Bij depressie of na een trauma kan je het gevoel hebben dat je niets meer voelt. Dat je emoties 'op' zijn.
Hier zijn een paar tips die je kunnen helpen om terug blijdschap etc. te voelen.
De tips zijn gebaseerd op mindful thinking of in het Nederlands kernoplettendheid.
Dat is een onderdeel van DGT - dialectische gedragstherapie.
En dat is dan weer het soort therapie dat onder andere Selena Gomez kreeg om met haar angstige en depressieve emoties om te leren gaan.
DGT is een soort therapie dat voor veel verscheidene problematiek handvaten biedt.
Heb jij het moeilijk om nog van dingen te kunnen genieten?
Ga even mijn lijstje af en ga ermee aan de slag, stap per stap.
Eis niet te veel van jezelf! Neem je tijd!
Edit: Ik bedoelde niet dat dit je magisch plots naar herstel gaat brengen. Als je emoties 'op' zijn, dan kan het helpen om terug naar die kleine dingen te beginnen kijken en die terug te leren waarderen. Dat was al wat ik bedoelde. Sorry dat ik dat niet genuanceerd genoeg zei. Depressie en trauma waren ook slechts voorbeelden waaruit zo'n emotieloze staat kan voorkomen. En ik bedoelde dan ook niet dat dit heiligmakend is en alles oplost, Gods no, ik ben zelf net meer dan een jaar in opname geweest, het is niet omdat ik het hier niet neerzette als "bewijs dat ook ik depressie ken", dat ik niet besef dat dit slechts een kleine stap in een groot proces is.
Nog even voor de duidelijkheid: ik heb nooit het idee gehad of willen overkomen als dat ik zou vinden dat je je pad naar herstel niet serieus neemt als je dit niet wilt aannemen. Ik denk dat ik wat te rationeel dacht. En ik wou gewoon verklaren, dat het geen onzin is. Waarmee ik op geen enkele manier ooit bedoelde dat je niet zou willen herstellen als je dit niet wilt doen.
In de toekomst zal ik er steeds nog een extra keer letterlijk bijzetten dat het suggesties / tips zijn en geen noodzakelijk onderdeel van ieders pad naar herstel. Dat een herstelproces steeds erg persoonlijk is.
Sorry dat ik even wou helpen ): Sorry voor m'n klungeligheid ): In de toekomst zal ik m'n best doen om genuanceerder te zijn.
[ bericht aangepast op 22 jan 2018 - 9:13 ]
"if the ocean can calm itself, so can you .we are both salt water mixed with air." - Nayyirah Waheed