• Hoi allemaal,

    Ik vroeg mij af of jullie tips voor mij hebben. Ik ben leiding bij een estagroep vol jongens en 1 meisje tussen de 6 en 10 jaar. Dat ene meisje was gisteren goed bezig met het bloed onder onze nagels vandaan te halen.

    Zij gaf aan gepest te worden. Wij hierop alert besloten even met de stiefpapa die haar altijd ophaalt, te praten. Hij gaf echter aan dat zij zelf altijd de pester is en dat dit altijd overal gebeurd.

    Na een onderling gesprek hebben wij besloten Scouting NL te mailen voor tips, protocollen uit te zoeken wat te doen en ik heb vanuit mijn werk en trainingen info opgezocht. Helaas is er toch niet veel te vinden hoe je de pester kunt helpen.

    Scouting is vrij voor iedereen maar het moet wel een veilige leer omgeving blijven. Daarom vroeg ik mij af of jullie tips hebben.

    Er is ook besloten dat we deze week nog een plan van aanpak gaan maken en dat we een maand aankijken en anders ons bestuur in gaan schakelen voor meer hulp.

    Daarnaast zijn er ook wat vraagtekens bij de thuissituatie wat wel een pestgedrag zou kunnen verklaren. Het is bij ons dus ook nog niet duidelijk wie er gepest word. Deze signalen hebben wij nog van niemand gehad maar zien wij ook niet. We willen daarnaast ook nog een opkomst gaan houden over pesten en wat het met je kan doen om de kinderen bewust te maken.


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Ik zou nog even wachten met protocollen etc. en eerst nogmaals een gesprek voeren met het meisje — waarbij je uit gaat zoeken hoe ze wordt gepest, wanneer dit gebeurt, etc. Daarbij aangeven dat het meisje direct naar een leidinggevende moet gaan wanneer het gebeurt, zodat er direct gehandeld kan worden.
    Alleen afgaan op wat haar stiefvader zegt, is heel gevaarlijk — wellicht is het eerder wel eens voorgevallen dat zij ook heeft gepest, maar dat is nu misschien helemaal niet aan de orde.
    Feit blijft dat het meisje zich gepest voelt, of dat nu ‘echt’ zo is of niet — ze vóélt het wel zo, en daar moet wat aan gedaan worden. Daarvoor is belangrijk dat je weet wát er precies plaatsvindt. Sommige kinderen voelen al dat ze ‘gepest’ worden als ze een keertje niet mee mogen spelen met een spelletje, bijvoorbeeld. Terwijl het bij anderen echt gaat over uitschelden, etc.

    Dus, lang verhaal kort: ga met het meisje in gesprek.


    Ik denk ook dat het ergens vandaan komt, dat dit meisje zegt dat ze gepest wordt. Het is tenslotte maar een kind en het feit dat ze dit vertelt wilt zeggen dat ze (of het nu waar is of niet), ergens mee zit waardoor ze dit zegt. Misschien wordt ze gepest, misschien ook niet maar voelt ze dat ze misschien thuis of ergens anders pijn gedaan wordt waardoor het een kreet om aandacht is, dat iemand haar serieus zou nemen en haar pijn zou zien. Kinderen hebben het ook niet altijd gemakkelijk als hun ouders gescheiden zijn. Ik ken veel kinderen die niet de beste relatie hebben met hun stiefvader omdat ze vreemden in elkaars huis zijn en het niet hun echte vader is. Je kent die stiefvader helemaal niet, voor hetzelfde geld werkt ze op zijn zenuwen en interpreteert hij haar gedrag verkeerd waardoor hij haar ziet als slecht en een pestkop. Misschien heeft dit meisje het niet gemakkelijk en komt ze daardoor in botsing met andere kinderen. Het kan van alles zijn. Ik zou niet zomaar afgaan op het woord van die stiefvader en de pijnlijke ervaring van het meisje zomaar wegwuiven. Probeer met haar te praten en dieper graven. Dan kan je kijken welke maatregelen er eventueel nodig zijn.


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Histoire schreef:
    Ik denk ook dat het ergens vandaan komt, dat dit meisje zegt dat ze gepest wordt. Het is tenslotte maar een kind en het feit dat ze dit vertelt wilt zeggen dat ze (of het nu waar is of niet), ergens mee zit waardoor ze dit zegt. Misschien wordt ze gepest, misschien ook niet maar voelt ze dat ze misschien thuis of ergens anders pijn gedaan wordt waardoor het een kreet om aandacht is, dat iemand haar serieus zou nemen en haar pijn zou zien. Kinderen hebben het ook niet altijd gemakkelijk als hun ouders gescheiden zijn. Ik ken veel kinderen die niet de beste relatie hebben met hun stiefvader omdat ze vreemden in elkaars huis zijn en het niet hun echte vader is. Je kent die stiefvader helemaal niet, voor hetzelfde geld werkt ze op zijn zenuwen en interpreteert hij haar gedrag verkeerd waardoor hij haar ziet als slecht en een pestkop. Misschien heeft dit meisje het niet gemakkelijk en komt ze daardoor in botsing met andere kinderen. Het kan van alles zijn. Ik zou niet zomaar afgaan op het woord van die stiefvader en de pijnlijke ervaring van het meisje zomaar wegwuiven. Probeer met haar te praten en dieper graven. Dan kan je kijken welke maatregelen er eventueel nodig zijn.


    Wij gaan zeker niet op 1 moment en 1 verhaal af. Wij hebben B aangegeven dat het erg goed is als ze het aangeeft als ze zich gepest voelt en nemen dit ook elke keer serieus. Maar dit nemen we ook van andere kinderen serieus. Het is echt niet zo dat we gelijk op iemands woord afgaan, heb zelf namelijk cursussen gehad over kindermishandeling vanuit mijn stage dus ik weet ook een deel van de signalen maar het is allemaal zo vaag eigenlijk.

    Daarom waren wij in gesprek gegaan. Sowieso wat wij niet moeten doen en wat zaterdag wel gebeurd is , is dat iemand alleen het gesprek voerde ipv twee mensen dus dit ga ik ook aangeven in ons team dat dit niet kan omdat je nooit weet wat er voorvalt en als je afspraken maakt moeten er twee mensen zijn.

    Het is meer dat ik het fijn vind om alvast informatie en tips te hebben. ik heb heel veel over het gepeste kind, dat staat in mijn schoolboeken, cursussen en op scouting Nederland. Maar een pester is andere koek en een stuk minder over te vinden. We gaan de komende tijd even kijken en onderzoeken wat we kunnen vinden. Wie wordt er gepest, wie is de pester en hoe is de groepssituatie. We zijn namelijk aan het overwegen om een opkomst over pesten, plagen en gevolgen te houden. Echter vinden we ook dat we hier niet té snel op moeten inspringen. Daarnaast hebben we B ook aangegeven toen ze vertelde op school gepest te worden dat het goed is dat ze dit ons vertelde, maar dat dit een locatie is waar wij niets aan kunnen doen. Dus dat ze het daar ook moet vertellen, ook hebben we gevraagd of we dit met stiefpapa mochten delen en dat wilde ze graag.

    Het geen wat gewoon heel lastig is, is dat ik met mijn werk in de opvang wel wat ervaring heb via de bso met pesters en gepest worden en dat ik wel wat tips en trucs heb. Maar mijn medestafleden hebben hele andere opleidingen gedaan. Dingen als zoveel mogelijk positief stimuleren, kleine goede dingen benoemen, vind ik heel normaal en doe ik wekelijks op scouting, maar er moet ook bij stil gestaan worden vanuit mij dat mijn medestafleden misschien andere opvoeding, kennis of wat dan ook hebben. Vandaar dat ik ook zoiets had van, op Q zijn veel meningen en ik denk dat hier best wat mensen zitten met ervaring die mij hierin handvaten kunnen geven over dingen na te denken die ik normaal vind maar niet bij stil sta dat dit voor een ander misschien niet is.:$


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    IrishNialler schreef:
    (...)

    Wij gaan zeker niet op 1 moment en 1 verhaal af. Wij hebben B aangegeven dat het erg goed is als ze het aangeeft als ze zich gepest voelt en nemen dit ook elke keer serieus. Maar dit nemen we ook van andere kinderen serieus. Het is echt niet zo dat we gelijk op iemands woord afgaan, heb zelf namelijk cursussen gehad over kindermishandeling vanuit mijn stage dus ik weet ook een deel van de signalen maar het is allemaal zo vaag eigenlijk.

    Daarom waren wij in gesprek gegaan. Sowieso wat wij niet moeten doen en wat zaterdag wel gebeurd is , is dat iemand alleen het gesprek voerde ipv twee mensen dus dit ga ik ook aangeven in ons team dat dit niet kan omdat je nooit weet wat er voorvalt en als je afspraken maakt moeten er twee mensen zijn.

    Het is meer dat ik het fijn vind om alvast informatie en tips te hebben. ik heb heel veel over het gepeste kind, dat staat in mijn schoolboeken, cursussen en op scouting Nederland. Maar een pester is andere koek en een stuk minder over te vinden. We gaan de komende tijd even kijken en onderzoeken wat we kunnen vinden. Wie wordt er gepest, wie is de pester en hoe is de groepssituatie. We zijn namelijk aan het overwegen om een opkomst over pesten, plagen en gevolgen te houden. Echter vinden we ook dat we hier niet té snel op moeten inspringen. Daarnaast hebben we B ook aangegeven toen ze vertelde op school gepest te worden dat het goed is dat ze dit ons vertelde, maar dat dit een locatie is waar wij niets aan kunnen doen. Dus dat ze het daar ook moet vertellen, ook hebben we gevraagd of we dit met stiefpapa mochten delen en dat wilde ze graag.

    Het geen wat gewoon heel lastig is, is dat ik met mijn werk in de opvang wel wat ervaring heb via de bso met pesters en gepest worden en dat ik wel wat tips en trucs heb. Maar mijn medestafleden hebben hele andere opleidingen gedaan. Dingen als zoveel mogelijk positief stimuleren, kleine goede dingen benoemen, vind ik heel normaal en doe ik wekelijks op scouting, maar er moet ook bij stil gestaan worden vanuit mij dat mijn medestafleden misschien andere opvoeding, kennis of wat dan ook hebben. Vandaar dat ik ook zoiets had van, op Q zijn veel meningen en ik denk dat hier best wat mensen zitten met ervaring die mij hierin handvaten kunnen geven over dingen na te denken die ik normaal vind maar niet bij stil sta dat dit voor een ander misschien niet is.:$


    Pesten is altijd een lastig verhaal. Ik heb zelf gewerkt in de jeugdzorg en het jeugdwerk en heb er dus ook wel wat ervaring mee. Ik wil graag wat ideeën uitwisselen als je daar behoefte aan hebt, maar één ding wordt me uit je verhaal niet echt duidelijk (en is volgens mij wel van belang). Zit de pester nu ook in de scouting groep en speelt het pesten zich dus ook daar of kent dit meisje de pester van elders?