Goh. Dit wordt wellicht een beetje politiek gekleurd van mijn kant uit, dus schiet me er niet op af als je 't er niet mee eens bent.
Trump roept heel veel "FAKE NEWS", voornamelijk bij dingen die wél waar zijn of toch grotendeels waar. Waarheid is immers iets dat, naar mijn mening, niet bestaat. Toch geen absolute waarheid. Je hebt feiten, zoals "het blad van een linde is groen (in normale omstandigheden, natuurlijk)", "water is nat" of "Trump heeft een nieuwe belastingwet getekend", maar bij waarheden ga je eigenlijk oordelen vellen, redeneringen maken, zoals "het blad is groen omdat er chlorofyl in zit". Dat klopt, maar dat is niet de enige reden. Het blad is groen omdat er licht op valt en het rood en het bepaalde kleuren absorbeert, maar rood en blauw terug straalt. Bovendien spelen onze hersenen een rol en de manier waarop die het licht verwerken.
Het is nu misschien een heel simpel en vreemd voorbeeld, maar mijn punt is maar dat er achter een waarheid een heleboel feiten en redeneringen zitten en dat je die vaak niet helemaal kent. Op politiek vlak is dat zeker het geval. Feit is dat Bush Irak binnengevallen is. Waarheid is een combinatie van waarom die Irak binnengevallen is, wat de redenen daarvoor waren en die redenen kunnen dan weer in het verleden liggen. Dat verleden kan een persoonlijk verleden zijn, een collectief verleden en evenzeer zijn er krachten (zoals medepolitici) die ook inwerken en waar ook weer redenen achter liggen. Vaak kent de persoon die een beslissing neemt, de waarheid zelf niet helemaal. Laat staan dat het nieuws dat zou weten.
"Fake news" is er altijd geweest en dat is veruit niet alleen het geval bij Trump. The birther movement bij Obama, bijvoorbeeld, of dat Obama een moslim zou zijn, of een communist, of dat Sandy Hook geënsceneerd zou zijn. Je hebt nepnieuws op verschillende niveaus. Bij Trump komt het, en dat geloof ik wel, meer in het "echte" nieuws, maar dat heeft hij zelf in de hand gewerkt. Door zoveel "fake news" te schreeuwen en provocerend te praten en te handelen, werk je dat in de hand. Ik denk niet dat er meer fake news omtrent Trump is dan omtrent andere publieke figuren. Het feit dat hij er zélf zoveel aandacht aan geeft, maakt dat ook anderen er meer aandacht aan schenken. Maar Trump heeft niet meer fake news aan z'n laars dan andere publieke figuren. Wat over Obama allemaal gezegd geweest is, of over Bush, of Hillary, dat was ook fake news.
Bovendien verwijst Trump te pas en te onpas naar fake news, terwijl heel veel daarvan gewoon een gekleurde ondertoon heeft. Dat heeft elk nieuws, of je 't nu leuk vind of niet. Dat is geen fake news. Die dingen zijn niet compleet van de pot gerukt. Andere zaken zijn dat wel, of zijn zwaar overdreven, maar daar heeft niet alleen Trump last van. Tijdens de campagne was er véél meer écht fake news over Clinton dan over Trump. Hij heeft die term echter zo gelinkt aan zichzelf dat het de rest van de wereld de indruk geeft dat het enkel bij hem gebeurt. Dat is niet het geval. Dat is toch wat ik ervan denk.
[ bericht aangepast op 13 jan 2018 - 16:00 ]
Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried