• Kerstkaartenswap 2025

Nadat DreamerN heel wat vorige edities heeft georganiseerd, miste ik het vorig jaar toch wel en vond ik het een goed idee om het dit jaar zelf te organiseren! Dus bij deze de TWAALFDE EDITIE!!!!!!
    Want zeg nou zelf, wat is er leuker dan een boel kerstkaartjes krijgen van je mede-Q'ers?

Het is misschien wat vroeg al, want Sinterklaas is nog niet eens aanstalten aan het maken deze kant op te komen ondanks dat de pepernoten wel al in de winkels liggen, maar het leek me toch goed om het idee alvast weer leven in te blazen. Zeker gezien er nog steeds mensen terugkeren naar de site, maar er ook veel mensen zijn hier met een druk leven.
    Bij deze dus alvast de mededeling!

Wat is een kaartenswap?
    De naam verklapt het al. Je verstuurt zelf kaarten naar anderen en je krijgt er ook weer hetzelfde aantal kaarten voor terug (tenzij je meer kaarten wilt versturen dan ontvangen, want dat is ook een optie).
    Dit mogen zowel gekochte als zelfgemaakte kaarten zijn, dus je mag je creativiteit er helemaal in kwijt. (:

Hoe kan ik meedoen?
    Je kan meedoen door dat simpelweg in dit topic aan te geven. Graag zou ik dan voor 21 november de gegevens hebben. Dit kan door mij een privé berichtje te sturen hier op Q. Vermeld hierin;

Naam: Username en echte voornaam
    Adres:
    Hoeveel kaarten wil je verzenden:
    Waar je heen wilt verzenden: Alleen NL, of bijv. ook België.

LET OP! Je moet dus je echte naam en adres doorgeven.

Deelnemers
    Als je gebruikersnaam blauw aangegeven staat, dan heb ik alle gegevens ontvangen.

Username
    ❄ Catmint
    ❄ HalfBloodPrince
    ❄ Renna
    ❄ SPECS
    ❄ Taire
    ❄ Lysander
    ❄ Temeraire
    ❄ syllie1992
    ❄ Derks
    ❄ Girlicious
    ❄ glowfaery

Aantal
    15-20
    max. 30
    5-10
    5-10
    max. 8
    5-10
    10-15
    5-10
    Iedereen
    5-10
    max. 20

Waarheen
    Nederland & België
    Nederland & België
    Nederland & België
    Nederland
    Nederland & België
    Nederland
    Nederland & België
    Nederland
    Nederland & België
    Nederland
    Nederland & België

Opgeven kan tot vrijdag 21 november 20:00. De adressen zullen daarna zo spoedig mogelijk verdeeld worden.
    De uiterlijke verzenddatum van de kaarten is zaterdag 13 december.

[ bericht aangepast op 16 nov 2025 - 15:08 ]

It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

ben het helemaal vergeten te zeggen maar volgens mij heb ik alle kaarten ontvangen!
    Ze zijn allemaal zo leuk! Dankjulliewel <3

--

Catmint schreef:
    (...)

Haha ik heb niet iedereen mint-wax gegeven tho. Heb iedereen een andere combinatie gegeven, vond ik wel zo uniek gezien iedereen anders is en een uniek kleurtje verdiende vond ik. Toevallig die van jou met groen-tinten gedaan, omdat je altijd in groene tekst schrijft en dat is een beetje mint-y geworden op sommige plekken haha. Wel grappig dat je het zo zag, had er zelf niet eens bij stilgestaan toen ik aan het stempelen was. Wel specifiek m'n kattenzegels gebruikt (heb verschillende patroontjes ook nog haha).

Ik vind een zomerswap o.i.d. eigenlijk best een leuk idee inderdaad, alleen zomervakanties is wel een dingetje (en postzegelprijzen :') ). Maaaarrrrr kunnen allicht kijken wat leuk en haalbaar is daarin ^^ Love the idea

Aaaaah ja ik heb ook gemixt met de kleurtjes dus bij mij heeft ook iedereen een andere combi. Maar ik vond katten en mintkleur echt een geweldige combi, wist meteen: die is van Maxime
    Ook al was die combi dus niet zo gepland hahaha, ik vind 't fantastisch.

Ik bestel zelf altijd een voorraadje postzegels bij de website Postzegelsmetkorting. Die heb ik ontdekt omdat ik vroeger iedere maand meedeed met een creatieve swap (dan stuur je 1 kaartje per maand naar een ander binnen een bepaald thema) en daarnaast kaarten verstuurde voor Kanjerpost. Toen ik bij PostNL zegels bestelde kreeg ik een vel uit 2017 terwijl ik daar toen het 2021-tarief voor betaalde en dat vond ik gemeen. Idem bij de Bruna, daar kreeg ik een velletje Willem-Alexanders uit 2013 voor de prijs van 2021. Dat voelde als oplichterij. Postzegels met korting verkoopt die oude reeksen (met nummer, Nederland 1, dus wel gewoon nu te gebruiken zonder bijbetalen) met korting (ik dacht 10%).

Reguliere postzegels (Nederland 1) kosten daar per 20 stuks nu €23,60 in plaats van wat ze bij PostNL zelf kosten (€26,20). Mind you: dat is zelfs goedkoper dan een vel decemberzegels (en die verkopen ze daar ook met korting!). Ik spaar altijd wat bij elkaar en dan schaf ik bij Postzegelsmetkorting m'n zegels aan. Is heel leuk: had laatst een reeks met hazen en wilde katten, 't is echt een verrassing wat je krijgt. Had tussen de decemberzegels zelfs Snoopy zitten 😍😍😍. En vanaf 1 januari kosten 20 reguliere postzegels bij PostNL/welke winkel dan ook €28,- (€1,40 per stuk, dat was dus in 2023 nog €1,09 per stuk...). Bij Postzegelsmetkorting betaal je dan naar verwachting €25,20 voor een set van 20 stuks (je kan er ook meer bestellen, en het wordt gratis verzonden).

Zelf heb ik in 2020 twee rollen met m'n eigen ontworpen postzegel besteld, dat kostte me toen €96,- per rol (100 postzegels) geloof ik. Een reguliere postzegel was toen €0,91 dus ik was iets duurder uit maar t.o.v. de huidige prijs was het écht een koopje.

Een zomerswap lijkt me leuk, wil ik ook best wel organiseren! En dan misschien tot 1 mei aanmelden en voor 31 mei versturen ofzo? Dan zou het niet hoeven bijten met de zomervakantie 🤔

Of of of: een verjaardagsswap? Dat mensen die mee willen doen zich aanmelden met hun verjaardag, adres en telefoonnummer en dat er dan twee weken voor de verjaardag een berichtje uitgaat (ook via app/sms mocht je minder actief zijn op Q of het vergeten zijn) met de aankomende jarige? En dat je je ook mag aanmelden als je wel een kaartje wil versturen, maar zelf niet per se iets hoeft te ontvangen.

Anyhow, ideeën genoeg 😉

so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

Yay, vandaag eindelijk de kaart van Vincie ontvangen. Die verwachtte ik al sinds donderdag in de postnl app maar het werd steeds uitgesteld en hij kwam pas vandaag. Maar nog wel op tijd voor de kerst gelukkig.
    Wat een ontzettend leuke kaart! De Q vorm, het theezakje, de wax, echt heel leuk!

"It means no worries, for the rest of your days"

Bij mij is het kaartje van Vincie ook vandaag aangekomen. Echt een leuk kaartje. Dank je Vincie! (Ook bedankt voor het theezakje) :)

Jaaaaaaaaaaaa mijn laatste kaartje is ook gearriveerd vandaag!!!! Dankjewel Vincie!!! Voor de thee, de wax seal (wat een cute olifantje, omggggg) en de kat op de Q! Love it en nu mag deze ook bij de collectie op mijn bureau staan. En de envelop bewaar ik met zegel om het kaartje later in op te bergen :Y) En de thee ruikt ook echt superlekker trouwens!

[ bericht aangepast op 23 dec 2025 - 18:44 ]

Derks schreef:
    (...)

Of of of: een verjaardagsswap? Dat mensen die mee willen doen zich aanmelden met hun verjaardag, adres en telefoonnummer en dat er dan twee weken voor de verjaardag een berichtje uitgaat (ook via app/sms mocht je minder actief zijn op Q of het vergeten zijn) met de aankomende jarige? En dat je je ook mag aanmelden als je wel een kaartje wil versturen, maar zelf niet per se iets hoeft te ontvangen.

Anyhow, ideeën genoeg 😉

Ooohh, zo'n verjaardagsswap klinkt uuubercute!!

Three words, large enough to tip the world. I remember you.

Leodh schreef:
    (...)

Ooohh, zo'n verjaardagsswap klinkt uuubercute!!

Vraag voor de qrew mss wel, is dat iets wat zomaar kan ivm privacy-wetgeving? Nu voor kerstkaartjes deelt ook iedereen naar 1 persoon adres en naam, maar dat gooi ik in principe weg nu. Stel ik zou het organiseren en dus een file bij gaan houden, kan dat zomaar? Of kan Q dan mogelijk in de problemen komen? Want het idee is wel heel leuk, wil alleen Q of de Qrew niet in moeilijkheden brengen.

Catmint schreef:
    (...)

Vraag voor de qrew mss wel, is dat iets wat zomaar kan ivm privacy-wetgeving? Nu voor kerstkaartjes deelt ook iedereen naar 1 persoon adres en naam, maar dat gooi ik in principe weg nu. Stel ik zou het organiseren en dus een file bij gaan houden, kan dat zomaar? Of kan Q dan mogelijk in de problemen komen? Want het idee is wel heel leuk, wil alleen Q of de Qrew niet in moeilijkheden brengen.

uuuhh. geen idee, eigenlijk. zal er even induiken!

Three words, large enough to tip the world. I remember you.

Ik had gisteravond zo veel fun met alle kerstkaartjes openen ^^ Dus iedereen bedankt voor hun leuke en toffe kaartjes! ❤️

Vanochtend-middag heerlijk gebruncht met de kaarten voor m'n neus (H)

so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

Catmint schreef:
    (...)

Ja, of we maken een algemeen kaartjestopic en als iemand bijvoorbeeld 3 weken van tevoren zegt: 'Dan en dan en dan ben ik jarig en dit vind ik leuk qua thema's' (of gewoon 'binnenkort ben ik jarig' en je liket dat bericht als verstuurder, dan kan degene die het bericht geplaatst heeft de 'likers' een berichtje sturen met de adresgegevens/datum. Dan komt het niet bij een persoon als gegevensverzamelaar te liggen, maar is iedereen zelf verantwoordelijk voor het delen via de pb's.
    Je kan nu namelijk zien wie je bericht geliked hebben dus dan zou dat best kunnen werken. Komt het ook meteen bij de actieve mensen neer zegmaar (en niet dat je je ergens aanmeldt en dan zeshonderd jaar van Q verdwijnt waardoor iemand minder kaartjes krijgt dan verwacht...).

[ bericht aangepast op 25 dec 2025 - 13:45 ]