Hoi, long time no see haha. Ben nog wel hardstikke actief, reageer alleen nog vrij weinig waardoor je niet actief lijkt. ^^
Even voor de duidelijkheid: mijn vriend is levensmiddelentechnoloog, dus ik schud niet zomaar wat dingen uit mijn mouw.
Ik heb een beetje last van de glutenhype. Gluten zijn namelijk van het grootste belang voor ons dieet. Het is ook belangrijk voor je darmen dat het niet alleen vezels (gluten zitten in vezels) zijn van groentes en fruit, maar ook de vezels die brood zitten. Heel belangrijk voor de ontlasting, maar voor het verwerken van etensresten in je darmen.
Nu zijn er mensen die het best lastig hebben met hun dieet doordat zijn een glutenallergie of -intolerantie hebben. Superkut, want je mag dan echt heel veel niet. En het is ook iets van de afgelopen tien jaar, dus veel mensen hebben er al een flinke tijd mee rondgelopen. Nu ben ik superblij dat de voedingsproductieindustrie hier tegenwoordig daadwerkelijk een markt in ziet en vanalles in de supermarkt brengt om deze mensen te helpen. Zelfde geldt overigens voor lactoseintolerantie, koemelkallergie, melkeiwitallergie, fructoseintolerantie, etc.
Maar dan. Heb je nog mensen. En die gaan verzinnen dat GLUTEN (Ja, dat essentiële ding wat wij nodig hebbem) wel goed uit een dieet zouden kunnen gegooid worden (zonder dat iemand intolerant of allergisch is). *facepalm* Ik heb er vanalles over gehoord, op reclames, televisies, in gesprekken met mijn vriend (Ja, er wordt hem vaak om voedingsadvies gevraagd haha). Ik geloof echt graag dat er gewoon goede vakmensen in het voedingsdeskundigenvak zitten. Maar de mensen die gluten uit een dieet gaan gooien voor het afvallen, mogen van mij echt even heel goed nadenken of dit nog de juiste baan is.
Nu had ik er al weer lichtelijk vrede mee en had ik niet meer zo vaak iets over gehoord, maar ik sloeg laatst toch weer steil achterover toen ik de laatste zinnen van de nieuwe Herbal Essences (shampoo/haarverzorging) reclame hoorde: "geen kunstmatige geurstoffen, geen parabenen en geen gluten."
....
WAT?!
Deep inside, I've never felt alive