• Ik vraag me dit al veel te lang af. Hoe de heck werken hoofdstukken. Als in: wat hoort er in hoofdstuk 1 en wat in hoofdstuk 2? Waar ligt de grens? Sommige schrijvers kiezen ervoor om één dag een heel hoofdstuk te geven, anderen hebben in mijn ogen geen logica. AKA ik zie de logica niet.

    What in heaven moet er in een hoofdstuk? Wanneer is het tijd voor een nieuw hoofdstuk?

    Verder kan ik heel goed schrijven, hoor. *kuch* *kuch*


    look at the stars, look how they shine for you;

    Voor mij is dat meer een kwestie van feeling. Wanneer ik voel dat een hoofdstuk klaar is, is het klaar. Ik ga niet elk hoofdstuk bedenken en precies weten wat er gaat komen. Vaak heb ik wel grote lijnen zoals wat in ieder geval gedaan of gezegd moet worden, maar meer dan dat wordt het niet. De rest zie ik allemaal wel ^^


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Ik heb het me bij Luotisade heel makkelijk gemaakt. Zodra er een perspectiefwisseling was, begon ik een nieuw hoofdstuk. :Y)
    Maar ja, het is echt heel subjectief. Leviathan had ik eerst op Q geschreven dus die had allemaal minihoofdstukken van 700 woorden en toen heb ik een soort random hoofdstukken gemaakt na ongeveer 15-20 bladzijde elke keer (A5). Vaak bij een tijdsprong of een fijne cliffhanger. c;


    Every villain is a hero in his own mind.

    Dat is een moeilijke vraag. Ik heb wel eens gehoord dat elk hoofdstuk een key van het plot moet zijn. Ook moet het een nieuw probleem introduceren.

    Meestal deel ik hoodstukken in met gebeurtenis. Een plot bestaat uit verschillende gebeurtenissen. Een simpel plot is een reis bijvoorbeeld.

    Plot: Lila moet naar huis voor de nacht valt.

    Elke gebeurtenis die relevant is voor het plot, krijgt een ander hoofstuk. Dir kan een ontmoeting zijn, een gevecht, een vlucht, een ruzie ect.


    I'm living in dreamworld, where I make my stories and a dream.

    Ja, dit is ook voor mij een belangrijke levensvraag. Ik doe altijd maar wat :').


    We dwaalden en verdwaalden en noemden sterren naar onszelf.

    _Hephaistion_ schreef:
    Ja, dit is ook voor mij een belangrijke levensvraag. Ik doe altijd maar wat :').


    Haha, ik ook. Daarom vond ik het tijd om het maar eens te vragen. Bc, ik ben nu aan het schrijven en ik wil mijn hoofdstuk langer maken, maar het stuk wat ik erbij zou willen schrijven, zou beter in een ander hoofdstuk passen, maar toen bedacht ik me van: tja, wat bepaalt eigenlijk wat er in welk hoofdstuk moet?

    @Leah, natas en Apfelstrudel thanks! Dat zijn TT's. ToverTips.


    look at the stars, look how they shine for you;

    Evolve schreef:
    (...)

    Haha, ik ook. Daarom vond ik het tijd om het maar eens te vragen. Bc, ik ben nu aan het schrijven en ik wil mijn hoofdstuk langer maken, maar het stuk wat ik erbij zou willen schrijven, zou beter in een ander hoofdstuk passen, maar toen bedacht ik me van: tja, wat bepaalt eigenlijk wat er in welk hoofdstuk moet?

    @Leah, natas en Apfelstrudel thanks! Dat zijn TT's. ToverTips.
    I know the struggle, en dan hoofstukken hebben van ongeveer 3 woorden tegenover hoofdstukken van 1000000


    We dwaalden en verdwaalden en noemden sterren naar onszelf.

    Doe gewoon als Stephen King in Joyland: geen hoofdstukken. Problem solved :')

    Ik doe het wanneer ik overschakel op een ander perspectief, of wanneer er een tijdsprong is, of bij een toffe cliffhanger :') Of soms per dag. Maar eig doe je gewoon wat je wil.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ik heb dus ook hetzelfde probleem.. Maar in 'echte' boeken zie je vaak ook dat de een misschien wel 8000 woorden per hoofdstuk schrijft, terwijl de ander er maar 2000 gebruikt. Ik probeer altijd een zo'n lang mogelijk hoofdstuk te schrijven, maar soms kom ik gewoon niet verder dan 400 woorden (':


    We were the forever that didn't last

    Pff man al sla je me dood. Op Quizlet hield ik een woordenaantal aan, maar in m'n boek is m'n kortste hoofdstuk geloof ik 5K en het langste rond de 18K. Toen deelde ik het meer in op de ontwikkelingsfase van de hoofdpersoon (volgens mij heeft het in totaal ook maar zeven hoofdstukken?)


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Wat ik probeer is dat ieder hoofdstuk een "gebeurtenis" moet beschrijven. Dat is natuurlijk ook weer vaag, want een hoofdstuk heeft natuurlijk meerdere gebeurtenissen.
    Geen idee hoe ik het uit moet leggen.

    Ik zie zeg maar ieder hoofdstuk als een klein verhaaltje op zich, met een begin en een einde, waarbij het einde dan ook een cliffhanger oid kan zijn. Dit "verhaaltje" kan 200 woorden zijn, of 3000, of 10000.
    Voor Quizlet probeer ik die hele grote hoofdstukken wel in stukken te knippen en ze dat begin en einde te geven, maar dat is echt alleen omdat niet iedereen zit te wachten om een monsterhoofdstuk, haha. Voor een boek zou ik gewoon zeggen dat je aan je hoofdstuk blijft schrijven totdat je er een mooi einde aan kunt knopen, ongeacht het aantal woorden, en dan aan het volgende hoofdstuk te beginnen.

    Ergens las ik ook dat ieder hoofdstuk bij moet dragen aan het plot, dus stel dat er je uit het hoofdstuk niets nieuws te weten komt of dat de personages geen voortgang boeken, dan is het nog incompleet en moet je verder schrijven.


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    Evolve schreef:
    (...)


    @Leah, natas en Apfelstrudel thanks! Dat zijn TT's. ToverTips.


    Whohooo! Ik gaf een tovertip! Bibbeti-bobbeti-yahsbitch!


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Laleah schreef:
    (...)

    Whohooo! Ik gaf een tovertip! Bibbeti-bobbeti-yahsbitch!



    Ik lachte iets harder dan zou moeten. Er lagen heel misschien ook wat tranen op mijn oogjes te glinsteren.


    look at the stars, look how they shine for you;

    Bij een verhaal zou ik niet beginnen denken in tijd of dagen maar meer in gebeurtenissen. Soms kan een stuk van een verhaal meer intermezzo zijn en dan krijg je 3 weken in vijf zinnen en op spannende momenten kunnen er vijf hoofdstukken gebeuren binnen twee uren. Je moet zelf een beetje voelen wat aandacht verdient en dan ook zelf kiezen waar je er een streep onder kunt onderzetten omdat je alles gezegd hebt wat gezegd moet worden en dan maak je een sprong naar het volgende onderdeel van het verhaal. Ik zou dus niet zozeer naar de tijd kijken maar eerder naar welke gebeurtenissen samenhoren en welke gebeurtenissen er tot de volgende stap behoren. Je werkt naar een eindpunt toe dus meestal kan je wel een volgende stap/vooruitgang onderscheiden.
    Waar je moet afbreken en springt moet je zelf wat aanvoelen. Het hangt ook erg met spanning en tempo samen. Korte hoofdstukken met telkens een sprong versnellen het tempo, dus soms kiezen schrijvers in een spannend snel stuk ervoor om meer/sneller te onderbreken en die zaken in telkens een apart hoofdstuk te zetten. Intermezzo stukken met achtergrondinformatie waarin je rust inbouwt zijn vaak langere stukken met veel informatie en minder sprongen. Je moet vooral kijken naar het effect van de onderbreking van een hoofdstuk om te kiezen waar je springt. Veel mensen gebruiken sprongen onderbrekingen als cliffhanger, om het spannend te houden door naar een ander personage over te schakelen. Eigenlijk denk ik dat je best het hoofdstuk afbreekt op het hoogtepunt van de spanning. Veel mensen ronden mooi af omdat het hoort bij het einde, maar het heeft meer punch om te verspringen in de climax of echt vlak erachter.
    Eigenlijk moet je gewoon je intuïtie gebruiken voor wat het best is voor het effect van je verhaal er zijn geen regels. Het is intuïtie en je moet je laten leiden door wat je verhaal zo spannend mogelijk maakt in plaats van slepend.

    [ bericht aangepast op 6 maart 2018 - 20:02 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.