n snot op eet ofzo. Het voelt zo ontzettend kinderachtig in het algemeen en dat zijn dan de mensen die dit land moeten besturen? Echt om te janken.

Nou in het geval van de pvv snap ik het wel. Die wil ondemocratische dingen die tegen de grondwet ingaan en als Wilders z’n zin niet kan doordrijven, stapt ie uit het kabinet. Ze hebben het geprobeerd en het lukte niet om met hem samen te werken; zelfs binnen de pvv zelf lukte het nauwelijks om met hem samen te werken. Het is meer dat je tegen Jantje zegt: we willen dit spel niet met jou spelen als je de hele tijd de regels van het spel overtreedt :’)

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Caverna schreef:
    (...)

Nou in het geval van de pvv snap ik het wel. Die wil ondemocratische dingen die tegen de grondwet ingaan en als Wilders z’n zin niet kan doordrijven, stapt ie uit het kabinet. Ze hebben het geprobeerd en het lukte niet om met hem samen te werken; zelfs binnen de pvv zelf lukte het nauwelijks om met hem samen te werken. Het is meer dat je tegen Jantje zegt: we willen dit spel niet met jou spelen als je de hele tijd de regels van het spel overtreedt :’)

Idk, ik snap je punt wel, maar dan hadden ze eigenlijk niet akkoord moeten gaan met samenwerken, want dit was al bekend. Het punt waardoor hij eruit gestapt is, was ook een van de redenen dat er zoveel op gestemd is even if we don't want to admit that. Als we vinden dat een coalitie niet per se de grootste partij erin hoeft te hebben, dan moet je het ook niet proberen te forceren. (En dan ook niet achteraf zeiken erover als coalitie, you also did it to yourself en hij heeft het al eens eerder geflikt). Uit het kabinet stappen is heel kinderachtig ja, maar aan de andere kant was het wel te verwachten dat het precies door dat onderwerp was... Maar PVV is niet de enige partij die wordt uitgesloten door sommigen, dus dat bedoelde ik ook meer.

Idk ik vind veel van onze politici momenteel - in ieder geval degene die de debatten voeren nu - gewoon ontzettend kinderachtig :') "U staat te jokken" - Weerwolven spelen doe je maar in de lunchpauze in Den Haag mensjes. Wordt er best heel erg moe van zelf eigenlijk, en niet alleen nationale politiek helaas...

It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

Ik heb ergens tijdens één van de eerste keren dat ik mocht stemmen, dat zal ondertussen ruim 10 jaar geleden zijn, dat ik gewoon echt niet wist op wie of wat ik wilde stemmen, dat ik mijn moeder heb gemachtigd om mijn stem te mogen gebruiken - dan is mijn stem in ieder geval nog gebruikt en ik vertrouw mijn moeder daar wel in.
    Uiteindelijk is het natuurlijk wel zijn recht om te kiezen om niet te stemmen, hoe lastig dat misschien ook is om te begrijpen. Je zou hem kunnen vragen of hij jou wil machtigen om zijn stem toch te kunnen gebruiken, maar je kan hem niet dwingen.

"Nice is different than good." SCORPlO > RPNZL

Eerlijk gezegd begrijp ik je vriend wel. Ik denk er zelf ook zo over. De radeloosheid en het geklungel in de politiek lijken soms op de burgers af te portretteren. Als je ziet hoe weinig vertrouwen politici zelf uitstralen over bepaalde standpunten, of bepaalde handelingen, is het niet zo gek dat mensen dat vertrouwen kwijtraken.

Misschien helpt het om even wat rust te nemen en voor jezelf na te gaan waarom dit zo belangrijk voor je is. Is dat omdat het vanuit de samenleving zo sterk wordt benadrukt? Of omdat je het persoonlijk echt belangrijk vindt? Of misschien verwacht je het onbewust ook een beetje van hem?
          Even ruimte nemen om te voelen wat er precies raakt —of dat nu frustratie is over zijn keuze of de angst dat jullie anders denken— kan echt helpen. Voor beiden, want hij zal ook vast zijn ruimte nodig hebben.
          En als jullie er later weer over praten, probeer dat te doen vanuit gevoel in plaats van overtuiging. "Je hebt ongelijk" of "je ziet het verkeerd" zijn niet echt bevorderende uitspraken voor een conversatie, of zelfs de relatie.
          Verschil hoeft niet meteen afstand te betekenen. Soms heeft het gewoon even tijd nodig om dat te laten bezinken. Ieder is natuurlijk zijn / haar eigen persoon.

Hoe ging dat trouwens bij eerdere verkiezingen? Heeft hij toen ook niet gestemd, of is dit de eerste keer dat dit zo speelt?

Don't walk. Run, you sheep, run.

Voor iedereen die heeft gereageerd: bedankt. 💛 Ik heb alles gelezen en m’n emoties zijn inmiddels al een heel eind gezakt, jullie berichten hebben me ook beter later begrijpen dat het zijn keuze is en dat die keuze er ook mag zijn.
          Ik neem later nog de tijd om op sommige reacties te reageren (met vragen etc.), want dat verdienen jullie wel na deze uitgebreide reacties!

In het kader van stemmen ;)
    Ik wil stemmen, want ik ben van mening, niet stemmen mag je ook niet zeuren. Maar ik heb wel geen verstand van politiek XD.
    Ik volg geen nieuws of iets dus ik heb geen enkel idee wat standpunten zijn etc.

Nu heb ik dus twee verschillende stemwijzers ingevuld en kreeg op beide echt andere partijen en nu weet ik niet zo goed wat ik daar mee wil.
    Ik heb geen energie op dit moment om mij er echt in te verdiepen, daarom vond ik zo'n wijzer wel handig.

Iemand nog tips waar ik snel en makkelijk kan zien wat waar voor staat, of iemand die mij erbij wilt helpen want ik wil dus wel heel graag stemmen eigenlijk.

Change is for weirdos ~ Niall Horan

IrishNialler schreef:
    In het kader van stemmen ;)
    Ik wil stemmen, want ik ben van mening, niet stemmen mag je ook niet zeuren. Maar ik heb wel geen verstand van politiek XD.
    Ik volg geen nieuws of iets dus ik heb geen enkel idee wat standpunten zijn etc.

Nu heb ik dus twee verschillende stemwijzers ingevuld en kreeg op beide echt andere partijen en nu weet ik niet zo goed wat ik daar mee wil.
    Ik heb geen energie op dit moment om mij er echt in te verdiepen, daarom vond ik zo'n wijzer wel handig.

Iemand nog tips waar ik snel en makkelijk kan zien wat waar voor staat, of iemand die mij erbij wilt helpen want ik wil dus wel heel graag stemmen eigenlijk.

Ik vind op Instagram de accounts Check Je Stem en Politiek Nederland echt heel erg inzichtelijk! Dus daar zou je een kijkje kunnen nemen. Verder zijn er verkiezings"kranten" in makkelijke taal (voor mensen die laaggeletterd zijn en mensen met een (verstandelijke) beperking) maar ik vind het zelf ook heel fijn om die door te nemen. Heb liever dat ik het snap dan dat ik mijn informatie van een superjargonsite moet halen en het niet begrijp. Meer in Jip en Janneketaal pls.

so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

Derks schreef:
    (...)

Ik vind op Instagram de accounts Check Je Stem en Politiek Nederland echt heel erg inzichtelijk! Dus daar zou je een kijkje kunnen nemen. Verder zijn er verkiezings"kranten" in makkelijke taal (voor mensen die laaggeletterd zijn en mensen met een (verstandelijke) beperking) maar ik vind het zelf ook heel fijn om die door te nemen. Heb liever dat ik het snap dan dat ik mijn informatie van een superjargonsite moet halen en het niet begrijp. Meer in Jip en Janneketaal pls.

Dankje voor de tips. Het is bij mij naast dat ik het ook niet zo interessant vind, ze allemaal veel roepen weinig doen, er door mijn huidige situatie echt ook geen energie voor heb. Ik ben al trots als ik de afwas heb gehaald zeg maar.

En toch probeer ik wel elke keer te gaan stemmen

IrishNialler schreef:
    (...)

Dankje voor de tips. Het is bij mij naast dat ik het ook niet zo interessant vind, ze allemaal veel roepen weinig doen, er door mijn huidige situatie echt ook geen energie voor heb. Ik ben al trots als ik de afwas heb gehaald zeg maar.

En toch probeer ik wel elke keer te gaan stemmen

Misschien heb je hier iets aan: https://www.refugeehelp.nl/nl/ukrainian-refugee/article/100547-welke-politieke-partijen-zijn-er-in-nederland

Ik vind trouwens die 'hoe stemt welke partij'-accounts wel gevaarlijk, want soms zijn ze het wel eens met de boodschap maar gaat het om de nuance, of de verwoording, waardoor ze toch tegen een motie stemmen. Of hebben ze een tegenvoorstel dat ze beter vinden

[ bericht aangepast op 23 okt 2025 - 11:13 ]

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Caverna schreef:
    Supermoeilijk. Maar het is zijn recht om niet te stemmen. Ik herken je gevoel wel, dat je het met toch best wel belangrijke standpunten niet eens bent. Maar besef dat je hem niet kunt veranderen en dat hij zijn eigen persoon is die zijn eigen keuzes maakt. En dat het gesprek hierover voeren alleen werkt als jullie beide niet in vechtmodus zitten, maar in een staat van verbinding.
    En daarvoor is het nodig dat jij deze gevoelens niet wegstopt. Ze mogen er zijn, maar dat is jouw proces. Het kan bijvoorbeeld helpen om een notitieboekje te pakken en daar 20 minuten ongefilterd van je af te schrijven. Daarin mag je hem met alle woorden van de wereld verrot schelden en je mag zo boos zijn als wat er bij je naar boven komt.
    Boosheid en frustratie komt vaak naar boven als jouw grens is overschreden, en dat is nu duidelijk het geval. Hetzelfde geldt voor de onmacht die je ongetwijfeld ook voelt. Dat triggert je zenuwstelsel in de vecht/vlucht-modus, en daarmee wil je dat heel graag NU oplossen. Want dat gevoel is superrot.
    Probleem is alleen dat je in deze modus niet in staat bent tot verbinding. Vandaar ook dat je vriend z’n toenaderingspogingen nu niet werken. Neem dus even die ruimte (en geef dat ook gewoon aan) en ga op een rustig moment nog eens met hem in gesprek - maar dan niet om hem te overtuigen, maar om hem te begrijpen.

Ps: ik heb momenteel een hyperfocus op de werking van het zenuwstelsel dus ik pluis dat volledig uit en merk dat ik het altijd en overal terug zie :’) Dus mijn reacties zijn soms wat klinisch en uitleggerig haha. Maar hopelijk heb je er alsnog wat aan.

Dit is eigenlijk in duidelijke lijnen de reactie die ik neer wilde zetten. Al zou mijn reactie wat kort en bondiger zijn geweest, haha. Dus bedankt daarvoor!

+ Zelf vind ik het ook lastig als iemand niet zou gaan stemmen, want dat is zo belangrijk juist imo, maar het is belangrijk de ander hierbij wel in zijn/haar waarde te laten. Dus inderdaad, het is jouw proces om te verwerken. (Om even van de andere kant te bekijken: jouw vriend "eist" als het ware ook niet dat jij niet moet gaan stemmen.)

edit: zie nu dat mijn bericht best laat is.

[ bericht aangepast op 26 okt 2025 - 14:08 ]

[ I will always love you ]

Bedankt hier voor alle tips! Na wat onderzoeken heb ik vandaag gestemd en ben tevreden met mijn keuze.

Was wel echt 50 graden daar binnen XD

IrishNialler schreef:
    Bedankt hier voor alle tips! Na wat onderzoeken heb ik vandaag gestemd en ben tevreden met mijn keuze.

Achter je stem kunnen staan is het allerbelangrijkste! Goed dat je er ingedoken bent!

[ bericht aangepast op 29 okt 2025 - 17:04 ]

hodie mecum eris in paradiso

Moriendi schreef:
    (...)
    Achter je stem kunnen staan is het allerbelangrijkste! Goed dat je er ingedoken bent!

Dankje! De stemwijzers en de site die ik hier doorkreeg hebben geholpen
    Ik kwam ook nog op de site afvalwijzer.org terecht en die heeft mijn beslissing vast gesteld

Update: mijn vriend kwam vanmorgen zelf aan met het plan dat hij blank wil stemmen, dus dat heeft hij gedaan!