Mijn tips:
Denk na over:
- 'De regels' in jouw wereld. Niet alleen degene die staan in een wetboek. Denk nu bijvoorbeeld aan een magische kracht: waar ligt de limiet van die kracht? Kan hij uitgeput raken, is er 'een zwakke plek'? Kan hij voor om het even wat gebruikt worden?
- Hoe ziet het dagelijkse leven eruit in jouw wereld?
- Hoe raken de mensen aan hun daaglijkse behoeften? Voeren ze handel? Een markt? Een supermarkt? Waar halen ze hun kledij vandaan?
- Is er een bepaald 'klassesysteem' waar mensen zich aan moeten houden, of doet iedereen gewoon wat hij hij wil? Heeft de ene klasse meer regels dan de andere, of niet? Bijkomend: wie regeert jouw wereld?
- Wat voor klimaat heb je?
- Hoe ziet de omgeving eruit?
- Als je magische elementen hebt; hoe reageren de 'normale mensen' daarop? Is het doodgewoon? Zien ze het als een grote hulp? Vinden ze het een bedreiging?
- Hebben de inwoners van je wereld een religie? Hebben ze de vrijheid om een andere religie te kiezen?
(Deze dingen hoef je niet per se overduidelijk neer te schrijven in je verhaal, maar je moet het wel vermelden wanneer het belangrijk is en zelfs al is het niet belangrijk, je moet het wel weten)
Verder is het ook handig om een kaart te maken, zodat je weet daar alles zich bevindt en je geen 'onlogische' locaties hebt (als je MC met het paard vertrekt uit een gloeiend heet gebied, gaat hij niet na een reis van een enkele dag al in een ijswoestijn staan, natuurlijk).
Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van lijstjes over personages. De personages leven in mijn hoofd en die lijsten zijn altijd meer een verzameling van random feiten dan een écht personage. Ik stel me bij al mijn personages die belangrijk genoeg zijn een naam te hebben (ieder personage is natuurlijk de hoofdpersoon in zijn eigen verhaal, dus zo moet het ook lijken) maar vier vragen:
- Wat is zijn of haar verleden? (Maw: hoe komt het dat deze persoon is wie hij vandaag de dag is? Reageert hij speciaal op bepaalde dingen door bijvoorbeeld een trauma?)
- Wat is zijn of haar doel?
- Wat is zijn of haar grootste angst?
- Wat is zijn of haar grootste 'flaw' (gebrek)?
Ik houd de hobby's en het uiterlijk ook bij, maar dat is meer zodat ik geen fouten maak, niet om mijn personage beter te kennen :')
Wat ook altijd fijn is, is om je personage in een onverwachte situatie te zetten en kijken wat ze zouden doen. Iemand wordt op straat in elkaar geslagen; kijken ze weg of grijpen ze in? Belangrijk is ook om je personages niet perfect te maken. Laat ze fouten begaan, geef ze gebreken zoals iedere echte persoon :p
Zo, dat waren de tips (hopelijk zonder ao te veel typo's, want ik ben op mijn gsm bezig haha)
If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.