Lieve Delphine,
Ik wil allereerst even zeggen dat je het waard bent om zo'n lang bericht voor te lezen, dus dat heb ik gedaan. Daarnaast ga ik nu even kort antwoorden, maar ik ben van plan morgen uitgebreider erop in te gaan. Nu ben ik simpelweg erg moe en ik heb niet het gevoel dat ik het nu goed kan verwoorden.
Je beschrijving klinkt erg herkenbaar voor me tbh. Het klinkt alsof jij er veel meer last van had dan ik, maar sommige dingen komen me akelig bekend voor.
Voor nu wil ik je graag vertellen dat het kut en zwaar is, maar dat het langzaam goed gaat komen. (dUHH, wat een rotadvies.) Ja, maar nee. Het ding is - in ieder geval bij mij - dat het een soort fase is. Nu wil ik natuurlijk niet zeggen dat het geen echt probleem is of dat iedereen er last van heeft, want dat is natuurlijk niet zo, maar het is wel iets dat in mijn ogen na verloop van tijd over gaat. (Dat is in dit geval de definitie van fase en niet wat mensen vaak krijgen wanneer ze zeggen dat ze gay zijn. Van: wehejeknfe het is maar een fase blegh. Nee. Het is tijdelijk.) Bij de een duurt het veel langer dan bij de ander en persoon A heeft heel veel meer hulp nodig dan persoon B, maar ik kan je vertellen dat het bij mij na zo'n vier jaar bijna weg is. You'll learn to accept yourself.
Alsjeblieft, vat dit niet op als 'oh, maar dit heeft iedereen. Iedereen is weleens onzeker.' Het ding is dat de een zelfverzekerder is dan de ander. Sommige mensen kunnen zich goed in jouw ervaring vinden, terwijl de ander denkt van 'bish, what?'. Dit is een echt probleem en ik neem je serieus en ik vind het oprecht heel kut voor je, maar ik wil je eigenlijk alleen maar hoop geven. Ik heb zelf geleerd dat met de tijd je groeit en leert. Je leert sommige dingen te accepteren en je leert anders denken. Bij sommigen duurt het dertig jaar en bij anderen een minuut, maar er komt een moment waarop jij goed in je vel zit en denkt: 'damn, girl, what the fuck, Imma do this shit and I don't fucking care.'
Ik wil je overigens wel aanraden om te kijken of een psycholoog voor jou zou kunnen werken, want trust me, die mensen zijn heilig.
Ik hoop dat dit een beetje overkomt zoals ik het bedoel, want het is niet zo'n antwoord van 'ugh, het komt door je puberbrein' of 'je stelt je aan'. Het is een probleem en het is kut en het fuckt met je leven en het laat je erg kut voelen, maar er is altijd licht aan het einde van de tunnel. You'll get through this.
look at the stars, look how they shine for you;