Caverna schreef:
Supermoeilijk. Maar het is zijn recht om niet te stemmen. Ik herken je gevoel wel, dat je het met toch best wel belangrijke standpunten niet eens bent. Maar besef dat je hem niet kunt veranderen en dat hij zijn eigen persoon is die zijn eigen keuzes maakt. En dat het gesprek hierover voeren alleen werkt als jullie beide niet in vechtmodus zitten, maar in een staat van verbinding.
En daarvoor is het nodig dat jij deze gevoelens niet wegstopt. Ze mogen er zijn, maar dat is jouw proces. Het kan bijvoorbeeld helpen om een notitieboekje te pakken en daar 20 minuten ongefilterd van je af te schrijven. Daarin mag je hem met alle woorden van de wereld verrot schelden en je mag zo boos zijn als wat er bij je naar boven komt.
Boosheid en frustratie komt vaak naar boven als jouw grens is overschreden, en dat is nu duidelijk het geval. Hetzelfde geldt voor de onmacht die je ongetwijfeld ook voelt. Dat triggert je zenuwstelsel in de vecht/vlucht-modus, en daarmee wil je dat heel graag NU oplossen. Want dat gevoel is superrot.
Probleem is alleen dat je in deze modus niet in staat bent tot verbinding. Vandaar ook dat je vriend z’n toenaderingspogingen nu niet werken. Neem dus even die ruimte (en geef dat ook gewoon aan) en ga op een rustig moment nog eens met hem in gesprek - maar dan niet om hem te overtuigen, maar om hem te begrijpen.
Ps: ik heb momenteel een hyperfocus op de werking van het zenuwstelsel dus ik pluis dat volledig uit en merk dat ik het altijd en overal terug zie :’) Dus mijn reacties zijn soms wat klinisch en uitleggerig haha. Maar hopelijk heb je er alsnog wat aan.
Dit is eigenlijk in duidelijke lijnen de reactie die ik neer wilde zetten. Al zou mijn reactie wat kort en bondiger zijn geweest, haha. Dus bedankt daarvoor!
+ Zelf vind ik het ook lastig als iemand niet zou gaan stemmen, want dat is zo belangrijk juist imo, maar het is belangrijk de ander hierbij wel in zijn/haar waarde te laten. Dus inderdaad, het is
jouw proces om te verwerken. (Om even van de andere kant te bekijken: jouw vriend "eist" als het ware ook niet dat jij niet moet gaan stemmen.)
edit: zie nu dat mijn bericht best laat is.
[ bericht aangepast op 26 okt 2025 - 14:08 ]
[ I will always love you ]