• Het is eigenlijk een schande dat er nog geen ESC-topic was voor 2025, want in het LJH-topic ging het bij vlagen wel over enkele inzendingen :9~ .

Dus bij dezen - ik zit eindelijk achter m'n laptop en heb mezelf voorgenomen dat ik nog even dit topic mag aanmaken en daarna écht aan het werk moet - HET GROTE EUROVISIE TOPIC.

Dit jaar vindt de 69e editie van het Eurovision Song Contest plaats in Basel, Zwitserland. De eerste halve finale is op dinsdag 13 mei, de tweede halve finale op donderdag 15 mei. De (yeah) GRANDE FINALE (yeah) vindt plaats op zaterdag 17 mei.

De 37 deelnemende landen zijn:

Albanië - Shkodra Elektronike - Zjerm
    Armenië - PARG - SURVIVOR
    Australie Go-Jo - Milkshake Man
    Oostenrijk JJ - Wasted Love
    Azerbeidzjan - Mamagama - Run With U
    België - Red Sebastian - Strobe Lights
    Kroatië - Marko Bošnjak - Poison Cake
    Cyprus - Theo Evan - Shh
    Tsjechië - ADONXS - Kiss Kiss Goodbye
    Denemarken - Sissal - Hallucination
    Estland - Tommy Cash - Espresso Macchiato
    Finland - Erika Vikman - ICH KOMME
    Frankrijk - Louane - maman
    Georgië - Mariam Shengelia - Freedom
    Duitsland - Abor & Tynna - Baller
    Griekenland - Klavdia - Asteromáta
    IJsland - VÆB - RÓA
    Ierland - EMMY - Laika Party
    Israël - Yuval Raphael - New Day Will Rise
    Italië - Lucio Corsi - Volevo Essere Un Duro
    Letland - Tautumeitas - Bur Man Laimi
    Litouwen - Katarsis - Tavo Akys
    Luxemburg - Laura Thorn - La Poupée Monte Le Son
    Malta - Miriana Conte - SERVING
    Montenegro - Nina Žižić - Dobrodošli
    Nederland - Claude - C'est La Vie
    Noorwegen - Kyle Alessandro - Lighter
    Polen - Justyna Steczkowska - GAJA
    Portugal - NAPA - Deslocado
    San Marino - Gabry Ponte - Tutta L'Italia
    Servië - Princ - Mila
    Slovenië - Klemen - How Much Time Do We Have Left
    Spanje - Melody - ESA DIVA
    Zweden - KAJ - Bara Bada Bastu
    Zwitserland - Zoë Më - Voyage
    Oekraïne - Ziferblat - Bird of Pray
    Verenigd Koninkrijk - Remember Monday - What The Hell Just Happened?

De semifinals vul ik later in, de previewknop lijkt kapot en ik wil wel graag rekening houden met de opmaak zonder het topic meteen te slopen. Dus die houden jullie tegoed tot een ander 'ikzouietsmoetendoen'-ontwijkend moment.

Wie zit er al helemaal klaar voor? En wat zijn jullie favorieten?

Ik ga zelf heel erg goed op 'Lighter' van Kyle Alessandro (Noorwegen), maaaaar ik ben ook onofficieel lid van de Jakob-is-een-golden-retriever-club dus ik juich ook voor KAJ (Zweden).

[ bericht aangepast op 18 maart 2025 - 13:30 ]

so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

ZIN IN.

Al moet ik bekennen dat ik nog niet bewust de inzendingen heb geluisterd, terwijl ik dat wel ieder jaar enthousiast doe. Maar de Zweden-hype is mij niet ontschoten hoor, wat een jam hahahahahah

Dramatic

Ik heb afgelopen vrijdag met m'n online bestie (uit Italië) alle nummers geluisterd om voor de 4e keer onze predictions op te schrijven voor beide halve-finales.
    Mijn favorieten zijn Estland, Polen, Finland, Zweden, IJsland, Noorwegen, Nederland.

Vinden jullie de eerste of de tweede halve-finale sterker? Ik vind persoonlijk de eerste halve-finale sterker - vind het wel sneu voor Portugal die na 3 best wel leuke nummers moet en zelf met een ballad aan komt kakken..

[ bericht aangepast op 18 maart 2025 - 14:49 ]

"Nice is different than good." CORPSEHUSBAND > SCORPIO

Ben nog steeds salty over vorig jaar tbh (fish)

Caution first, always.

Slightly offtopic, maar gezien veel mensen het er al niet mee eens waren met de deelname van Måns Zelmerlöw aan het Zweedse Melodifestivalen en het daarna heel veel over hem ging en de winst die hij niet pakte omdat KAJ won...

Drie uur geleden postte zijn ex-vrouw (@ciarajzelmerlow) op Instagram een statement over haar 'ex-husband', waarbij ze schrijft 'The hardest and last words I ever wanted to write. As a statement has been written from the other side without my consent, I have no other choice'. In dat statement schrijft ze: "I cannot allow my family to live in a hostile environment and be exposed to drug abuse, emotional, physical abuse, and endless infidelity anymore. [...] I wish Måns all the best for his future endeavours, and I hope he seeks the help he so desperately needs. Whilst this chapter is closing, I wish him nothing but a path toward a better future."

Jeetje man, wat heftig om te lezen zo.
    Ik ben nu nóg blijer dat het niet Måns is die namens Zweden naar het Songfestival gaat - stel je voor... wat heftig voor zijn ex-vrouw en kinderen. Voor hen is het misschien wel fijn dat hun ex-man/vader niet zo groot in de Europese schijnwerpers staat qua deelname aan het festival (al blijft het zo dat hij eerder gewonnen heeft). Geen Loreen 2.0 gelukkig, maar jeetje, dat dit daar ook allemaal achter zit.

so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

SCORPlO schreef:
    Ik heb afgelopen vrijdag met m'n online bestie (uit Italië) alle nummers geluisterd om voor de 4e keer onze predictions op te schrijven voor beide halve-finales.
    Mijn favorieten zijn Estland, Polen, Finland, Zweden, IJsland, Noorwegen, Nederland.

Vinden jullie de eerste of de tweede halve-finale sterker? Ik vind persoonlijk de eerste halve-finale sterker - vind het wel sneu voor Portugal die na 3 best wel leuke nummers moet en zelf met een ballad aan komt kakken..

Mijn favorietjes zitten allemaal ook in de eerste semi, ja. Van de tweede semi denk ik alleen maar: tja, op zich leuk als Laika Party doorgaat, maar verder mogen ze allemaal naar huis. Godzijdank mogen wij de eerste semi stemmen hahaha. Vooralsnog zijn Noorwegen en Zweden mijn favorieten, maar vind Estland ook top en het nummer van San Marino vind ik ook catchy!

Ik vind het met name jammer dat Portugal niet HENKA gestuurd heeft hahaha. D E S T R O Y DESTROY YOU, ik heb 't nog steeds in m'n hoofd. Maar volgens mij zijn een heleboel Portugezen ook niet blij met hun inzending - een vriendin die trouw elke voorronde volgt was ook echt verdrietig en het was totaal onverwachts.

Ik zat al op dit topic te wachten!

Ik ben ook bewust nog niet aan het luisteren, dus mijn favs komen tijdens de semi's.
    Wel heb ik de nationale finales van België, Griekenland en natuurlijk Zweden gezien, dus die nummers ken ik al wel. Iig leuk dat Griekenland voor een nummer met iets meer traditionele vibes gaat.
    En, uh, mijn mening over Kaj is natuurlijk al bekend 🤣 I do hope they win if I don't get another fav 🙊.

Vincie ik hou jou persoonlijk verantwoordelijk voor het feit dat ik uur na uur Bara Bada Basta op repeat heb staan 😂

[ bericht aangepast op 20 maart 2025 - 9:12 ]

Dramatic

Renna schreef:
    Vincie ik hou jou persoonlijk verantwoordelijk voor het feit dat ik uur na uur Bara Bada Basta op repeat heb staan 😂

Ik kwam laatst een hele toepasselijke meme hiervoor tegen, maar nu ben ik m kwijt 😭

Kobyla schreef:
    (...)

Ik kwam laatst een hele toepasselijke meme hiervoor tegen, maar nu ben ik m kwijt 😭

Noeeess do share als je hem weer hebt!!

Dramatic

Renna schreef:

You are very welcome (A)

Derks schreef:
    (...)

You are very welcome (A)

Hahahahahahah 10/10 use of gif

Dramatic

Ik zie net op Instagram deze parodie op Måns Zelmerlöws 'Revolution' en ik stikte zo ongeveer in mijn thee 💀

Gaan mensen hier op Q ook bij de Eurovision Party 2025 in Amsterdam zijn morgen? 😍

hodie mecum eris in paradiso

escuella schreef:
    Gaan mensen hier op Q ook bij de Eurovision Party 2025 in Amsterdam zijn morgen? 😍

Neeeeee, ik breng morgen een bliksembezoekje aan het zuiden van 't land. Lijkt me supertof om eens aanwezig te zijn bij zo'n evenement, maar gezien de drukte wist ik ook niet of het verstandig was nu. Wellicht een volgende keer 🤔 veel plezier alvast!

Derks schreef:
    (...)

Neeeeee, ik breng morgen een bliksembezoekje aan het zuiden van 't land. Lijkt me supertof om eens aanwezig te zijn bij zo'n evenement, maar gezien de drukte wist ik ook niet of het verstandig was nu. Wellicht een volgende keer 🤔 veel plezier alvast!

Begrijpelijk! En dankjewel! 🥰

hodie mecum eris in paradiso