Tijdens het schrijven edit ik al. Een beetje risky, maar ik weet precies wat ik wel en niet moet doen. Meteen alles willen aanpassen, bijvoorbeeld, haha, want ik ben ook van mening dat je het moet laten rusten. Dus, geen gedelete of geschrap in iets wat je van de week nog hebt geschreven.
Na de eerste draft begin ik aan mijn echte edits though
Ik ken mijn zwakke punten ondertussen in mijn schrijven en ik raad iedereen aan die ook zeker te ontdekken. Hoe je daar achter komt? Betareaders/proeflezers en critiquepartners. Die wijzen je zo gekke dingetjes aan en je stroefheden. Oml ze zijn zo cruciaal. Zonder hen is geen enkel verhaal tot zijn volle potentie. Laat het nalezen, dat is ontzettend belangrijk. Had ik al gezegd dat ze belangrijk zijn? En niet alleen na draft één. Proeflezers en critique partners begin ik aan cycles gedurende draf drie, vier, tien en tachtig
Mijn edits gaan vooral om mijn eigen zwakheden opheffen in mijn schrijven. Tuurlijk, ik ga ook letten of zinnen niet te lang zijn, of ze kloppen in grammaticaal opzicht, hoe het zit met interpunctie en al die dingen, maar veel vaker gaan ze nog om kleine aanpassingen over plaats van backstory, over gare zinnen, over waar en wanneer ik setting beschrijf en dat soort dingen.
Infodump:
Grote hompen infodump zijn niet leuk om te lezen. Mijn tip hiervoor is:
- Geef alleen een backstory wanneer er direct link is van het verhaal met betrekking op dat deel informatie. Ziet jouw personage een kat? Dan zou je de personage over zijn eigen kat laten kunnen denken. Mind you, begin dan alleen over de kat. Als jouw kleine stukje backstory over kat nog uitdraait op huisdieren, prima. Gaat de backstory uiteindelijk van de kat, naar een boot, naar een wereldreis die de personage op televisie heeft gezien naar een huizencomplex in aanbouw, ga je de verkeerde kant op. Keep it relevant Infodump kun je voorkomen door het te spreiden, en kan je vaak ook nog in dialoog verwerken.
Rare zinnen/ paragrafen/zinsopbouw:
Hier zul je af en toe echt een tweede oog voor nodig hebben. Af en toe klinken dingen nog zo mooi in je eigen hoofd, soms moet je de zin gewoon schrappen.
Paar tips hierover zijn:
- Je kunt je eigen gezicht nooit zien haha. Zinnen als: ''Zei ik met rode wangen'' , ''Ik wierp een kille blik op..'' ''Mijn gezichtsuitdrukking stond blij'' ''De blik op mijn gezicht sprak boekdelen (<3 Laura haha) '' kunnen niet
- Let op vergelijkingen. Sommigen zijn briljant, anderen klinken vaak off.
- Let op je spelling en grammatica (op spelling kan Word ook wel letten, weet ik, maar Word is ook maar een programma). Plus, hele lange zinnen, hele korte zinnen of zinnen met OPA opbouw heel vaak achter elkaar leest een beetje eentonig (en natuurlijk geldt dat ook voor de opbouw van POA en APO).
- Beslaat een zin meer dan vijf regels? Opbreken
Setting:
En dit bedoel ik in de breedste zin van het woord. Naast dat jij als schrijver een goed idee zou moeten hebben van de omgeving, (en per genre varieert hoeveel worldbuilding je daadwerkelijk nodig hebt) moet je dat weten over te brengen tijdens een verhaal. Ik vind dialoog schrijven superleuk, maar daardoor krijg je vaak nauwelijks setting.
Tip daarover:
- Laat de personages een interactie hebben met hun omgeving. Dat maakt het levendiger.
Personages:
- Vermijd character soup. Mijn cast is zelfs al super uitgebreid haha, maar het was nog veel erger. Pas op voor heel veel personages die eigenlijk geen doel hebben. Zijn er personages die hetzelfde klinken en hetzelfde doel in het verhaal hebben? Fuse em. Heb je iemand een naam gegeven en kill je die het volgende paragraaf? Geef hem geen naam. Wordt een personage slechts twee keer genoemd? Geen naam. Kan de lezer écht niet zonder? Is ''De moeder van pietje'' écht honderd procent niet duidelijk genoeg? Tuurlijk, geef haar een naam. Maar zolang dat niet nodig is, vermijd dat. Je focus ligt op het verhaal haha en de personages die bijdragen aan het plot, niet op je grootte van je cast.
Lees het inderdaad op papier, lees hardop voor (al heb ik hier zelf nooit geduld voor) en wees ook niet bang om wat research te doen over grammatica, spelling, spreekwoorden en gezegdes én over alles waar je geen ervaring mee hebt.
Oh en nog een belangrijke. Twijfel je erover om een hele alinea weg te gooien? Een belangrijk plotpoint? Een heel hoofdstuk?
Sla ze op in een apart documentje. Heb je er spijt van of wil je toch nog elementen overnemen, heb je ze nog staan.
Half schrijfadvies erbij haha, maar hoop dat het nuttig was
[ bericht aangepast op 12 maart 2019 - 13:08 ]
SIC | PARVIS | MAGNA