Ik heb een beetje een gekke vraag, maar misschien heeft iemand hier verstand van of een mening die me op andere gedachten kan brengen.
Mijn tante en nichtje hebben twee honden. Je mag het eigenlijk geen honden noemen, want ze mogen bijvoorbeeld bijna nooit lopen (1 ervan is een dwerg poedel die al een keer zijn pootje heeft gebroken toen hij van een bank sprong) en ze worden beschouwt als knuffeldiertjes. Naar mijn mening heel sneu, maar het is niet anders.
Nu is één van de honden echt heel ernstig ziek. Hij heeft een hartafwijking en nog veel meer moeilijke dingen die ik allemaal niet kan opnoemen, maar we weten heel erg zeker dat hij ergens de komende maanden zal sterven op een wrede, pijnlijke manier. Hij kan namelijk een epileptische aanval krijgen en langzaam stikken en deze heeft hij dus ook zeer regelmatig, waarna mijn tante en nichtje hem weer oplappen. Ze komen gemiddeld 3 keer per week bij de dierenarts. Als hij niest, wordt er weer naar de spoedlijn gebeld. Een paar keer per maand racen ze 's nachts met hem naar de dierenkliniek. Hij mag alleen nog maar paardenbiefstuk eten en slikt meer medicijnen dan een gemiddeld ziek mens doet. Verder vervoeren ze hem in een kinderwagen, draagt hij luiers en pyjama's en worden er maandelijks echo's en scans van hem gemaakt.
Ik snap dat ze van die hond houden en dat het moeilijk is om hem te laten gaan. Heus. We hebben al geprobeerd met ze te praten, maar er is niets mee te beginnen. Ze willen hem met alle geweld in leven houden en hebben liever dat hij langzaam in hun armen stikt, dan vredig wordt ingeslapen bij de dierenarts. (Ik snap ook niet dat een kliniek dit toestaat, maar ze halen ook waanzinnig veel geld hieruit, dus misschien is dat een reden.) Maar ik kan het gewoon niet meer aanzien. Ze slaan compleet door. Er is zelfs een facebook pagina opgericht met updates rond de hond, van elke ontlasting worden we op de hoogte gehouden (tot in de details, met foto's. Fijn hoor!). Het punt is dat mijn nichtje ook een HBO opleiding tot verpleegkundige doet. Ik zeg dit er specifiek bij, omdat het in onze familie allemaal draait om status en prestige. Mijn nicht vind het dan ook heel interessant om foto's te posten van haar stethoscoop, dure termen te gebruiken om zijn medische toestand aan te geven, alles om maar even te laten zien dat ze er verstand van heeft. Niet alleen laten ze hun hond dus lijden, maar ze doen het ook om er nog even interessant mee te kunnen doen. Gisteren verscheen er een selfie op facebook van haar met haar hond, die net een aanval had gehad en er meer dood dan leven uitzag. Ze stond er vrolijk glimlachend op, alsof ze een pasgeboren puppy in haar armen had, in plaats van een beestje dat echt doodziek is.
Ik zou dit dus zo graag willen melden als dierenmishandeling, maar ik weet niet of dat kan. De familiebanden zijn toch al niet geweldig, dus daar maak ik me verder geen zorgen om, maar ik kan het echt niet meer aan zien. Technisch gezien is er van mishandeling geen sprake, omdat hij niet verwaarloosd wordt. Maar ik zie elke dag dat hij steeds harder achteruit gaat en ze weigeren om hem uit zijn lijden te verlossen en ik weet echt niet meer wat ik kan doen om dat beestje te helpen. Praten helpt niet. Wat vinden jullie ervan? Of heeft iemand hier een achtergrond in een dierenkliniek die weet hoe hiermee wordt omgegaan?
Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"