Resplendence schreef:
Waar je eventueel nog op kunt besparen: je studieboeken! Vooral in het eerste jaar zijn er heel veel studenten die gewoon alle boeken kopen die worden vermeld, en dat ook nog eens nieuw. Vervolgens komen ze er na het eerste jaar achter dat ze de helft van de boeken nooit hebben aangeraakt.
Als ik me inschrijf voor een cursus, kijk ik eerst op internet of er een pdf van het boek te vinden is. Die download ik. Soms print ik dat boek dan nog eens uit en laat ik het inbinden, dat scheelt de helft van de kosten. Soms print ik ze niet uit en lees ik gewoon op mijn laptopscherm (dat is wel kut, maar ja). Je kunt ook via studystore.nl kijken of er tweedehands versies zijn voor jouw benodigde boek. Zelfs bol.com biedt boeken aan. Wat je ook nog kunt doen, is een minder recente editie kopen. De informatie is vaak hetzelfde (afgezien van enkele details), alleen de hoofdstukvolgorde is soms anders. De oudere edities zijn meestal een stuk goedkoper dan de nieuwste editie.
Maar wat je ook doet, koop nooit je studieboeken via je studievereniging. Die tellen gerust nog eens een paar tientjes extra.
Ik heb al mijn studieboeken al
nou ja, op 3 na dan.
Heb er 17 via bol.com gekocht voor 180 euro. En ze zijn allemaal nieuwstaat (terwijl ik ze tweedehands gekocht heb).
Eentje regel ik via Facebook en de twee andere moet ik waarschijnlijk nieuw kopen omdat die dit jaar uitgekomen zijn (eentje is er geen eerdere druk van, de andere is dus de nieuwste druk van een boek en ik wil eerst weten hoeveel de informatie verschilt voordat ik 'm nieuw of tweedehands koop).
Als ik ze via Studystore zou kopen zou ik tweedehands ongeveer 600 euro kwijt zijn en nieuw ruim 1000 euro.
Dus ik vond 17 boeken voor 180 euro best een goede deal, al zeg ik het zelf.
Ik heb wel braaf alle boeken gekocht tho. Maar sommige boeken heb je vier jaar nodig dus als ik die dit jaar niet gebruik, gebruik ik ze komende jaren misschien wel.
En alles wat ik niet gebruik maar waar ik netjes mee omga kan ik gewoon weer doorverkopen voor basically dezelfde prijs als dat ik ze gekocht heb
so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly