Herhaal hetzelfde patroon voordat je gaat slapen (bijv, een wandeling maken, tandenpoetsen, lezen, slapen ofzo ik zeg maar wat), want dan weet je lichaam na een paar weken/maanden dat hij moet gaan slapen na het lezen en maakt hij het stofje sneller aan.
Niet op je telefoon zitten voor het slapen gaan, niet iets heel actiefs gaan doen.
Gedachtes opschrijven voor het slapen gaan? Misschien helpt dat?
Probeer je hoofd leeg te maken voor het slapen. Luister muziek, ga lopen, weet ik veel. Iets wat jou helpt.
Probeer overdag actief te zijn. Ook al ben je fysiek al moe, ga naar buiten, ga hardlopen of iets, dan word je écht, écht moe en slaap je beter. Je slaapt sowieso beter als je buiten bent geweest.
Denk als je probeert te slapen nergens aan, maar als dat niet lukt, probeer iets stoms te denken dat afleidt. Mijn moeder zei altijd 'stel je voor dat je een kabouter bent, hoe zou je je paddenstoel dan inrichten', dat leidt een beetje af van je piekerende gedachtes.
Dat is alles wat me zo snel te binnenschiet. Ik deal ook met hevig slaapgebrek en dit zijn de voornaamste tips die ik heb gekregen van mijn psychiater. Je kunt, als je echt heel wanhopig bent, ook om andere slaapmedicatie vragen waaraan je lichaam minder snel gewend raakt.
i wanna die with you once or twice.