De laatste jaren heb ik niet zoveel meer geRPGt maar vooral ORPGs gedaan. Toch vind ik het een heel leuke vorm omdat je er bepaalde dingen uit kan halen die je niet vindt in ORPGs, of in verhalen die je in je eentje schrijft: betrokkenheid en input van meerdere schrijvers, de mogelijkheid tot een bredere verhaallijn, meer onverwachte elementen, een grotere "cast".
Het heeft natuurlijk ook nadelen - een lager tempo en daardoor stroperiger verloop, wisselende inzet/beschikbaarheid van schrijvers, mensen die stoppen. Ik denk dat het om teleurstelling te voorkomen daarom goed is om te blijven focussen op wat je wél specifiek uit deze vorm van schrijven kan halen. Ik vind het jammer als een RPG eerder stopt dan ik zou willen, maar dat betekent niet dat ik er niks uit heb gehaald. Een interessant personage, inspiratie voor relaties tussen verschillende personages, een nieuwe wereld/een nieuw decor om personages in te zetten.
Ik denk dat je voor een goede RPG vooral een betrokken topicstarter/bedenker van het verhaal moet hebben. Iemand die in de gaten houdt of iedereen genoeg relaties heeft, die de planning een beetje beheert en ook wat overkoepelende plotelementen bedenkt waar alle personages potentieel mee te maken hebben. Want uiteindelijk stuwt conflict het verhaal voort, als in: personages willen wat (van de wereld, van zichzelf, van elkaar) maar het lukt niet, en daardoor blijft het verhaal bestaan.
Ik vraag me af of een paar "problemen" ook te ondervangen zijn met creatieve oplossingen, bijvoorbeeld: de overgang tussen twee scènes invullen met een korte beschrijving van wat er in de tussentijd gebeurt is. Dus stel er vindt een tijdsprong van een maand plaats, dan kan iedere schrijver (in overleg met de anderen) voor hun eigen personage posten: "In de tussentijd heeft Piet ruzie gehad met Jan omdat Jan op een feestje geflirt heeft met zijn crush" of whatever. Niet alle dingen die het plot voortbewegen hoeven (althans voor mij) in uitgebreide posts; je kan kiezen welke scènes je graag uitschrijft. Goed, ook wel weer jammer dat je dan een aantal dingen mist, natuurlijk, want schrijven is altijd leuker dan beschrijven... in een groter opgezet forum/een forum met subonderdelen zou je dan terug kunnen cirkelen om bepaalde voorvallen uit te schrijven, zoals hierboven ergens uitgelegd, maar in de forumstructuur van Qreaties kan dat idd niet echt.
Daarnaast denk ik dat het soms ook goed is om wat onverwachte elementen toe te voegen. In mijn ervaring willen mensen soms heel veel controle houden op hun personage, terwijl (een deel van) de lol van een RPG juist zit in de onverwachte input van anderen. Daar zie ik ook een rol voor de topicstarter/bedenker. Ik denk dan aan bijvoorbeeld iets D&D-achtigs, met een stukje kansberekening over de "slagingskans" van bepaalde acties, of een soort alwetende verteller die af en toe onverwachte plotelementen inbrengt (hierboven werd ook al iets gezegd over een Gossip Girl-achtig figuur - zoiets inderdaad). Maar dat vereist wel vertrouwen in de topicstarter! Haha.
Qua onderwerpen houd ik vooral van fandom (Harry Potter, Game of Thrones, Hunger Games) en fantasy (historisch, futuristisch, apocalyptisch, magie/magische wezens/vampieren...). Iets in "de echte wereld" vind ik ook leuk, maar dan een beetje aangedikt zodat er genoeg conflict is: de positieve en negatieve kanten van beroemd zijn/hoe beïnvloedt het je leven om ineens in de spotlight te staan, huurmoordenaars, moderne monarchie + tabloid press + afnemend maatschappelijk draagvlak, whatever. Ik ben minder fan van heel brede plots ("iedereen woont samen in een huis", "ze wonen in dezelfde stad", zonder overkoepelend verhaalelement dat alle personages raakt/potentieel bij elkaar brengt).
[ bericht aangepast op 3 nov 2024 - 12:07 ]