EUROVISION SONG CONTEST 2023
Ta da tadadada daaaaaa da tada dada dadada da dada dada
Dames, heren, iedereen daartussen en omheen. Het is weer tijd, de hoogste tijd voor ESC. Het Eurovision Song Contest. Elk jaar weer ben ik er obsessed mee. Ik volg zo goed als alle voorrondes van alle landen. Het ESC seizoen begint voor mij dan ook al in december.
Wat is ESC? Oké, voor de mensen die onder een steen heeft geleefd de afgelopen 67 jaar. ESC is sinds 24 mei 1956 een jaarlijks terugkerend muziekfestijn waarbij deelnemende landen een door hun gekozen liedje in stuurt die het opneemt tegen de rest. Het begon ooit met 7 landen (Waaronder NL) om de wereld te verbroederen na de 2e WO en is inmiddels uitgegroeid tot een heus wereldwijd fenomeen waar normaal meer dan 40 landen aan mee doen. Komende editie zijn dit er echter maar 37. Weet je wat.. Laat ik het makkelijker maken. Er zijn namelijk behoorlijk wat entertainende liedjes die het leuker uit kunnen leggen. |
|
Het thema van dit jaar is : Hoewel Ukraine vorig jaar gewoon heeft, vind deze editie plaats in Liverpool, UK. Vanwege obvious reasons. |
Semi 1: 9 mei Semi 2: 11 mei finals: 13 mei |
Landen 28/37 Albania Armenia Australia Austria Azerbaijan Belgium Croatia Cyprus Is nog geen officiële van. Czech Republic Denmark Estonia Finland France Georgia Germany Greece Iceland Is nog geen officiële van. Ireland Is nog geen officiële van. Israel Italy[/url Latvia Lithuania Malta Moldova Is nog geen officiële van. Netherlands Norway Poland NO, just NO I hope the boycot wins. Portugal Romania San Marino Serbia Slovenia Spain Sweden Switzerland Ukraine United Kingdom |
Artiesten Albina & Familja Kelmendi Brunette Voyager Teya & Salena Gustaph Let 3 Andrew Lembrou Vesna Reiley Alika Käärijä La Zarra Iru Khechanovi Lord of the Lost Victor Vernicos Diljá Wild Young Noa Kirel Marco Mengoni Sudden Lights Monika Linkytė The Busker Pasha Parfeny Mia Nicolai & Dion Cooper Alessandra Blanka BOO Theodor Andrei Piqued Jacks Luke Black Joker Out Blanca Paloma Remo Forrer TVORCHI |
Song titels Duje Promise Who the Hell is Edgar? Because of You Mama ŠČ Break A Broken Heart My Sister's Crown Breaking My Heart Bridges Cha Cha Cha Évidemment Blood and Glitter What They Say Power We Are One Unicorn Due Vite Aijä Stay Dance (Our Own Party) Soarele si Luna Burning Daylight Queen of Kings Solo I don't support rigged entries D.G.T. Like An Animal Samo mi se Spava Carpe Diem Eaea Watergun Hearts of Steel |
Kalender |
[ bericht aangepast op 7 maart 2023 - 16:55 ]
Credendo Vides