• Het is eigenlijk een schande dat er nog geen ESC-topic was voor 2025, want in het LJH-topic ging het bij vlagen wel over enkele inzendingen :9~ .

Dus bij dezen - ik zit eindelijk achter m'n laptop en heb mezelf voorgenomen dat ik nog even dit topic mag aanmaken en daarna écht aan het werk moet - HET GROTE EUROVISIE TOPIC.

Dit jaar vindt de 69e editie van het Eurovision Song Contest plaats in Basel, Zwitserland. De eerste halve finale is op dinsdag 13 mei, de tweede halve finale op donderdag 15 mei. De (yeah) GRANDE FINALE (yeah) vindt plaats op zaterdag 17 mei.

De 37 deelnemende landen zijn:

Albanië - Shkodra Elektronike - Zjerm
    Armenië - PARG - SURVIVOR
    Australie Go-Jo - Milkshake Man
    Oostenrijk JJ - Wasted Love
    Azerbeidzjan - Mamagama - Run With U
    België - Red Sebastian - Strobe Lights
    Kroatië - Marko Bošnjak - Poison Cake
    Cyprus - Theo Evan - Shh
    Tsjechië - ADONXS - Kiss Kiss Goodbye
    Denemarken - Sissal - Hallucination
    Estland - Tommy Cash - Espresso Macchiato
    Finland - Erika Vikman - ICH KOMME
    Frankrijk - Louane - maman
    Georgië - Mariam Shengelia - Freedom
    Duitsland - Abor & Tynna - Baller
    Griekenland - Klavdia - Asteromáta
    IJsland - VÆB - RÓA
    Ierland - EMMY - Laika Party
    Israël - Yuval Raphael - New Day Will Rise
    Italië - Lucio Corsi - Volevo Essere Un Duro
    Letland - Tautumeitas - Bur Man Laimi
    Litouwen - Katarsis - Tavo Akys
    Luxemburg - Laura Thorn - La Poupée Monte Le Son
    Malta - Miriana Conte - SERVING
    Montenegro - Nina Žižić - Dobrodošli
    Nederland - Claude - C'est La Vie
    Noorwegen - Kyle Alessandro - Lighter
    Polen - Justyna Steczkowska - GAJA
    Portugal - NAPA - Deslocado
    San Marino - Gabry Ponte - Tutta L'Italia
    Servië - Princ - Mila
    Slovenië - Klemen - How Much Time Do We Have Left
    Spanje - Melody - ESA DIVA
    Zweden - KAJ - Bara Bada Bastu
    Zwitserland - Zoë Më - Voyage
    Oekraïne - Ziferblat - Bird of Pray
    Verenigd Koninkrijk - Remember Monday - What The Hell Just Happened?

De semifinals vul ik later in, de previewknop lijkt kapot en ik wil wel graag rekening houden met de opmaak zonder het topic meteen te slopen. Dus die houden jullie tegoed tot een ander 'ikzouietsmoetendoen'-ontwijkend moment.

Wie zit er al helemaal klaar voor? En wat zijn jullie favorieten?

Ik ga zelf heel erg goed op 'Lighter' van Kyle Alessandro (Noorwegen), maaaaar ik ben ook onofficieel lid van de Jakob-is-een-golden-retriever-club dus ik juich ook voor KAJ (Zweden).

[ bericht aangepast op 18 maart 2025 - 13:30 ]

so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

Ik was voor Estland en Polen, maar vind het prima dat Oostenrijk gewonnen heeft, dat was ook een topinzending.
    Shocking dat Zwitserland gewoon 0 punten van het publiek kreeg aangezien ze door de jury zo hoog stonden? (':

[ bericht aangepast op 18 mei 2025 - 14:00 ]

Caution first, always. || FIYER0 > Lysander

Oops

[ bericht aangepast op 18 mei 2025 - 14:00 ]

Derks schreef:
    Wat een fucking zenuwslopende uitslag was dit zeg.

Niet heel blij met Oostenrijk als winnaar maar alles is beter dan Israël oh mijn god.

Over 4 uur gaat de wekker dus m'n uitgebreide finale bevindingen deel ik later hahaha maar jezus wat was dit zenuwslopend

Same, ik zat met een hele vriendengroep te kijken en de verbinding viel weg, NET toen ze gingen aankondigen hoeveel punten Oostenrijk had van het publiek :') de spanning was UNREAL

Even the smallest can change the course of the future

Frodo schreef:
    (...)

Same, ik zat met een hele vriendengroep te kijken en de verbinding viel weg, NET toen ze gingen aankondigen hoeveel punten Oostenrijk had van het publiek :') de spanning was UNREAL

Dat is ook echt zegmaar het kutste punt in de hele avond voor de verbinding om weg te vallen, holy shit. Wat moet de opluchting groot geweest zijn toen jullie terug in de lucht kwamen en zagen dat Oostenrijk gewonnen heeft... holy guacamole haha

so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

Duuuuuus.
    Ik vond het zelf heel lastig om te kiezen! Vond meerdere nummers echt heel goed/leuk. Komt misschien doordat ik dit jaar voor het eerst echt al voor semi 1 verschillende keren naar de ESC afspeellijst heb geluisterd (wel steeds de inzending van Israël overgeslagen, uit principe).

Ik keek met vrienden, en zij vonden Tommy Cash er bovenuit springen, hun kinderen van 8 en 11 ook. Vond ik juist iets minder, maar goed. Nummers die ik kon waarderen (omdat ik ze vaker heb gehoord - 't is net koffie, je leert 't waarderen) vonden zij juist weer helemaal niks.

Uiteindelijk heb ik die van 8 en die van 11 allebei 1 van mijn 20 stemmen gegeven. Die gingen unaniem naar Tommy Cash - Estland dus.
    Toen had ik zelf nog 18 stemmen te verdelen. Die heb ik als volgt verdeeld:
    - 5 stemmen voor Zweden
    - 4 stemmen voor Italië
    - 3 stemmen voor Albanië
    - 2 stemmen voor Luxemburg
    - 2 stemmen voor Noorwegen
    - 1 stem voor Zwitserland
    - 1 stem voor Portugal

En dan in de spoiler mijn gedetailleerde bevindingen/meningen/whatsoever over de finale zelf:

Ik vond het echt meeeega lastig om te kiezen! Ik was wel blij dat de jury die mening zo te zien deelde, het ging echt alle kanten op met de punten en dat was heel nice. Niet zoals sommige andere jaren dat het echt al wel duidelijk was wie er voor de winst zou gaan en dat de rest niet meer meedingt.

Vond ik leuk.
    Totdat fucking Israhel intens veel publieksstemmen kregen. Zelfs Tommy Cash kwam daar niet overheen. Ik heb echt met mijn hart in mijn keel gezeten, vond het doodeng, was zelfs een beetje paniekerig omdat ik echt niet wilde dat Israël wint. Godzijdank ging JJ daar overheen. Ben niet heel blij met de winst van JJ omdat ik het nummer niet zo vond (het was vocaal wel goed gezongen, maar geen meezinger zoals Nemo's nummer vorig jaar en gewoon een beetje meh, niet catchy), maar ik ben er wel heel blij mee dat JJ won, en niet Yuval.

Qua nummers vond ik het jammer voor Kyle Alessandro dat hij moest openen, vond het bijvoorbeeld dinsdag bij semi 1 juist zo leuk dat VAEB het mocht aftrappen, kom je er meteen in. Hij was vocaal helaas ook niet heel sterk live, dat vind ik echt jammer. Wel twee stemmen voor hem omdat ik echt heel goed ga op de Spotify-versie en ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om hem dan geen stemmen te geven.

Luxemburg vond ik ook heel erg leuk! Gaaf gedaan met het poppenhuis en de enscenering, jammer van de ene uithaal die een beetje scheef ging, maar wel stemmenswaardig.

Ik verbaas me oprecht over de weinige televotes die bepaalde landen gekregen hebben! Ik had voor bijvoorbeeld Malta en Spanje veel meer aan stemmen verwacht... en dat Finland het zo goed deed, verbaast me dan ook weer, hahahaha.

Sinds de eerste semi, toen ik Lucio zo zag met die ondertiteling van het nummer er ook bij, stal hij echt mijn hart. Ik vond het liedje al mooi, maar verstond er niks van en had er daardoor niet zoveel mee. Maar met het optreden erbij, die kwetsbaarheid hoe hij met z'n opgepofte schouders op het podium zat... Zoveel liefde voor dat nummer, ik werd er een beetje emotioneel van hahaha. En die MONDHARMONICA HALLO geweldig, voor het eerst sinds 25 jaar een live instrument op het podium! Echt genieten.

Zweden was uiteraard ook leuk, maar ik moet zeggen dat ik inmiddels ook een beetje uitgehyped ben? Geniet er wel nog steeds van hoe blij Jakob op dat podium staat. Was ook leuk om alles via hun insta mee te krijgen. Maar ergens zat ik ook van: ja, het is leuk, maar ik wil eigenlijk niet dat Zweden het wéér organiseert? Gun het eens een ander land...

Het nummer van Zwitserland vond ik ondanks mijn hekel voor de Franse taal (net als bij de inzending van Luxemburg) heel erg mooi. Prachtig gewoon, klein op het podium, echt kunst.
    Napa had me tijdens semi 1 positief verrast, en nu tijdens de finale weer, dus die gunde ik ook een stem.

Vond de act van Tommy Cash op zich wel grappig, ook met die 'fan' op het podium, het dansje, op zich wel Eurovisielol, ook al sloeg het nergens op.
    Albanië heeft me ook positief verrast, het had wel iets dat Gru van Verschrikkelijke Ikke op het podium er doorheen sprak. En ZJERM blijft ook goed in mijn hoofd hangen.

Survivor vond ik ook tof, bleef lekker in m'n hoofd hangen, maar op de een of andere manier vond ik dat ik een keus moest maken en niet oneindig stemmen kon verdelen, dus ik heb niet

Anyways, het was een mooi jaar aan inzendingen.
    En een verschrikkelijk nagelbijtend 'wachten op de uitslag', want het verschil van Israël met de rest was echt net iets te groot...
    Maar besef ff: Tommy Cash had op zich ook kunnen winnen? Het was een serieuze optie geweest. Dat betekent dat Joost vorig jaar ook had kunnen winnen... of Tommy kreeg nu zoveel stemmen vanuit de gedachte om Joost recht te doen? Idk.

Even een korte recap van de punten op basis van de semi's, die puur op basis van televoting zijn gegaan.

De televotingpunten van semi 1

De televotingpunten van semi 2

Om eerlijk te zijn: de EBU geeft aan dat Israhel gewoon mee mag doen 'omdat het om de muziek gaat en het niet politiek is'. Ja, eh, kijk even naar de televotingresultaten. Zowel Oekraïne als Israhel hadden zeer waarschijnlijk een pak minder punten gekregen als de politieke situatie in het land stabiel was geweest. Oekraïne krijgt stemmen omdat iedereen het land zielig vind, want oorlog. Israhel krijgt stemmen omdat mensen die pro-Israël zijn graag een politiek statement willen maken en niets liever willen dan Israhel de hemel in prijzen. Scusi voor mijn taalgebruik. Ik zag berichten op X voorbij komen van mensen die Israël steunen en trots met 5 verschillende creditcards gestemd hebben (dus 100 stemmen - 't kost je een pak geld maar het heeft wel invloed...), zelfs iemand die aangaf met een Amerikaanse creditcard voor 'rest of the world' gestemd te hebben, met een Britse voor het VK en met een Australische voor de stemmen in Australië. Ik ken ook persoonlijk iemand die met een VPN heeft geprobeerd om meer dan 20x te kunnen stemmen op Israhel (maar dat is haar niet gelukt).

Dan gaat het toch niet meer om de muziek? Als het Eurovisie Songfestival om de muziek gaat, zou je dan eigenlijk beide landen uit moeten sluiten... en het songfestival is opgericht vanwege verbroedering van een verscheurd Europa na twee wereldoorlogen. Dan is het toch niet te verklaren dat Israhel mee mag doen? Trek. die. fucking. lijn.

En nee, dat gaat niet om de inzending zelf - Yuval kan er ook niets aan doen (al zou ze zich kunnen terugtrekken - maar ik snap ook dat je graag bekendheid wilt op zo'n Europees festival). Puur de hele deelname van Israël, zeker na het debacle van vorig jaar die door de Israëlische delegatie veroorzaakt is en die meerdere deelnemers heeft lastig gevallen... met uiteindelijk een onterechte diskwalificatie van Joost... dit valt toch niet te rijmen?

Maar goed, als je kritiek hebt op deelname van Israhel aan het songfestival dan word je meteen uitgemaakt voor antisemiet en Jodenhater. Dan krijg je meteen allemaal pro-Israëlieten over je heen die je met de grond gelijk maken en bedreigen. Dat had ik vorig jaar in ieder geval, dus ik hou me nu gedeisd, maar gelukkig is Q een veilige plek waar mensen in ieder geval openstaan voor monoloog/argumenten, ook al deel je misschien niet dezelfde mening.

Anyway, als je de politiek gevoelige landen uit het ESC had gehaald, hadden we volgend jaar misschien wel een songfestival in Letland of Albanië gehad...

Inmiddels heeft de AvroTros vanochtend ook een statement uitgebracht over de deelname van Israël aan het songfestival

De VRT (Belgische omroep) heeft ook in vraag gesteld of ze nog wel meedoen. Ze willen een debat met de EBU, dus hopelijk gaat dat er komen!

Even the smallest can change the course of the future

Frodo schreef:
    De VRT (Belgische omroep) heeft ook in vraag gesteld of ze nog wel meedoen. Ze willen een debat met de EBU, dus hopelijk gaat dat er komen!

Dat was gisteren al, toch? Net als Spanje. En er waren een hoop landen die hier al eerder vragen over hadden. Ben heel benieuwd wat eruit gaat komen.

Ik hoop vooral dat die sponsordeal met MoroccanOil nu eindelijk voorbij is…

Ik vond die interval-act met "Eurovision is non-political, strictly neutral, doesn't matter if you're good or brutal" echt zoooooo raar

Derks schreef:
    (...)

Dat was gisteren al, toch? Net als Spanje. En er waren een hoop landen die hier al eerder vragen over hadden. Ben heel benieuwd wat eruit gaat komen.

Ik hoop vooral dat die sponsordeal met MoroccanOil nu eindelijk voorbij is…

Ik vond die interval-act met "Eurovision is non-political, strictly neutral, doesn't matter if you're good or brutal" echt zoooooo raar

Lolll werd dat echt gezegd? Ik ga tussen de nummers door altijd iets anders doen omdat ik de hosts 9 van de 10 keer echt ondraaglijk cringe vind (':

Inigo schreef:
    (...)
    Lolll werd dat echt gezegd? Ik ga tussen de nummers door altijd iets anders doen omdat ik de hosts 9 van de 10 keer echt ondraaglijk cringe vind (':

Gezongen, yep! Vanaf 4:38 ongeveer:

Vorig jaar was er al flink wat gemor maar werd er niets mee gedaan, dus ben heel benieuwd of er dit jaar wel iets van komt! Klinkt als een goed teken dat veel landen zich bij elkaar scharen, dan sta je altijd sterker. Hopelijk gooien ze ook alle informatie over de televotes op tafel

Dramatic

Derks schreef:
    (...)

Gezongen, yep! Vanaf 4:38 ongeveer:

Ummm. Wauw. (fish)

Hoe je het ook wendt of keert, Eurovisie is in zekere zin politiek. Ik ben überhaupt voor het idee dat landen waar direct oorlog is (met een ander land of burgeroorlog of w/e) niet mee mag doen. Ja, dit zou dus ook betekenen dat Oekraïne niet mee mag doen. Ook ben ik van mening dat de categorie 'other world' of wat het ook is (landen die niet meedoen met Eurovisie, maar dus wel kunnen stemmen in de finale) dat ze dat moeten stoppen. De hoeveelheid berichten die ik op social media langs heb zien komen van mensen die 5 verschillende credit cards hebben gebruikt om zo 100 stemmen naar Israël of welk land dan ook te hebben gestuurd, is echt belachelijk.

side note: de zangeres van Israël was goed, maar het is gewoon jammer dat het land waar ze voor uitkomt niet zo goed bezig is.
    ben ook nog steeds salty dat Joost vorig jaar gediskwalificeerd is, maar goed, dat is niet meer terug te draaien.

[ bericht aangepast op 20 mei 2025 - 13:42 ]

"Nice is different than good." SCORPlO > RPNZL