Fox
‘Nou meneer, ik heb weer een fantastisch maal voor je gefikst. Friet met mayo en een dikke hamburger.’ Met een zwierig gebaar zette Fox het dienblad op het bureau. Kris liet de comic die hij aan het lezen was zakken. Eerder vandaag had Fox hem die cadeau gedaan, wetend dat het de enige lectuur was waarmee hij zich kon vermaken. Van de hele dag tv kijken werd je ook gaar. Vannacht wilde hij samen met zijn vriend naar buiten, hij zag er enorm naar uit om samen door het bos te wandelen en even te vergeten dat zijn vriend hier totaal illegaal was en dat hij hem opnieuw zou kwijtraken als Experium er lucht van zou krijgen.
‘Dit is tot niet jouw avondeten hè?’ Kris keek hem argwanend aan. ‘Behalve die burger dan misschien.’
‘Het is van Adam. Ik heb gewacht tot de boel ging sluiten en toen was hij er nog niet.’ Hij zuchtte.
‘Nog niks van hem gehoord?’
‘Nenya heeft wel in de toekomst gekeken en vanavond zou hij bij het meer moeten zitten. Dus hij komt wel terecht.’ Hij dacht met een steek in zijn maag terug aan de keer dat hij Adam overstuur bij het meer had zien zitten. ‘Maar het is fijn als hij weer veilig terug is.’
Kris stond op van het bed en bleef vlak naast het bureau staan. Met één arm trok hij Fox tegen zich aan en hij bracht hun gezichten dicht bij elkaar. Nog steeds was één blik genoeg om zijn benen in spaghettislierten te veranderen.
‘Ik kan je anders wel afleiden hoor,’ zei hij op een toon die zijn tenen deed omkrullen.
In een poging te verbergen dat hij (nog stééds) rode wangen kreeg, duwde hij Kris van zich af, in de bureaustoel. ‘Eerst eten jij. Ik heb de benen uit mijn lijf gerend in een poging je van wárm eten te voorzien.’
Kris schonk hem een grijns en trok het dienblad dichter naar zich toe. ‘Er kwam trouwens nog post voor je. Hou je er stiekem een geheime aanbidder op na?’
‘Post?’ herhaalde Fox verdwaasd.
Zijn gedachten schoten naar Zebediah, meteen verkrampte hij. De laatste
post was van hem gekomen. Zou hij Adam voor hem willen ruilen? Of voor Kris?
‘Geintje,’ zei Kris, die zijn blik ving. ‘Geen aanbidder. Van je drakenvriendin.’
Normaal zou Fox wel zogenaamd beledigd hebben gereageerd omdat zijn vriend aan hem gerichte briefjes las, maar hij kon zich indenken dat Kris’ gedachten dezelfde route hadden gevolgd als die van hem. Hij pakte het briefje aan en zag inderdaad een vrouwelijk handschrift staan.
Het is gelukt, ik heb mijn eigen lichaam weer terug! Kom je zo naar het dak? - S.
‘Ze is terugveranderd!’ zei hij opgetogen tegen Kris.
‘Ik las het ja.’ Hij knikte naar het raam. ‘Kom op, ga naar haar toe. Ik red me wel, jullie hebben vast een hoop bij te praten.’
Zelfs al zou hij slechts een paar meter verderop zijn, hij vond het moeilijk om Kris achter te laten, bang daarna terug te keren en een lage kamer aan te treffen.
‘Je blijft hier hè?’ vroeg hij kleintjes. ‘Of ga je nog douchen ofzo? Dat ik… niet in paniek raak als de kamer zo leeg is.’
‘Ik kijk zo of Yrla inmiddels al wakker is.’ Hij opende zijn handpalm, waar een gladde, platte ronde edelsteen in lag. ‘Ik leg deze op de hoek van de wastafel als ik wegga, oké? Dan weet je dat het mijn eigen keuze was om de kamer te verlaten.’
Ergens vroeg Fox zich af of hij overdreef en tegelijkertijd kon dat hem niks schelen. De angst om Kris kwijt te raken zou voorlopig echt niet weggaan. Daarvoor waren de afgelopen drie jaar veel te pijnlijk geweest. Daar kwam nog bovenop dat hij hier illegaal verbleef en dat Zebediah er vast van baalde dat hij hem had moeten laten gaan.
De gedachte aan zijn ex wrong zijn maag in een knoop. Hij wilde niet aan Zebediah denken, zelden had hij zich ergens zó geconflicteerd over gevoeld. Hij maakte het raam open, veranderde in een vogel en verplaatste zich naar de nok van het dak. Al snel zag hij daar een meisje zitten. Lang, donkerhaar viel over haar schouders. Fox veranderde terug en schoof een stuk naar beneden.
‘Hé.’
Ze draaide haar hoofd opzij, gelijk kwam er een grote grijns op haar gezicht. ‘Fox!’
Voor hij met zijn ogen kon knipperen, trok ze hem in een omhelzing. ‘Eindelijk man, na al die jaren.’
Nu pas kreeg Fox een idee hoe zijn vriend zich vrijdag gevoeld moest hebben, toen iemand die hij niet kende beweerde zijn vriendje te zijn. De gedachte aan hoe vreselijk lief Kris voor hem was geweest, had hem weer helemaal opnieuw verliefd kunnen maken.
Safira trok zich iets terug en Fox grijnsde wat onbeholpen naar haar.
‘Goh, dat drakenoutfit stond je toch beter.’
Het meisje schoot in de lach en gaf hem een stoot met zijn elleboog. ‘Jouw biggetjesgedaante staat je anders ook beter.’
Fox glimlachte flauwtjes. ‘Het is héél lang geleden dat ik daar in veranderd ben.’ Hij kruiste zijn benen onder zich. ‘Uiteindelijk is het toch bizar snel gegaan zeg, dat veranderen.’
‘Het lag aan het eten, denk ik. Ik verging van de honger en heb vanmiddag een paar van Yrla’s energierepen naar binnen gewerkt. Nu ik er over nadenken is dat het eerste… menselijke wat ik heb gegeten in jaren. Dezi voerde me altijd vlees.’
‘Dus ik heb nu een mede vegetariër.’
‘Voorlopig wel.’ Ze gaf hem opeens nog een knuffel. ‘Man ik heb je zo gemist. Ik vond het zo afschuwelijk toen Kris verdween en ik niets kon doen, en twee jaar later ook nog dat gezeik met Zebediah.’
Fox sloeg zijn blik neer, hij voelde dat zijn wangen warm werden. Het was ontzettend vreemd dat ze zo veel om hem gaf terwijl hij niet één herinnering had. ‘Het waren hele zware jaren,’ gaf hij toe. ‘Maar voor jou kan het ook geen pretje zijn geweest.’
‘Ik heb een hoop gaten in mijn geheugen. Van sommige periodes herinner ik me helemaal niets. De meeste frustratie stamt uit het begin, toen ik contact met je probeerde te zoeken – en op het einde. Nadat ze me van Dezi gescheiden hielden, kwam mijn eigen ik steeds meer naar voren.’
‘Dus we waren lang vrienden?’
‘Amper een jaar eigenlijk maar. Voor je met Kris kreeg, trokken we heel veel met elkaar op. We ontmoetten elkaar begin 2014 en ik werd in december van school verwijderd. Een half jaar later was ik onderdeel van Dezi’s experiment en keerde ik weer terug, maar toen hadden ze me al uit jullie geheugens verwijderd.’
Fox dacht terug aan de periode voor hij Kris ontmoette. Hij herinnerde zich inderdaad geen vriendschappen, toch kon hij zich ook niet voor de geest halen dat hij zich eenzaam had gevoeld. Het maakte hem verdrietig dat hij dat allemaal niet meer wist.
‘Wat deden we samen?’
‘We hebben héél veel gevlogen – dat konden we natuurlijk allebei. We hebben de Mazerunner grijs gedraaid; jij had een dikke crush op Newt en ik vond Minho leuker. Maar een van mijn mooiste herinneringen is dat we in het bos ijssculpturen maakten.’
Fox veerde overeind. ‘Hebben wij die gemaakt?’
‘Nou ja, ik maakte ze en jij verzon ze.’
Fox dacht terug aan alle keren dat hij daarheen was gegaan en er stroomde een warm gevoel door hem heen. ´Geen wonder dat ik daar zo graag kom.’
Een tijdje kletsten ze verder. Safira vertelde hem dat hij haar de oren van haar hoofd gepraat had toen hij verliefd was op Kris en dat ze hem mee had genomen naar een huisfeestje zodat ze hen aan hen kon introduceren. Fox had vage herinneringen daaraan, het waren alleen de momenten met Kris die hem nog helder bij stonden.
Het was fijn om met haar te praten, het voelde al heel snel vertrouwd. Om hen heen werd het al donker.
‘Ik moet zo gaan,’ zei hij tegen Safira. ‘Fire is vandaag jarig en dat hij nu een kwart eeuw oud is, kan ik natuurlijk niet zomaar aan me voorbij laten gaan. Heb je al een plan bedacht? Waar verblijf je de komende tijd? Ook bij de Panthers? Weet iemand eigenlijk dat je hier bent?’
‘Alleen Yrla. Ik kan daar voorlopig blijven.’
Dat was nou niet echt de leukste huisgenoot die hij zich kon indenken, al waren natuurlijk niet veel alternatieven. Eigenlijk alleen Nish.
En of dat nou zoveel gezelliger is…
‘Zal ik het aan Jester vertellen? Hij is mijn beste vriend. Ik weet zeker dat je mag blijven, maar hij stelt het niet op prijs als hij van niets weet.’
Na even aarzelen knikte ze. ‘Ja, hem vertrouw ik wel.’
‘Mooi. Nou, dan ga ik hem zoeken en daarna naar Fire. Morgen zoek ik je wel op. Als je je morgen overdag verveelt kun je mooi Kris gezelschap houden!’
Hij vertelde haar hoe ze bij de geheime kamer kon komen, daarna namen ze afscheid van elkaar. Met een grote glimlach op zijn gezicht ging hij op zoek naar Jester.
Every villain is a hero in his own mind.