GroIsch schreef:
(...)
Hoe zit het dan met mensen met dyslexie? Of mensen die een deel scholing hebben gemist? De Nederlandse taal is een van de moeilijkste talen ter wereld, en ik vind zelf niet dat je van iedereen een foutloze representatie van de Nederlandse taal kan verwachten.
Het Nederlands is niet een van de moeilijkste talen ter wereld. Dat wordt vaak gezegd, maar het is niet waar. Het hangt af van wat je al kent. Voor mensen die van huis uit Duits hebben meegekregen, zal het relatief simpeler zijn om het Nederlands op te pikken dan voor Japanners. Hetzelfde geldt andersom: voor ons is Japans "moeilijker", omdat het met een totaal ander schrift werkt, terwijl het Duits en het Nederlands heel verwant zijn. Natuurlijk zijn sommige dingen moeilijker dan andere dingen. Er zijn uitzonderingen op vrijwel alle regels, maar dat is normaal en komt in talen nu eenmaal voor. Maar er is niet voor niets een grammatica geschreven die dicteert dat sommige dingen nu eenmaal niet correct zijn. Ik als neerlandicus in spe vind gewoon dat het belangrijk is om onze moedertaal te behouden en te behoeden voor 'verloedering'. Talen veranderen en dat is niet erg. Dat gebeurt al zo lang we met elkaar communiceren. Kijk maar eens naar het Oudnederlands, het Middelnederlands en het (Vroeg)Nieuwnederlands. Alleen daar al zie je enorme verschillen tussen.
Ik vind 'Ik besef me' gewoon lelijk, en ook 'Hij vind' is fout. Beseffen is geen wederkerend werkwoord en de werkwoordsregel zegt dat derde persoon enkelvoud een -t achter de stam/ik-vorm krijgt. Ook daar zijn uitzonderingen op ('hij wilt' is fout, maar 'hij wil' is juist), maar die regel gaat over het algemeen op. Regels zijn er niet voor niets.
En nee, ik verwacht niet van iedereen perfect Nederlands en ik snap dat mensen fouten maken, want dat doe ik zelf ook, maar als van jongs af aan deze regels worden aangeleerd, worden het gewoontes. Dan denk je niet meer na over of het 'het betekend' of 'het betekent' moet zijn, want dan weet je direct wat de regel is: derde persoon enkelvoud (3.SG) krijgt -t achter stam/ik-vorm. 'Betekend' is een voltooid deelwoord. Ik schrik ervan hoe vaak dit soort fouten gemaakt worden, ook door leeftijdsgenoten en mensen die ouder zijn dan ik. En ja, ik vind dat ik mag verwachten dat mensen dit over het algemeen kunnen. Zelfs mensen met dyslexie. Ik heb net een vak over dyslexie afgesloten en daarin werd mij ook uitgelegd dat regels voor hen vaak makkelijker te leren zijn. Maar dat terzijde.
Hier heb je mijn antwoord.
You gave me my life all those years ago, now I give you yours.