Hey, iedereen!
Ik heb dit topic geopend omwille van iets dat me toch wel wat verontrust. Ik meld er even bij dat ik in België woon, en dus niet weet of het in Nederland ook zo is. Voor de duidelijkheid: ik wil niet veralgemenen, elke school en leerkracht is anders, net zoals elke ouder en elk kind anders is.
Dus: mijn 'probleem'. Zelf ken ik genoeg van het onderwerp, maar seks is iets waar ik nog steeds de indruk van heb dat het een taboe is. Zodra iemand het woord laat vallen, verandert de sfeer als het ware. Althans, dat zijn mijn ervaringen doorheen de jaren van de middelbare school. Ik kreeg mijn eerste seksuele voorlichting op mijn twaalfde, waarop op school de geslachtsdelen en de daad zelf werden behandeld. Er werd toen veel gelachen en gegrinnikt, iets wat niet abnormaal is op die leeftijd. Op mijn veertiende werd het veel uitgebreider: hoe bevruchting en zwangerschap precies werkten, maandstaanden, voorbehoedsmiddelen,... alles heel expliciet.
Een anekdote over de aanpak van mijn ouders. De vrouwen in mijn familie hadden hun maandstonden allemaal zeer vroeg gehad en dat was dan ook de aanleiding voor mijn ouders om me op mijn negen jaar een dun boekje te geven, waarin maanstonden en puberale veranderingen grondig werden uitgelegd. Als ik vragen had, moest ik zeker niet aarzelen die te stellen. Ik ben van plan om exact hetzelfde te doen met mijn dochter(s) later, en ja, ook met mijn eventuele zoon(s).
Dat is nu nog zo iets, meisjes krijgen dezer dagen meestal op voorhand info over wat hen te wachten staat, maar jongens worden niet op hun eerste zaadlozing voorbereid. Dat is nog maar eens terug te leiden op het feit dat seks bij beide geslachten als iets helemaal anders wordt beschouwd, en kinderen er ook anders mee opgroeien naar gelang hun geslacht, én hun opvoeding.
Ik wijk af. Onlangs werd ik bij mijn ouders geroepen en ik kon onmiddellijk zien dat het zo'n gesprek ging worden. Hun vraag: 'Weet je dat vrouwen ook, je-weet-wel, een orgasme kunnen krijgen?'
Even was ik verbijsterd, natuurlijk wist ik dat. Blijkbaar hadden vrienden van hen hun verteld dat hun dochter, zelfde leeftijd dan mij, dat niet wist. Net zoals ze niet wist dat vrouwen ook plezier konden believen via een ander manier dan penetratie. Het is zacht uitgedrukt om te zeggen dat ik daarvan wel even geschokt was. Hoe wist ze dit niet? Voor de zomervakantie werd onze kennis over seks nog even opgefrist door een korte les bij natuurwetenschappen. Blijkt dat een kleine minderheid niet wist dat de pil niet tegen SOA's beschermde. Dat was nog verontrustender. Dat is belangrijke kennis. Nu, heb ik dus de indruk dat de seksuele voorlichting oftewel tekort schiet, of niet genoeg opgefrist wordt.
Bij natuurwetenschappen behandelen ze de puur fysieke kant van seks. De makelij van baby's, het niet zwanger te worden, SOA's te vermijden,...maar nooit werd er een woord gerept over het vrouwelijk orgasme, noch over voorspel. Ik zeg niet dat het tot in details moet worden uitgelegd, want exploreren met wat jij en je eventuele partner leuk vinden, is een intieme zoektocht.
Maar toch lijkt me dit belangrijk.
Sorry voor dit ontiegelijk lang verhaal, maar wat zijn jullie ervaringen hiermee? En ook jullie mening? Moet de seksuele voorlichting uitgebreid worden tot meer dan alleen het strikt fysieke?
Alvast bedankt! ^^
[ bericht aangepast op 30 aug 2018 - 18:52 ]
What is a bookshelf other than a treasure chest for a curious mind?