Ik speel zowel gitaar als ukulele. Gitaar voornamelijk elektrisch, vooral omdat ik die uit een erfenis heb gekregen, niet wegens voorkeur. Zoals gezegd, is een ukulele idd gewoon een halve gitaar, de power chords van de gitaar kun je ook op de uke gebruiken, alleen staan ze dan in een ander key zeg maar. Als je gewoon casual gaat spelen, zou ik vooral kijken naar welke je het mooist vindt klinken en wat je ermee zou willen gaan spelen. Ik kan wat dingen uit mijn eigen ervaring benoemen, als dat helpt?
1. Een ukulele heeft een beperkte hoeveelheid lage noten en door de stemming (gewoonlijk een hoge g-snaar) gaan dingen als tokkelen gewoon minder goed lukken dan op gitaar.
2. Als je een liedje op de gitaar kan spelen, is het vertalen naar ukulele moeilijker dan andersom, naar mijn mening dan. Voornamelijk vanwege wat ik hierboven zeg.
3. Snel tussen akkoorden/noten wisselen vind ik een stuk makkelijker op de uke, voornamelijk omdat ie gewoon veel kleiner is. Mensen met enorme handen zouden dat wel weer moeilijker vinden I guess.
4 ofwel 3.5. Ik heb superkleine handen, dus ik prefer ukulele simpelweg uit luiheid, anders moet mijn arme pink eronder lijden . Wel is het handiger om met gitaar te beginnen, omdat je dan sneller die lenigheid/kracht in je handen traint. Als ik met ukulele was begonnen, had ik denk ik alsnog superveel oefeningen voor de gitaar moeten doen om mijn handen flexibel en sterk genoeg te krijgen.
5. Ukuleles zijn zoveel goedkoper! Natuurlijk zijn de topmodellen van dezelfde prijsklasse, maar voor een goede ukulele ben je makkelijk 300-400 euro goedkoper uit dan voor eenzelfde kwaliteit gitaar.
Ik zou eigenlijk vooral naar de muziekwinkel gaan en klooien met gitaren en ukulele's daar. Uiteindelijk denk ik niet dat het een per se een instapmodel voor de ander is, maar een gitaar geeft je wel een soort stevigere basis voor andere snaarinstrumenten van die categorie, voornamelijk omdat het de skillset ervoor vrij "universeel" is?
She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.