Hephaistion schreef:
(...)
Klopt, dat viel mij ook op. Er werd heel veel paniek gezaaid. Ik begon ook pas echt nerveus te worden toen ik berichten in app groepen las, die zich daarop baseerden. Gelukkig zat er in één van die groepen iemand die bij veel berichten riep dat ze niet echt waren.
Toen ik naar de bus liep om naar utrecht centraal te gaan, voelde ik me helemaal niet angstig, al wist ik toen ook niet dat de dader nog rondliep.
Ik zit in een appgroep met """"vrienden"""" die bijna allemaal in Utrecht studeren.
Daar begon iemand met "Everyone okay?"
Een aantal mensen stuurden vraagtekens.
"Ja de terroristische aanslag in Utrecht!"
"OMG, BEN IK VEILIG IN DOORN?"
"Er zijn doden gevallen!"
"Omg wat erg nu ook al in Utrecht."
"Komt sowieso door Christchurch."
"Ik zit op de Uithof en de universiteit is locked down. Ik heb geen lunch mee."
"Ohmygod er heeft iemand geschoten!"
"Ik zit in Delft dus ik ben veilig."
"DREIGINGSNIVEAU IS 5 HELP"
En allemaal speculaties over de dader en het motief van de dader etc. etc.
Dus ik zei:
'Volg de berichtgeving van de politie Utrecht/politie Nederland. Niet de media die net zo weinig weten als wij en alleen maar aan het speculeren zijn.'
"JA ALS JIJ IN UTRECHT HAD GEWEEST HAD JE OOK WEL ANDERS GEREAGEERD ALS JE EEN AANSLAG MEE ZOU MAKEN."
"ALLE TREINEN ZIJN EEN CHAOS EN HEEL HOOG CATHARIJNE HEEFT ZIJN DEUREN GESLOTEN"
"ZE ZIJN OP MEER PLAATSEN AAN HET SCHIETEN."
'Jongens, doe eens rustig. Volgens de politie is er maar één incident.'
"KIJK DIT IS DE MAN OM WIE HET GAAT *stuurt fake news foto uit 2017 die vaker gebruikt wordt*"
"OMG WAT ENG"
"Een vriendin dr moeder werkt in het UMC en die zegt dat het heel heftig is."
'Volgens mij maken ze het groter dan dat het is. Ja, tuurlijk is het erg dat er in een tram geschoten is. Maar er vinden in bijvoorbeeld Amsterdam en Brabant vaker liquidaties plaats die tot doden leiden en dan gaat het ook niet zo wild in de media. Nu is het een keer overdag in Utrecht (waar ook vaker schietpartijen zijn) en het hele land is in rep en roer en er wordt allemaal fake news verspreid.'
"Dat is 's nachts en niet buiten een bar. De dader reed vlak na het schieten weg in een auto die niet ver weg stond dus het lijkt gepland."
"Tuurlijk is het gepland, ze hebben het perfecte moment gekozen met de bomvolle trams vlak na de stakingen."
'Jongens, ze
houden rekening met een terroristisch motief. Dus dat is nog niet eens bevestigd. Het kan ook in familiaire sfeer liggen.'
"HOU JE MOND JIJ BENT NIET IN UTRECHT IEDEREEN IS HIER HELEMAAL IN SHOCK."
Jup. Angst zaaien. Dat doen de media op dit soort momenten. Ugh.
En dan wordt iedereen boos op mij 😂
so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly