• Dames en heren, jongens en meisjes,
    Appels en peren, buoys en squirrels,
    enz. enz.

Ik heb beslist om een solo tripje te maken. Waarom vraag je je af? Hier een samenvatting:
          Nou, na alle shite van de afgelopen weken (tnx aan het LJH topic!) en een heel kort puntje bij de psycholoog de laatste keer, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik dat misschien maar eens moet doen.
          Ik ben niet op kamers geweest, omdat ik toen niet klaar was om alleen te zitten. Ik ben nooit alleen op vakantie geweest, omdat ik al 10+ jaar met iemand samen ben. Dus ik heb ook nooit een eigen plekje gehad of dat soort ervaringen. Ik was altijd met familie, m'n vriend of een vriendin (binnen NL dan toch). De minor die ik soort van wilde doen in Zuid-Korea heb ik niet gedaan, omdat ik bang was voor scheiding van m'n moeder, 4-5 maanden van huis zijn, etc. - achteraf goed, want corona kwam toen kijken. En neem daarbij dan dat ik door Covid niet een 2e keer China kon doen met school en ook eigenlijk geen graduation vacation kon doen.
          Mijn eerste solo uitstapje verder dan de provincie of voor een tattoo was volgens mij de Q-meeting van 2 jaar terug. Ergo, het is tijd om ook eens zo'n ervaring op te doen in het kader van 'dingen die ik gemist heb in mijn levensfases', zijnde self-freedom? Self-dependence? Idk hoe ik het moet noemen, maar dat.

Ter zake nu, nu jullie een historietje hebben. Ik wil graag naar London, om boeken te gaan shoppen. In eerste instantie zou ik dit dus met een vriendin gaan doen, die nu geen contact meer met me wil. Tweede idee was met een andere vriendin, omdat het wel gewoon gezellig is met iemand samen, maar zij heeft eigenlijk geen geld hiervoor - ook niet als ik de trip bekostig.

Ik heb de standaard bookshops al op m'n lijstje gezet om te gaan, maar ik loop nu een beetje tegen het logistieke deel aan. En ik dacht, wie kan ik het beter vragen dan een groep booklovers?

Ik zou graag het weekend van 26/27 juli gaan, omdat 66 books dan open is. En ik wil proberen om 3 volle dagen te hebben, zodat ik niet alles gehaast moet doen.
    Nu zit ik dus een beetje te stoeien met of je 66 books als eerste wil bezoeken of niet. Ik heb namelijk geen idee of hun aanbod het waard is, of dat eerst Waterstones / The Works bezoeken ook geen kwaad kan. Mijn initiële idee was namelijk:
    - zaterdag 66 books
    - zondag Waterstones / The Works
    - maandag Random of al terug
    - evt. dinsdag als terug-reis dag met nog wat laatste shopping
    Maar door werk is er een kans dat ik vrijdag - maandag zou moeten pakken, en dus donderdagavond laat zou moeten reizen. Nu zou ik de Random shops al op vrijdag kunnen doen, maar dat voelt zo counter-intuitive.

Dus ja, tips over de boekenwinkels zijn ontzettend welkom.
    - Is 66 books het waard om als eerste te bezoeken en daarna pas de shops in London of maakt dat weinig uit?
    - Hebben jullie must-visit winkeltjes en/of spots?
    - Waar kan je goed gaan eten voor lunch en dinner?
    En andere general tips zijn ook gewoon welkom of course.

[ bericht aangepast op 26 mei 2025 - 21:20 ]

It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

Als eerste: ik vind het geweldig dat je stap hebt ondernomen om zelf te gaan reizen. You go girl! 💪🏻 Zelf ben ik meermaals zelf op reis geweest (van een weekendje weg tot vier maanden backpacken) en het is zó fijn om met niemand anders rekening te moeten houden behalve met jezelf. Geniet daar alsjeblieft heel erg van!

Over de boekenwinkels: ik ben twee keer in Londen geweest en heb toen voornamelijk verschillende Waterstones bezocht. Altijd grote aanraders uiteraard.

Verder zijn veel musea gratis in Londen. Het National History Museum is nog steeds m’n favoriete museu ooit, dus die raad ik sowieso aan.
    Reizen met de metro is mega handig (al heb je die gekleurde lijnen pas door op de dag dat je weggaat, zul je altijd zien).

Morgen zal ik eens kijken op wat foto’s van m’n eigen twee keer Londen voor nog meer aanraders!

Ik ben vorig jaar voor het eerst gaan solo reizen, eerst een lang weekend Kopenhagen met Bolderman en daarna twee weken Italië helemaal alleen en daar een auto gehuurd en in het najaar Dreamhack Stockholm 5 dagen gedaan. Je gaat het zoooo heerlijk vinden Maxime! *O*

Voor de rest voor specifieke tips qua boeken/Londen heb ik niet echt, het is voor mij al 12 jaar geleden dat ik voor het laatst in Londen ben geweest (no_chears) -tijd dat ik zelf ook een tripje plan, jeetje haha-. Enigste tip; neem een grote koffer mee voor boeken (wbw)

[ bericht aangepast op 26 mei 2025 - 21:35 ]

Take it slow babe, I'm having too much fun with this xoxo.

Paracosmoses schreef:
    Als eerste: ik vind het geweldig dat je stap hebt ondernomen om zelf te gaan reizen. You go girl! 💪🏻 Zelf ben ik meermaals zelf op reis geweest (van een weekendje weg tot vier maanden backpacken) en het is zó fijn om met niemand anders rekening te moeten houden behalve met jezelf. Geniet daar alsjeblieft heel erg van!

Over de boekenwinkels: ik ben twee keer in Londen geweest en heb toen voornamelijk verschillende Waterstones bezocht. Altijd grote aanraders uiteraard.

Verder zijn veel musea gratis in Londen. Het National History Museum is nog steeds m’n favoriete museu ooit, dus die raad ik sowieso aan.
    Reizen met de metro is mega handig (al heb je die gekleurde lijnen pas door op de dag dat je weggaat, zul je altijd zien).

Morgen zal ik eens kijken op wat foto’s van m’n eigen twee keer Londen voor nog meer aanraders!

Thank you thank you! Ik ga proberen er zo veel mogelijk van te genieten. Like, don't get me wrong, ik hou van m'n vriend en om samen met hem op vakantie te gaan en die ervaringen te delen, maar ik denk dat dit wel eens goed is voor me.

Ben benieuwd of je nog wat aanraders hebt voor me ^^

SPECS schreef:
    Ik ben vorig jaar voor het eerst gaan solo reizen, eerst een lang weekend Kopenhagen met Bolderman en daarna twee weken Italië helemaal alleen en daar een auto gehuurd en in het najaar Dreamhack Stockholm 5 dagen gedaan. Je gaat het zoooo heerlijk vinden Maxime! *O*

Voor de rest voor specifieke tips qua boeken/Londen heb ik niet echt, het is voor mij al 12 jaar geleden dat ik voor het laatst in Londen ben geweest (no_chears) -tijd dat ik zelf ook een tripje plan, jeetje haha-. Enigste tip; neem een grote koffer mee voor boeken (wbw)

Ik ben heel erg benieuwd, en de grote koffer was inderdaad al mijn idee haha. Zit er zelfs aan te denken om een mini-koffertje mee te nemen naar 66 books en waterstones en zo als ik ga winkelen zodat ik niet alles in een rugzak moet proppen of in tasjes moet dragen haha

[ bericht aangepast op 26 mei 2025 - 22:59 ]

Catmint schreef:
    (...)

Ik ben heel erg benieuwd, en de grote koffer was inderdaad al mijn idee haha. Zit er zelfs aan te denken om een mini-koffertje mee te nemen naar 66 books en waterstones en zo als ik ga winkelen zodat ik niet alles in een rugzak moet proppen of in tasjes moet dragen haha

Oké, let's see:
    • Oyster card is handig voor het reizen met de metro
    • National History Museum (nogmaals een grote aanrader vanuit mij)
    • Warner Bros. Studios (als je Harry Potter fan bent), ik ben er twee keer geweest en moest de eerste keer een klein traantje laten
    • Strawberry Tours ([ulr=https://strawberrytours.com/london]link[/ulr]): EPISCH, dit is een bedrijf die 'gratis' wandeltours die Londen organiseert, aan het einde van de tour betaal jij de gids zelf wat je de wandeltour waard vond. Ik heb daarmee een tweetal 'basic' Londen sightseeing tours gedaan en je krijgt echt heel veel leuke achtergrond informatie. Daarnaast heb ik 's avonds een Jack The Ripper tour gedaan bij dit bedrijf en dat was zó interessant!
    • Wetherspoons: mega lekker eten voor fijne prijsjes
    • Rondwandelen zonder doel is echt een aanrader want dan kom je op random plaatjes. Als je dat spannend vindt (zoals ik destijds) zorg je ervoor dat je wel in gebieden blijft waar ook veel andere mensen lopen.
    • Cadburry Buttons halen bij de supermarkt!
    • Tapas eten bij een van de Wahaca locaties

Solo-travel is echt super leuk en je leert jezelf zo goed kennen. Het is altijd echt een confidence boost voor mij geweest. (:

- Oyster Cards heb je voor de metro niet meer per se nodig, je kan gewoon in- en uitchecken met je betaalpas, in elk geval als je ING hebt. Revolut/Wise/credit cards zullen ws ook werken. Gebruik de Tfl app om je routes op te zoeken maar let wel op dat je ondergronds 9 van de 10 keer geen internet hebt dus als je een langere route doet kan je het best even een screenshot maken.
    - Gratis musea idd!
    - The London Eye is het echt NIET waard voor de prijs die ze rekenen :}
    - London Zoo vond ik ook wel leuk voor een keertje (vooral als je een HP fan bent lol). Het ligt ook in een heel mooi gedeelte van de stad waar het wandelen alleen al een aanrader is.
    - Waterstones in Piccadilly Circus is mijn favoriete filiaal, maar je hebt ze idd overal zitten. En zoals ik in het LJH al zei, Forbidden Planet is zeker het bezoeken waard omdat ze daar veel betere prijzen hebben. Ligt op loopafstand van elkaar (15 minuutjes ongeveer?)
    - Musicals! Op Seatplan kan je goede tickets vinden en direct zien wat de view is vanuit jouw gekozen stoel. Ik ben dit jaar al 2x naar Wicked geweest hehe.
    - Camden Market vind ik altijd heel leuk. Het doet me erg denken aan De Bazaar in Beverwijk.
    - Op een mooie dag lekker vroeg naar St. James Park. Het is daar dan zo mooi en rustig. Er zijn dan al genoeg andere wandelaars en joggers dus het voelt niet shady omdat het ook supertoeristisch is.
    - Foyles is ook een mooie boekenwinkel
    - Kijk uit voor mensen die je wat in je handen proberen te duwen en daarna om geld gaan vragen lol. Vooral ook die mannetjes die een armband om je pols willen knopen, volgens mij staan ze vooral op Trafalgar Square. En generally oppassen voor zakkenrollers. Het is mij nog nooit overkomen, maar ik kijk weleens Youtube kanalen die zakkenrollers betrappen, en het gebeurt zooo veel.

Als ik aan nog meer dingen denk zal ik het wel posten ^^

[ bericht aangepast op 27 mei 2025 - 9:29 ]

Caution first, always. || FIYER0 > Lysander

Je hebt inderdaad geen Oyster card meer nodig want je kan inchecken met je betaalpas, MAAR houd dan wel rekening met de wisselkoers! Ponden zijn andere valuta dus er zijn banken die daardoor een extra bedrag rekenen naast de standaard wisselkoers (ik was in 2018 €2,- extra kwijt per keer dat ik met pin betaalde… en toen was er nog geen Brexit). Het kan zijn dat dat inmiddels anders is, maar ik zou het wel even van te voren uitzoeken als ik jou was!

Er is ook een Visitor Oyster Card, deze kost £7 + verzendkosten en komt pre-loaded met credit. Met de Visitor Oyster Card kun je ook korting krijgen bij restaurants, in winkels en bij musea/ervaringen. Er is een speciaal boekje met alle info, bij sommige restaurants krijg je 10 tot 20% korting of een gratis drankje bij je eten bijvoorbeeld. Soms krijg je een gratis souvenir (zoals een hervulbare beker) of £2 korting op entree.

Misschien ken je wel iemand die zo'n kaart heeft liggen die je zou kunnen lenen/gebruiken? Dan scheelt dat die £7,- weer. En je kan 'm gewoon opwaarderen in Londen (zowel cash als met pin). Ik heb er ergens nog wel eentje, maar door de verhuizing weet ik niet waar ze nu liggen 🙃 en een van de twee doet het niet meer omdat ik daarvan het geld gerefund had (en dan stopt je Oystercard blijkbaar voorgoed met werken…).

Qua eten: ik ben groot fan van Joe's Kitchen vlakbij de St Pauls Cathedral.

so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

Derks schreef:
    Je hebt inderdaad geen Oyster card meer nodig want je kan inchecken met je betaalpas, MAAR houd dan wel rekening met de wisselkoers! Ponden zijn andere valuta dus er zijn banken die daardoor een extra bedrag rekenen naast de standaard wisselkoers (ik was in 2018 €2,- extra kwijt per keer dat ik met pin betaalde… en toen was er nog geen Brexit). Het kan zijn dat dat inmiddels anders is, maar ik zou het wel even van te voren uitzoeken als ik jou was!

Er is ook een Visitor Oyster Card, deze kost £7 + verzendkosten en komt pre-loaded met credit. Met de Visitor Oyster Card kun je ook korting krijgen bij restaurants, in winkels en bij musea/ervaringen. Er is een speciaal boekje met alle info, bij sommige restaurants krijg je 10 tot 20% korting of een gratis drankje bij je eten bijvoorbeeld. Soms krijg je een gratis souvenir (zoals een hervulbare beker) of £2 korting op entree.

Misschien ken je wel iemand die zo'n kaart heeft liggen die je zou kunnen lenen/gebruiken? Dan scheelt dat die £7,- weer. En je kan 'm gewoon opwaarderen in Londen (zowel cash als met pin). Ik heb er ergens nog wel eentje, maar door de verhuizing weet ik niet waar ze nu liggen 🙃 en een van de twee doet het niet meer omdat ik daarvan het geld gerefund had (en dan stopt je Oystercard blijkbaar voorgoed met werken…).

Qua eten: ik ben groot fan van Joe's Kitchen vlakbij de St Pauls Cathedral.

I.v.m. de wisselkoers, is het handiger om te betalen met kaart of om gewoon een boel cash te pinnen een keer? Ik heb geen idee of je zomaar kan betalen met Nederlandse bankkaarten eigenlijk daar, ik weet dat in Japan dit niet zomaar kan en je echt cash moet pinnen bij specifieke ATM's die ze wel accepteren, maar hoe dat in de UK is weet ik niet eigenlijk. Laatste keer dat ik er was, had m'n moeder gewisseld bij de bank hier en had ik alleen contant mee volgens mij.

Catmint schreef:
    (...)

I.v.m. de wisselkoers, is het handiger om te betalen met kaart of om gewoon een boel cash te pinnen een keer? Ik heb geen idee of je zomaar kan betalen met Nederlandse bankkaarten eigenlijk daar, ik weet dat in Japan dit niet zomaar kan en je echt cash moet pinnen bij specifieke ATM's die ze wel accepteren, maar hoe dat in de UK is weet ik niet eigenlijk. Laatste keer dat ik er was, had m'n moeder gewisseld bij de bank hier en had ik alleen contant mee volgens mij.

Een creditcard meenemen is een goed idee. Mijn ING kaart wordt bij 95% van winkels etc. geaccepteerd, maar soms zit er ineens een random plek tussen waar ze het niet accepteren. Forbidden Planet wilde bijv. mijn ING niet accepteren, en ook een Starbucks in Victoria Station terwijl elke andere Starbucks geen problemen had. (':
    Contant is niet nodig imo. Heb er een jaar gewoond en heb in die periode nog nooit een fysieke pond vastgehad. (':

SEPHIR0TH schreef:
    (...)
    Een creditcard meenemen is een goed idee. Mijn ING kaart wordt bij 95% van winkels etc. geaccepteerd, maar soms zit er ineens een random plek tussen waar ze het niet accepteren. Forbidden Planet wilde bijv. mijn ING niet accepteren, en ook een Starbucks in Victoria Station terwijl elke andere Starbucks geen problemen had. (':
    Contant is niet nodig imo. Heb er een jaar gewoond en heb in die periode nog nooit een fysieke pond vastgehad. (':

Valt mee dan, haha. Creditcard gaat zeker mee! Ik was 14 de laatste keer dat ik er was en had amper een bankkaart om mee te betalen, dus he xD Maar goed om te weten!

Also, ik heb net gehoord dat ik 29/29 juli gewoon vrij kan zijn, tegelijk met mijn collega. Moet het alleen ff aan de productie manager laten weten, maar that's it, dus ik ga vanavond m'n tripje maar eens plannen tijdens d&d ^^

SEPHIR0TH schreef:
    (...)

Is het niet zo dat je bij iedere keer dat je een pintransactie doet moet bijbetalen? Dat heb ik buiten Europa vaak gehad met ING. Dan was het voordeliger om één keer een shitload aan cash te pinnen bij een pinautomaat en daarmee te betalen!

Paracosmoses schreef:
    (...)

Is het niet zo dat je bij iedere keer dat je een pintransactie doet moet bijbetalen? Dat heb ik buiten Europa vaak gehad met ING. Dan was het voordeliger om één keer een shitload aan cash te pinnen bij een pinautomaat en daarmee te betalen!

Ik heb ING en ben momenteel in Londen, heb nog geen extra transacties gehad en alles met mijn kaart betaald (:

Life is a beautiful struggle

Esquie schreef:
    (...)

Ik heb ING en ben momenteel in Londen, heb nog geen extra transacties gehad en alles met mijn kaart betaald (:

Ohhh top, beter!
    Enjoy! ✨

Ik lees dat je bij pinnen in een andere valuta dan euro bij ING 1,4% koersopslag betaalt, en als je geld opneemt bij een geldautomaat betaal je €3,50 + 1,4% koersopslag. Dus als je 6x op een dag incheckt in de metro (en weer uitcheckt) dan zou je over die ritjes 6x 1,4% koersopslag betalen. Is misschien verwaarloosbaar, maar wel handig om mee te nemen in de overweging denk ik. Check het vooral even met je bank en hoe dat zit.
    Ik heb zelf alles gewoon met cash betaald toen, maar tijdens veranderen, inmiddels is er misschien ook wel veel pin-only? Geen idee hoe dat in Londen zit. Let ook op je limiet op de betaalpas: dat is bij ING standaard in het buitenland 500 euro (volgens mij buiten de Eurozone, maar pin me daar niet op vast), mocht je Waterstones leeg willen kopen………… 😇 dan is het misschien slim om dat te verhogen.

Vergeet overigens ook niet om een ETA aan te vragen voor je reis, anders kom je Engeland niet binnen.

so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

Derks schreef:
    Ik lees dat je bij pinnen in een andere valuta dan euro bij ING 1,4% koersopslag betaalt, en als je geld opneemt bij een geldautomaat betaal je €3,50 + 1,4% koersopslag. Dus als je 6x op een dag incheckt in de metro (en weer uitcheckt) dan zou je over die ritjes 6x 1,4% koersopslag betalen. Is misschien verwaarloosbaar, maar wel handig om mee te nemen in de overweging denk ik. Check het vooral even met je bank en hoe dat zit.
    Ik heb zelf alles gewoon met cash betaald toen, maar tijdens veranderen, inmiddels is er misschien ook wel veel pin-only? Geen idee hoe dat in Londen zit. Let ook op je limiet op de betaalpas: dat is bij ING standaard in het buitenland 500 euro (volgens mij buiten de Eurozone, maar pin me daar niet op vast), mocht je Waterstones leeg willen kopen………… 😇 dan is het misschien slim om dat te verhogen.

Vergeet overigens ook niet om een ETA aan te vragen voor je reis, anders kom je Engeland niet binnen.

Omg jaa, hele goede, dat van de ETA. Het proces is vrij simpel en duurt een paar dagen.

En lol, ik heb dat eigenlijk nooit gemerkt. (':
    Je kan ook een gratis Revolut/Wise rekening openen en dan kan je per maand een bepaald bedrag gratis omzetten naar andere valuta. Dat heb ik gedaan toen ik naar Japan ging en dat scheelde dus ook heel veel. Ik geloof dat geld opnemen dan tot een bepaald bedrag zelfs gratis is, maar ik weet details niet meer helemaal. Die kaarten worden iig ook overal geaccepteerd.

Oh oh oh, also. Als je een trein moet nemen, bijvoorbeeld van het vliegveld naar de stad. Gebruik de app Trainline. Die maakt automatisch gebruik van de verschillende kaartjes die er zijn (desnoods combineert ie ze) waardoor je de laagste prijs krijgt. Ik bespaar er vaak 7-10 euro per rit mee.

Je kan in de app dan het 'SplitSave' icoontje aanklikken waarin hij uitlegt wat hij heeft gedaan. Bijvoorbeeld, als ik van Victoria naar Gatwick ga, dan is dat vaak een directe trip van rond de 28 euro. Maar als je een Anytime Day Single zou kopen van Victoria naar Croydon (waar mijn trein sowieso al langskomt), en dan nog een van Croydon naar Gatwick, dan is het somehow 19 euro. Trainline geeft je dan 2 codes, de ene waarmee je incheckt en de tweede waarmee je uitcheckt, maar je hoeft dus niet de trein uit om opnieuw in te checken in Croydon. (: