• Zoals de titel al zegt... Ik heb zo'n warboel in m'n hoofd.

    Ik wil schrijven. Dat wil ik al heel erg lang. Toch kom ik er bijna niet aan en dat frustreert me enorm.

    Het probleem is dat ik niet weet welk genre ik het leukste vind. Bijvoorbeeld als ik een boek lees vind ik de ene keer romantische boeken het einde en twee dagen later verveel ik me. Dan lees ik plots thrillers en daarna historische romans. Uiteindelijk kom ik terecht bij Young Adult en later bij non-fictie. Ik vind heel veel leuk.

    Daarnaast lukt het me dus nooit om een verhaal af te maken. Ik heb wel een beetje faalangst, ja. Ik denk dat mijn idee niet goed genoeg is. En soms geraak ik helemaal in de ban van een serie (zoals nu met Outlander) en dan wil ik in dat genre schrijven. Ik vind het gewoon zó moeilijk. Beginnen lukt me wel, maar verder doen niet. Nu heb ik wel al een tijdje een plot in mijn hoofd en eventueel kan ik daar wel een historische toets aan geven. Daar heb ik al een 10.000 woorden aan geschreven.

    Oké, even duidelijk. Mijn vragen: hoe kan ik wat structuur scheppen? Hoe overwin ik mijn faalangst? En het belangrijkste: hoe kies ik een genre?

    (ik ben jullie alvast eeuwig dankbaar voor de tips)

    [ bericht aangepast op 4 maart 2018 - 13:04 ]


    Everything... affects everything

    Ik denk dat het al heel veel oplost als je jezelf niet binnen een genre probeert te duwen. Schrijf wat je leuk vindt ongeacht het genre. Als laatste kun je dat wel bepalen.
    Als je wil, kun je me altijd een berichtje sturen. Ik kan wel wat lezen en proberen je gemotiveerd te houden.

    Wat bij mij heel erg heeft geholpen, is gewoon een verhaal schrijven met allemaal gebeurtenissen die jou leuk lijken om erin te hebben. Geen plan, geen structuur. Het hoeft geen meesterwerk te zijn. Het mag het slechtste verhaal allertijden zijn. Het punt is dat je ervan geniet en het leuk hebt met het schrijven. Achteraf zou je het eventueel kunnen herschrijven. Het is al een heel goed begin als je gewoon begint. Dan komen de ideeën vanzelf.
    Mijn eerste verhaal heb ik niet uitedacht en ik bedacbt terplekke wat er daarna zou gebeuren en daar heb ik het meeste plezier mee gehad en ik heb er ook het meeste van geleerd.

    [ bericht aangepast op 4 maart 2018 - 13:13 ]


    look at the stars, look how they shine for you;

    Ik zou zeggen;gewoon schrijven
    Ik heb zelf een verhaal waar ik al zo’n 2 jaar aan werk en niemand heeft het ooit gelezen, maar ik zie het als een soort uitlaapklep om toch even lekker te schrijven zonder de druk van mensen die wachten op een nieuw hoofdstukje. Soms schrijf ik er 3 maanden niet aan en dan weer 5.000 woorden in 1 avond. Ik kan dit je ook zeer zeker aanraden!


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    Evolve schreef:
    Ik denk dat het al heel veel oplost als je jezelf niet binnen een genre probeert te duwen. Schrijf wat je leuk vindt ongeacht het genre. Als laatste kun je dat wel bepalen.
    Als je wil, kun je me altijd een berichtje sturen. Ik kan wel wat lezen en proberen je gemotiveerd te houden.

    Wat bij mij heel erg heeft geholpen, is gewoon een verhaal schrijven met allemaal gebeurtenissen die jou leuk lijken om erin te hebben. Geen plan, geen structuur. Het hoeft geen meesterwerk te zijn. Het mag het slechtste verhaal allertijden zijn. Het punt is dat je ervan geniet en het leuk hebt met het schrijven. Achteraf zou je het eventueel kunnen herschrijven. Het is al een heel goed begin als je gewoon begint. Dan komen de ideeën vanzelf.
    Mijn eerste verhaal heb ik niet uitedacht en ik bedacbt terplekke wat er daarna zou gebeuren en daar heb ik het meeste plezier mee gehad en ik heb er ook het meeste van geleerd.

    Wat een goede tip. Ik denk dat ik inderdaad de gedachte 'het moet meteen goed zijn' moet loslaten. Heel erg bedankt voor je reactie en ik stuur je zeker nog eens iets.


    Everything... affects everything

    Prim schreef:
    Ik zou zeggen;gewoon schrijven
    Ik heb zelf een verhaal waar ik al zo’n 2 jaar aan werk en niemand heeft het ooit gelezen, maar ik zie het als een soort uitlaapklep om toch even lekker te schrijven zonder de druk van mensen die wachten op een nieuw hoofdstukje. Soms schrijf ik er 3 maanden niet aan en dan weer 5.000 woorden in 1 avond. Ik kan dit je ook zeer zeker aanraden!

    Zo waar, ik weet het. Gewoon schrijven is moeilijk en toch ongelofelijk simpel. Ik moet gewoon de controle loslaten, denk ik. Bedankt voor je reactie!


    Everything... affects everything

    Evolve schreef:
    Ik denk dat het al heel veel oplost als je jezelf niet binnen een genre probeert te duwen. Schrijf wat je leuk vindt ongeacht het genre. Als laatste kun je dat wel bepalen.
    Als je wil, kun je me altijd een berichtje sturen. Ik kan wel wat lezen en proberen je gemotiveerd te houden.

    Wat bij mij heel erg heeft geholpen, is gewoon een verhaal schrijven met allemaal gebeurtenissen die jou leuk lijken om erin te hebben. Geen plan, geen structuur. Het hoeft geen meesterwerk te zijn. Het mag het slechtste verhaal allertijden zijn. Het punt is dat je ervan geniet en het leuk hebt met het schrijven. Achteraf zou je het eventueel kunnen herschrijven. Het is al een heel goed begin als je gewoon begint. Dan komen de ideeën vanzelf.
    Mijn eerste verhaal heb ik niet uitedacht en ik bedacbt terplekke wat er daarna zou gebeuren en daar heb ik het meeste plezier mee gehad en ik heb er ook het meeste van geleerd.


    Deze tip is zo goed wauw!!


    Punkrock is not dead, punkrock is sleeping drunk