• Hoi ik ben nog niet echt goed in deze website dus sorry als het in de verkeerde sectie staat.
    Zelf ben ik best wel geïnteresseerd in gedichten. Ik heb niet veel bundels en ik heb ook niet veel ervaring, maar het lijkt me weel heel erg cool om ze te kunnen schrijven. Nu leek deze site me eigenlijk wel geschikt om hiermee aan de slag te gaan.
    Is er iemand die mij kan helpen opstarten? Kleine opstarttips? I don't even know where to begin, man.

    Groetjes Jamie.


    leef en laat leven

    Hoi Jami,
    Wellicht wat laat maar toch een reactie. Leuk om een ander te ontmoeten die ook bezig is met poëzie. Zelf schrijf ik al lang. Enkele tips;
    1. Lees gedichten, bijvoorbeeld huet op quizlet. Zo krijg je een idee van hoe gedichten worden opgebouwd dat kan namelijk op heel veel manieren.
    2. Begin met schrijven over ervaringen, gevoelens en ideeen van jezel imdat dit vaak makkelijker is.
    3. Gedichten hoeven niet altijd te rijmen
    4. Schrijf een grove versie recht uit je hart en ga vervolgens aan de slag met de stijl. Dat kan zijn door metaforen, door het werken met tegenstellingen, klankcombinaties rijm, ritme enz.
    5. Vraag anderen om hun mening
    6. Oefening baart kunst. Hoe meer je schrijft hoe beter het gaat.

    Ik hoop dat je hier iets aan hebt en hoor graag hoe het gaat

    Lief dat je hebt gereageerd! Dank je wel!


    leef en laat leven

    Gedichten zijn echt heel erg fijn om te lezen en te schrijven, en zwaar onderschat. Ik zou je echt heel, heel sterk aanraden om Habitus van Radna Fabias aan te schaffen, te kijken naar Lieke Marsman (Wat Ik Mijzelf Graag Voorhoudt), en als je ook geïnteresseerd bent in poëtische proza naar Max Porter met Verdriet is het ding met veren. En misschien Kwaad Gesternte van Hannah van Binsbergen, maar dan wordt het wel een duur grapje. Poëzie schrijven is echt heel erg zoeken naar wat je zelf een fijne vorm vindt, want er zijn een heleboel opties. Hierbij helpt lezen, kijken, soms nadoen, nog meer lezen, nog meer experimenteren gewoon immens. Ik zou in ieder geval écht, écht Habitus kopen. Die is sowieso het lezen waard. Je kunt me altijd een berichtje sturen als je het erover wilt hebben, ik hou heel erg van poëzie.

    [ bericht aangepast op 5 mei 2019 - 0:40 ]


    Tijd voor koffie.