CarIyIe schreef:
(...)
Wat ik vooral storend vond, is dat Jasper (broer van Edward) zich niet kan tegen houden als Bella een papiersneetje krijgt en daar bloed uit komt. Vraag ik mij toch af hoe hij wel rond haar kan zijn als ze ongesteld is. Ik weet dat het bloed dat door je aderen stroomt niet precies hetzelfde is als het bloed tijdens je ongesteldheid, maar ik vind het toch gek.
En zoals andere mensen al zeiden, het hoeft niet in ieder hoofdstuk benoemd te worden. Maar meisjes/meiden/vrouwen die nooit ongesteld worden en ineens wel zwanger worden, vind ik toch een beetje gek. Er zijn natuurlijk redenen waarom sommige vrouwen minder of niet ongesteld worden, maar dan hebben ze vaak moeite met zwanger worden en worden ze niet na twee of drie keer seks hebben zwanger.
Ik begrijp wat je bedoelt qua dingen/feiten die vroeg worden gezegd en pas veel later nut hebben in het verhaal. Daarom zou ik het ook logischer vinden als ze het in de boeken vaker genoemd zou hebben. Zodat als je bij het vierde boek aankomt, je dat nog enigszins herinnert.
Dat ene van dat bloed drinken zou nog wel kunnen, dood bloed of niet. Dan is het een plotelement. Voor de rest denk ik niet dat je menstruatie enkel erin zou moeten gooien voor de realismepunten.
Als het een motief is van het verhaal of als het überhaupt een (komische) functie heeft erbinnen, oké. Alleen zijn de meeste YA-boeken geen fokfabrieken waar iedereen telkens moet weten of ze wel of niet ongesteld zijn. In ieder boek expliciet ongesteld worden om in het laatste boek te zeggen van kut ik ben het niet, heeft naar mijn mening geen toegevoegde waarde. Zonder die achtergrondinfo zou je namelijk ook aannemen dat ze normaal ongesteld was na het lezen van die zin.
Just my two cents, niets haatdragends. Ik heb niks tegen realisme wanneer dit goed bijdraagt aan het verhaal. Ik denk alleen dat het voor afleiding van het plot zorgt als het op dat moment geen betekenis heeft om ongesteld te worden, zelfs niet als "foreshadowing" omdat het absoluut normaal is om maandelijks ongesteld te worden, in tegenstelling tot een legendarische magische armband krijgen die pas na vier boeken een rol heeft bijvoorbeeld.
She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.