• De stelling van deze week luidt:
    De media mag pas verhalen over seksueel misbruik publiceren als de daders veroordeeld zijn.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Dit vind ik best wel een vreemde stelling, aangezien ik geen argument 'voor' zou kunnen bedenken. Natuurlijk ben ik tegen. Ik bedoel, deze stelling zegt eigenlijk dat, als een dader niet veroordeeld wordt, het verhaal de media niet mag halen. Like, wtf? Ik vind het logisch dat er artikels verschijnen over seksueel misbruik nog voor de daders achter de tralies zitten: zo kan de hele wereld seksueel misbruik veroordelen.
    Maar ik snap de stelling ook niet echt, om eerlijk te zijn. Waarom seksueel misbruik en geen moord of zo? Is dat om de slachtoffers meer rust te geven (en hoe zit het dan bij slachtoffers van andere misdaden)? Want op dit moment zie ik enkel voordelen voor de dader, namelijk dat zijn imago niet eens besmeurd wordt als hij/zij ermee weg zou komen.
    Ik zou het als slachtoffer net vreselijk vinden dat het verhaal niet verteld zou worden, dan lijkt het ergens alsof het niet belangrijk is. Natuurlijk is het belangrijk om anonimiteit te bewaren in zulke verhalen, dat wel. Maar het helemaal niet vertellen, totdat er een uitspraak is? Ik zie het nut er eigenlijk niet van in.

    (En niet om iemand te beschuldigen, maar ik zie soms heel interessante stellingen voorbij komen in het suggestietopic, maar daar wordt precies niets mee gedaan? Ik heb de laatste tijd het gevoel dat er veel stellingen worden gekozen die niet echt een discussie waard zijn.)

    PS: Even muggenziften, maar het is 'de media mogen...' :')

    [ bericht aangepast op 12 aug 2018 - 14:48 ]


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ik vind dat het verhaal de media wel mag halen, maar ik vind dat de identiteit pas genoemd mag worden na veroordeling. Je ziet heel vaak dat mensen in het hele me too gebeuren die beschuldigd worden van seksueel misbruik, en uiteindelijk bleek het niet zo te zijn maar ze lopen wel enorm schade op in het process, want zodra je naam gelinkt wordt aan zoiets wil niemand meer met je in zee, of het nou wel of niet waar is.


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    Het dubbele hiervan is -met oog op #MeToo- dat er heel makkelijk mensen aan de schandpaal genageld worden en daardoor in één klap echt alles verliezen. Like, ik zou ook niet willen dat een echt slachtoffer zich niet begrepen voelt of dat het verhaal in de doofpot gestopt wordt, maar mensen die alleen kwaad in de zin hebben of op aandacht uit zijn (en helaas bestaan deze mensen nog) krijgen nu heel makkelijk de kans om dit ook te doen. De media jumped echt op dit soort dingen in als een stel hyena's, helemaal wanneer het op bekende figuren aankomt.
    En om heel eerlijk te zijn, en niet om nu als een bitch over te komen, maar ik heb echt wel een paar zaken gezien waarbij de slachtoffers wel naar de media stapten en niet naar de politie.
    Maar echte slachtoffers zouden een platform moeten hebben waarop ze kunnen zeggen wat ze willen en de daders zouden hier gewoon publiekelijk verantwoordelijk voor gehouden moeten worden, maar ik blijf het lastig vinden.


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    MaFlodder schreef:
    Het dubbele hiervan is -met oog op #MeToo- dat er heel makkelijk mensen aan de schandpaal genageld worden en daardoor in één klap echt alles verliezen. Like, ik zou ook niet willen dat een echt slachtoffer zich niet begrepen voelt of dat het verhaal in de doofpot gestopt wordt, maar mensen die alleen kwaad in de zin hebben of op aandacht uit zijn (en helaas bestaan deze mensen nog) krijgen nu heel makkelijk de kans om dit ook te doen. De media jumped echt op dit soort dingen in als een stel hyena's, helemaal wanneer het op bekende figuren aankomt.
    En om heel eerlijk te zijn, en niet om nu als een bitch over te komen, maar ik heb echt wel een paar zaken gezien waarbij de slachtoffers wel naar de media stapten en niet naar de politie.
    Maar echte slachtoffers zouden een platform moeten hebben waarop ze kunnen zeggen wat ze willen en de daders zouden hier gewoon publiekelijk verantwoordelijk voor gehouden moeten worden, maar ik blijf het lastig vinden.


    Hier ben ik het ook wel mee eens, maar ook pas echt als het zeker is wie er achter zit. Of dat er geen namen genoemd worden.
    Dit zie je in Nederland gelukkig wel dat criminelen vaak na de zitting niet meer met de volledige naam in de media komen.
    In Amerika is dat wel anders.


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    Dat lijkt me een zeer slecht plan. Ik snap de angst voor valse beschuldigingen, want dat is absoluut iets wat iemands leven onterecht overhoop zou kunnen gooien, maar statistisch gezien gebeurt dat erg weinig, en het lijkt me veel gevaarlijker om de media een compleet verbod op publicatie over dit soort zaken op te leggen tot er een daadwerkelijke veroordeling is.

    Om maar meteen even een zeer extreem voorbeeld te noemen: er is een Amerikaanse priester die tieners misbruikte op verschillende scholen. Het is onduidelijk hoeveel slachtoffers hij precies heeft gemaakt (omdat het voor de beschuldigers in dit soort zaken bijna altijd ook hel op aarde is om hun verhalen openbaar te maken op enige manier), maar er zijn meer dan een dozijn mensen naar voren gekomen met vaak zeer gedetailleerde en absoluut geloofwaardige verhalen over wat hij hen als kinderen aan heeft gedaan. Deze man is nooit veroordeeld of zelfs officieel aangeklaagd, want hij stond onder bescherming van de kerk en tegen de tijd dat twee vrouwen wel een zaak probeerden aan te spannen, waren zijn misdaden volgens de wet verjaard (wat me overigens ook goed kwaad kan krijgen, maar dat is een heel andere discussie), maar je moet je geloof in het concept van innocent until proven guilty wel heel erg ver kunnen rekken om daar in dit geval nog volledig aan vast te willen houden. Het lijkt me een erg gekke wereld als daar in de media met geen woord over gerept zou kunnen worden.

    Het is in essentie een vorm van censuur, die weliswaar misschien een handvol vals beschuldigde mensen zou kunnen helpen, maar die ook een hoop wel degelijk schuldige mensen zou beschermen die om wat voor reden dan ook niet zijn veroordeeld of aangeklaagd.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Ik ben samen met iemand die seksueel misbruikt is en het is een gigantisch onderdeel van mijn eigen leven, weliswaar op een totaal andere manier, maar toch, ik ondervind er last van. Ik kon het absurde gedrag van mijn vriend lange tijd niet plaatsen. Ik denk niet dat hij andere mensen dichtbij kan laten, alleen mij vertrouwt hij, maar zelfs ik heb het gevoel dat ik niet altijd helemaal toegang heb. De afstand dat dit soort slachtoffers houden, de isolatie... De drempel die ze hebben om iemand anders in vertrouwen te nemen met zoiets, is torenhoog. Dat komt omdat pedofielen de psychologie hebben om de verkrachting af te schuiven op het slachtoffer, het zijn meestermanipulators. Ook is het zo dat misbruikte kinderen seksuele stimulatie (niet mentaal maar fysiek genot) kunnen ervaren, uit biologische reactie niet omdat ze het wouden, maar dat de pedofiel dan dat tegen hen gebruikt en zegt dat ze het misbruik zelf ook wilden. Er zijn veel schuldgevoelens, verantwoordelijkheidsgevoelens, de pedofiel legt de schuld van de verkrachting altijd bij het kind. Is vaak een manipulator met veel aanzien, het slachtoffer word vaak niet geloofd. Kortom: die verhalen die aan het licht komen moeten heel wat dapperheid en vaak jarenlange worsteling gekost hebben. Niemand die seksueel misbruikt is geweest, heeft het gemakkelijk met zoiets onder daglicht te brengen. Als mensen dan eindelijk dat punt van heling bereikt hebben, moet je ze niet publiekelijk opnieuw de grond in boren met zoiets delicaat.
    Slachtoffers kunnen vaak ook helemaal niet hun dader confronteren, omdat ze schrik hebben dat alles opnieuw geminimaliseerd en ontkent zou worden en dat zou hun opnieuw verwonden. Of de zaak dichthouden omdat het klimaat te onveilig is, zorgt ook voor een grotere doofpot. De dader zou toch WEER worden beschermd, als prioriteit worden genomen. Slachtoffers terugsturen naar de plek waar ze net van uitgekomen zijn, heling tegenwerken. Een grote wond die slachtoffers hebben is dat niemand hen ooit gelooft, niemand hen valideert. Als iemand echt een pedofiel is, maar je geeft hem het voordeel van de twijfel, dan minimaliseer en verwond je deze ernstig beschadigde mensen nog meer. Zeker als het publiekelijk is. Het is belangrijk om hen te geloven, het niet te minimaliseren en hun kant te kiezen. Ik geloof dat seksueel misbruik een plaag is en dat het niet zo'n ver van mijn bed show is als ik vroeger dacht dat het was. Het is heel aanwezig, het zit gewoon in de doofpot en dat houdt slachtoffers geïsoleerd, verpest relaties omdat ze toch denken dat nooit iemand hen begrijpt en alles voor zichzelf houden om niet opnieuw gekwetst te worden.... Openheid voor seksueel misbruik is heel belangrijk. Als je de daders beschermt, duw je de slachtoffers nog dieper de dieperik in of maak je hen nog banger om naar buiten te komen. Er moet een veilig klimaat zijn, anders geneest seksueel misbruik nooit. Zeker als het een media - figuur is en mensen kiezen massaal zijn kant. Dat vernietigt slachtoffers. Ik ben volledig tegen de stelling. Ik weet wat seksueel misbruik met mensen doet en ik wens het geen individu, partner of gezin toe met de gevolgen van zoiets te moeten leven. Pedofielen zijn gevaarlijk, het is goed dat het in de media komt zodat mensen waakzaam zijn. Elk gered kind, is een gered kind. Leven met de gevolgen van seksueel misbruik is veel erger dan leven met een gekreukte reputatie. Seksueel misbruik vernietigd ALLES. Red de slachtoffers, geef ze een stem. Bescherm hen voor schade. Niet de pedofielen.

    [ bericht aangepast op 13 aug 2018 - 18:36 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Oneens, omdat er natuurlijk wel mag worden verteld wat er is gebeurd.
    De identiteit van de dader moet wel gewaarborgd blijven totdat bekend is of het waar is of de rechter hier over heeft geoordeeld. Maar ja, ook de politie stuurt mailtjes naar alle studenten als er in de buurt van de campus iemand verkracht is. En het is handig om te weten of mensen misschien wat gezien of gehoord hebben, soms draagt de media daar aan bij.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Ik vind dat de media pas verhalen over seksueel misbruik mag plaatsen wanneer het slachtoffer daar toestemming voor geeft, een slachtoffer kiest er niet voor om seksueel misbruikt te worden, maar ik vind wel dat het slachtoffer het recht moet hebben om te beslissen of zijn/haar verhaal met de rest van de wereld gedeeld wordt. Ik kan me namelijk heel goed indenken dat je als slachtoffer zijnde, het alleen wil delen met de personen die jij vertrouwt en niet met mensen die je niet eens kent. Voor een slachtoffer lijkt het me een heel persoonlijk en vooral pijnlijk verhaal, terwijl de media (vaak) alleen lezers wil trekken om geld te verdienen. Ik vind niet dat de media over de rug van slachtoffers mag gaan.


    When you're broken and you're shatterd love will save you from disaster.

    Aesthetica schreef:
    Ik vind dat de media pas verhalen over seksueel misbruik mag plaatsen wanneer het slachtoffer daar toestemming voor geeft, een slachtoffer kiest er niet voor om seksueel misbruikt te worden, maar ik vind wel dat het slachtoffer het recht moet hebben om te beslissen of zijn/haar verhaal met de rest van de wereld gedeeld wordt. Ik kan me namelijk heel goed indenken dat je als slachtoffer zijnde, het alleen wil delen met de personen die jij vertrouwt en niet met mensen die je niet eens kent. Voor een slachtoffer lijkt het me een heel persoonlijk en vooral pijnlijk verhaal, terwijl de media (vaak) alleen lezers wil trekken om geld te verdienen. Ik vind niet dat de media over de rug van slachtoffers mag gaan.


    Dit dus. Vooral bij AD zie ik sensatiezucht. Mensen moeten betalen voor "premium" artikelen waarin verhalen staan waarbij ik altijd het gevoel heb dat er altijd wel iemand is die er verdriet van heeft dat het online staat. Als beroemdheid kan je bij wijze van niet eens naar de plee zonder dat die lui er een artikel over plaatsen. Walgelijk. Ook met Barbie/Samantha bijvoorbeeld. Ze moeten haar gewoon met rust laten.

    Verder vind ik dat er niet alleen toestemming gevraagd dient te worden voor (seksueel) misbruik verhalen, maar ook andere dingen zoals persoonlijke kwesties die de rest van de wereld niks aangaat.

    [ bericht aangepast op 17 aug 2018 - 22:44 ]


    26 - 02 - '16

    McSteamy schreef:
    (...)

    Dit dus. Vooral bij AD zie ik sensatiezucht. Mensen moeten betalen voor "premium" artikelen waarin verhalen staan waarbij ik altijd het gevoel heb dat er altijd wel iemand is die er verdriet van heeft dat het online staat. Als beroemdheid kan je bij wijze van niet eens naar de plee zonder dat die lui er een artikel over plaatsen. Walgelijk. Ook met Barbie/Samantha bijvoorbeeld. Ze moeten haar gewoon met rust laten.

    Verder vind ik dat er niet alleen toestemming gevraagd dient te worden voor (seksueel) misbruik verhalen, maar ook andere dingen zoals persoonlijke kwesties die de rest van de wereld niks aangaat.


    Helemaal mee eens inderdaad! Media plaatst toch maar alles wat ze willen en er wordt verder (volgens mij) niet echt nagedacht over de gevolgen hiervoor voor de mensen over wie deze verhalen gaan. Ik vind het persoonlijk ziek dat er mensen zijn die verdienen aan het leed van een ander, en nog zieker vind ik het dat er mensen zijn die daadwerkelijk betalen om het leed van een ander te kunnen lezen.
    Als iemand toestemming geeft, vind ik het een ander verhaal, maar zo lang degene van wie het verhaal écht is, geen toestemming geeft vind ik niet dat het in de media thuis hoort.


    When you're broken and you're shatterd love will save you from disaster.

    De stelling is niet zo heel slecht, want beide kanten zijn redelijk goed te verdedigen. (Volgens mij was dit trouwens ook een stelling die bij het NK schooldebatteren werd gebruikt, als ik me niet vergis.)

    Ik ben het wel oneens met de stelling, want mensen moeten gewoon hun verhaal kwijt kunnen als ze dat willen, en dat mag naar mijn idee best door media geplaatst worden, zolang mensen en hun privacy gerespecteerd worden. Seksueel misbruik moet bovendien een bespreekbaar onderwerp zijn, en niet alleen voor een select groepje mensen. Vaak kunnen daders immers niet meer veroordeeld worden, omdat bewijs vaak moeilijk te vinden is.

    Het is wel waar dat de #MeToo beweging veel (en soms onnodige) negatieve effecten heeft gehad, doordat verhalen soms echt twee kanten hebben. Zie bijvoorbeeld het geval met Van Dam en Corstius.
    Ik ben het oneens met de stelling, maar vind wel dat de media voorzichtig moeten zijn bij het plaatsen van verhalen over seksueel misbruik -- het doel moet zijn om mensen te informeren en eventueel ook stil te laten staan bij dit soort dingen, maar niet om drama te veroorzaken.


    Time is not your enemy. You are your own enemy, and you envy time because it moves on.