• Sooo, ik heb een kleine blogpost geschreven met mijn grootste irritaties in omtrent Young Adult literatuur en hoe vrouwelijke hoofdpersonages basically allemaal hetzelfde zijn.*

    Klik.


    *Dit is gebaseerd op mijn masterproef. De informatie is een verzameling van wetenschappelijke literatuur en het lezen van blogs/kijken van Youtube videos gemaakt door adolescenten over YA lit.


    The soul needs autumn.

    CarIyIe schreef:
    (...)

    Ik weet niet of Twilight onder YA valt, maar in drie boeken geen letter over dat ze ongesteld word en in boek vier is ze ineens te laat qua ongesteldheid. Dat vond ik toen zo raar. Had dan ook iets geschreven over haar ongesteldheid in de eerste drie boeken. Anders komt het zo uit de lucht vallen.


    Dat vind ik ook wel debattabel ergens. Ik snap waar je vandaan komt en het realistische standpunt, maar ik weet ook niet zo zeer of het echt een soort plothole is als dat weggelaten wordt... Kweetniet, het is een soort van natuurlijk om daar geen aandacht aan te geven totdat het opeens verandert? Ik weet niet of een ongesteldheidsscène veel aan Twilight toevoegt, vooral buiten 'context' omdat je in het begin heel verward zou opkijken en je later de scène misschien niet eens meer koppelt aan de zwangerschap omdat het zo random was...


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    Wervelwind schreef:
    (...)

    Oh waarom?

    Ik bedoel nu ook niet dat je elke keer daar volledige paragrafen over moet schrijven, maar idk gewoon een simpele 'ik heb echt geen zin om vandaag heel de dag op een paard zitten want mijn buik doet echt vreselijke pijn' mag wel.
    Maar dat is natuurlijk persoonlijk hé!

    Persoonlijke voorkeur. Ik ben zelf énorm oncomfortabel met ongesteldheid en dat soort scenes die voor mij de comfortabiliteit uit het lezen en films halen. Bijvoorbeeld zoals in de film van The Horse Whisperer, is dat een scene waar ik even de kamer uit moet, of naar mijn gsm moet gaan kijken of dergelijke want het haalt me uit de film en dan duurt het te lang voor ik terug in het verhaal raak, of terug comfortabel genoeg wordt om met plezier te kijken/lezen. Absoluut persoonlijk natuurlijk, en even kort refereren is op zich niet mis, maar dan moet het ook relevant zijn voor het verhaal wat niet vaak het geval is. Maar ik kan er absoluut niet goed tegen.

    [ bericht aangepast op 18 mei 2018 - 17:48 ]


    Ex astris, sciencia

    In series als the walking dead vind ik het ook gewoon achterlijk dat de dames nooit ongesteld lijken te worden (maar wel zwanger :')) en allemaal perfect bijgehouden wenkbrauwen hebben zonder verdere lichaamsbeharing. In een setting als het einde van de wereld mag dat best wel een keertje voorbij komen vind ik omdat in zo'n wereld alles niet zo vanzelfsprekend meer is. Op zo'n momenten vind ik dat je er eigenlijk niet omheen kan om dit op zijn minst een keer te adresseren.

    Maar tegelijkertijd vind ik ongesteldheid een beetje hetzelfde als het personage naar de wc laten gaan. Dat doe je ook niet wanneer dit het verhaal niet dient.

    Oftewel, in situaties waarbij persoonlijke hygiëne niet vanzelfsprekend is zou het leuk zijn als het geadresseerd wordt.


    ars moriendi

    Niet gemeen bedoeld, maar ik erger me ontzettend aan het feit dat dit stuk alleen over vrouwen gaat, terwijl punten 2, 3 en 4 op je lijst ook altijd voor mannelijke hoofdpersonages gelden. Bovendien heb ik nog nooit een meisje ontmoet dat van zichzelf zei dat ze mooi was, ook als ze dat eigenlijk wel is. Dingen zoals menstruatie zitten er niet in omdat ze afleiden van het plot (ofzo) of in ieder geval om dezelfde reden als waarom personages ook nooit naar het toilet gaan.


    We should kiss the girls that we wanna kiss

    AriChibi schreef:
    (...)

    Dat vind ik ook wel debattabel ergens. Ik snap waar je vandaan komt en het realistische standpunt, maar ik weet ook niet zo zeer of het echt een soort plothole is als dat weggelaten wordt... Kweetniet, het is een soort van natuurlijk om daar geen aandacht aan te geven totdat het opeens verandert? Ik weet niet of een ongesteldheidsscène veel aan Twilight toevoegt, vooral buiten 'context' omdat je in het begin heel verward zou opkijken en je later de scène misschien niet eens meer koppelt aan de zwangerschap omdat het zo random was...


    Wat ik vooral storend vond, is dat Jasper (broer van Edward) zich niet kan tegen houden als Bella een papiersneetje krijgt en daar bloed uit komt. Vraag ik mij toch af hoe hij wel rond haar kan zijn als ze ongesteld is. Ik weet dat het bloed dat door je aderen stroomt niet precies hetzelfde is als het bloed tijdens je ongesteldheid, maar ik vind het toch gek.

    En zoals andere mensen al zeiden, het hoeft niet in ieder hoofdstuk benoemd te worden. Maar meisjes/meiden/vrouwen die nooit ongesteld worden en ineens wel zwanger worden, vind ik toch een beetje gek. Er zijn natuurlijk redenen waarom sommige vrouwen minder of niet ongesteld worden, maar dan hebben ze vaak moeite met zwanger worden en worden ze niet na twee of drie keer seks hebben zwanger.

    Ik begrijp wat je bedoelt qua dingen/feiten die vroeg worden gezegd en pas veel later nut hebben in het verhaal. Daarom zou ik het ook logischer vinden als ze het in de boeken vaker genoemd zou hebben. Zodat als je bij het vierde boek aankomt, je dat nog enigszins herinnert.


    Physics is awesome

    Er zijn inderdaad best wel wat van dat soort stereotype meisjes in YA boeken. Maar toch bij veel verhalen zie ik best wat variatie en zeker als het personage gewoon goed is uitgedacht en in het verhaal past dan erger ik me er helemaal niet aan.


    Medb - Pronouced as [me-èv]

    Kadena schreef:
    Niet gemeen bedoeld, maar ik erger me ontzettend aan het feit dat dit stuk alleen over vrouwen gaat, terwijl punten 2, 3 en 4 op je lijst ook altijd voor mannelijke hoofdpersonages gelden. Bovendien heb ik nog nooit een meisje ontmoet dat van zichzelf zei dat ze mooi was, ook als ze dat eigenlijk wel is. Dingen zoals menstruatie zitten er niet in omdat ze afleiden van het plot (ofzo) of in ieder geval om dezelfde reden als waarom personages ook nooit naar het toilet gaan.


    Uiteraard zijn er dingen die ook voor mannelijke personages gelden, maar mijn masterproef gaat nu eenmaal over vrouwen in YA literatuur en postfeminisme en niet over mannen dus daar kon ik me niet over uitspreken. Mannelijkheid en vrouwelijkheid zijn niet los van elkaar te zien, maar ik leg de nadruk op dat tweede.

    Ik vind dat menstruatie niet hetzelfde is als naar de wc gaan omdat het effectief een effect op je gevoelens en gedragingen kan hebben. Zeker als het verhaal zich afspeelt in een periode waarin er amper medicatie beschikbaar is lijkt het me iets dat een invloed kan hebben op het plot. Daarnaast is het wel echt iets typisch vrouwelijks en ik vind het irritant als auteurs doen alsof het niet bestaat en er zelfs nooit een subtiele hint is naar een menstruatie. Hetzelfde geldt voor lichamelijke veranderingen die jongeren meemaken. Dat heeft toch een invloed op je? Dus hoe kan je het dan gewoon volledig weglaten... In genres die meer aansluiten bij de High School drama komt dit denk ik wel meer voor.


    Semiramis schreef:
    Er zijn inderdaad best wel wat van dat soort stereotype meisjes in YA boeken. Maar toch bij veel verhalen zie ik best wat variatie en zeker als het personage gewoon goed is uitgedacht en in het verhaal past dan erger ik me er helemaal niet aan.


    Er zullen inderdaad zo'n personages zijn, maar de blogs en Youtube videos die ik heb bekeken hebben ze dan niet aangehaald. Dus of het zijn geen hoofdpersonages of de boeken zijn iets minder populair of ze zijn iets te recent waardoor er niet zo veel over te vinden is. Natuurlijk is alles wat ik zeg een generalisatie en zijn er altijd personages die wel goed zijn uitgewerkt en zijn bijvoorbeeld niet alle aspecten overal even zwaar aanwezig.


    Ik vind het wel fijn dat er zo veel verschillende meningen hierover zijn. Ik had de indruk dat de Engelstalige blogs/video's (want daar focus ik op) juist heel geïrriteerd waren door de clichés.^^


    The soul needs autumn.

    CarIyIe schreef:
    (...)

    Wat ik vooral storend vond, is dat Jasper (broer van Edward) zich niet kan tegen houden als Bella een papiersneetje krijgt en daar bloed uit komt. Vraag ik mij toch af hoe hij wel rond haar kan zijn als ze ongesteld is. Ik weet dat het bloed dat door je aderen stroomt niet precies hetzelfde is als het bloed tijdens je ongesteldheid, maar ik vind het toch gek.

    En zoals andere mensen al zeiden, het hoeft niet in ieder hoofdstuk benoemd te worden. Maar meisjes/meiden/vrouwen die nooit ongesteld worden en ineens wel zwanger worden, vind ik toch een beetje gek. Er zijn natuurlijk redenen waarom sommige vrouwen minder of niet ongesteld worden, maar dan hebben ze vaak moeite met zwanger worden en worden ze niet na twee of drie keer seks hebben zwanger.

    Ik begrijp wat je bedoelt qua dingen/feiten die vroeg worden gezegd en pas veel later nut hebben in het verhaal. Daarom zou ik het ook logischer vinden als ze het in de boeken vaker genoemd zou hebben. Zodat als je bij het vierde boek aankomt, je dat nog enigszins herinnert.


    Dat ene van dat bloed drinken zou nog wel kunnen, dood bloed of niet. Dan is het een plotelement. Voor de rest denk ik niet dat je menstruatie enkel erin zou moeten gooien voor de realismepunten.

    Als het een motief is van het verhaal of als het überhaupt een (komische) functie heeft erbinnen, oké. Alleen zijn de meeste YA-boeken geen fokfabrieken waar iedereen telkens moet weten of ze wel of niet ongesteld zijn. In ieder boek expliciet ongesteld worden om in het laatste boek te zeggen van kut ik ben het niet, heeft naar mijn mening geen toegevoegde waarde. Zonder die achtergrondinfo zou je namelijk ook aannemen dat ze normaal ongesteld was na het lezen van die zin.

    Just my two cents, niets haatdragends. Ik heb niks tegen realisme wanneer dit goed bijdraagt aan het verhaal. Ik denk alleen dat het voor afleiding van het plot zorgt als het op dat moment geen betekenis heeft om ongesteld te worden, zelfs niet als "foreshadowing" omdat het absoluut normaal is om maandelijks ongesteld te worden, in tegenstelling tot een legendarische magische armband krijgen die pas na vier boeken een rol heeft bijvoorbeeld.


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    Uiteraard zijn er dingen die ook voor mannelijke personages gelden, maar mijn masterproef gaat nu eenmaal over vrouwen in YA literatuur en postfeminisme en niet over mannen dus daar kon ik me niet over uitspreken. Mannelijkheid en vrouwelijkheid zijn niet los van elkaar te zien, maar ik leg de nadruk op dat tweede.

    Ik vind dat menstruatie niet hetzelfde is als naar de wc gaan omdat het effectief een effect op je gevoelens en gedragingen kan hebben. Zeker als het verhaal zich afspeelt in een periode waarin er amper medicatie beschikbaar is lijkt het me iets dat een invloed kan hebben op het plot. Daarnaast is het wel echt iets typisch vrouwelijks en ik vind het irritant als auteurs doen alsof het niet bestaat en er zelfs nooit een subtiele hint is naar een menstruatie. Hetzelfde geldt voor lichamelijke veranderingen die jongeren meemaken. Dat heeft toch een invloed op je? Dus hoe kan je het dan gewoon volledig weglaten... In genres die meer aansluiten bij de High School drama komt dit denk ik wel meer voor.


    Oh oké dan is het vrij logisch dat het stuk alleen over vrouwen gaat. En menstruatie is inderdaad niet hetzelfde als naar de wc gaan en zou misschien meer in boeken moeten voorkomen, maar ik kan ook best begrijpen dat schrijvers vinden dat het afleidt en dat sommige lezers het niet fijn vinden om over menstruatie te lezen. Het ligt natuurlijk ook aan de timeframe van het boek. Als het gehele boek in een week plaatsvindt is het best mogelijk dat ze dan gewoon toevallig niet ongesteld is.


    We should kiss the girls that we wanna kiss