Hoi iedereen!
Zoals de titel al zegt, vraag ik me af of ik mijn twee chinese drie kiel schildpadden goed verzorg. Er zijn namelijk een aantal dingen waarvan ik niet zeker weet of dit normaal is of niet en hoe ik het zou kunnen oplossen, en ik zou me er wat fijner bij voelen als mensen met verstand (of geen :p) kijken of alles in orde is.
Bij voorbaad alvast bedankt voor de moeite! (:
Ik zal eerst de situatie van hun leefomgeving omschrijven:
• Het aquarium is 80 x 38 x 26 cm (op dit moment zijn de schildpadden ongeveer 6 maanden oud en zo'n 5 cm lang, wanneer ze iets groter zijn komt er een bak van 120 cm)
• Er zit een uv(b) lamp boven op een eiland.
• Een filter.
• Verwarmings element dat het water op een continue temperatuur van 24 graden houd.
• Water hoogte is 9.5 cm.
• Op dit moment zitten er twee echte waterplantjes in de bak, volgende week woensdag komen er waarschijnlijk nog 2 bij. De schildpadden lijken deze echt geweldig te vinden namelijk (:
• Nog twee neppe planten.
• Drie grote, stenen in het water waar de schildpadden op kunnen rusten.
• Hier en daar wat kleine steentjes.
• Er zitten 9 kleine vissen in de bak en 2 algeneters. (twee verschillende vis soorten door elkaar heen, ze kunnen het goed met elkaar vinden en zijn te snel voor de schildpadden om op te eten)
• Voor de vissen heb ik een of andere lege boomstronk gehaald waar ze door heen kunnen zwemmen.
• Ik ververs al het water 1 keer per week, als het nodig is vaker, ik gebruik ook meteen genoeg repto safe en een habbitat cleaner.
Hier een foto van het aquarium. De filter en het verwarmingselement zitten achter de plant in de rechter hoek.
Wat ze te eten krijgen:
• Repto sticks van tetra (zijn nog te groot voor ze dus ik breek ze in stukjes)
• Lucht gedroogde vlok kreeftjes (vinden ze heeeerlijk :p)
• Water schildpad korrels
• Gevroren schildpad voedsel, zit van alles in
• Ik geef ze in de ochtend te eten, soms nog wat in de namiddag er bij
• Zojuist een flesje extra calcium gehaalt voor in het water.
• Af en toe haal ik bij de dieren winkel een zakje levend voer, dit vinden zowel de schildpadden als de vissen erg lekker.
Nu zit ik dus met de volgende problemen, de schildpadden zitten nauwelijks onder de warmte lamp of op het eiland en ik ben bang dat of de lamp niet goed is, of het eiland, of de lucht temperatuur. De luchttemperatuur is namelijk te laag, maar ik weet niet hoe ik deze hoger krijg.
Ook had ik hiervoor een ander eiland, een stuk hoger maar ontzettend onhandig en groot.
Zo nu en dan zitten ze er op, maar zodra ze me zien springen ze er snel weer af.
Ook zit een van de twee schildpadden telkens onder de filter, betekend dit iets? Vind hij (of zij) de waterstralen die vallen gewoon lekker of is dit om te verstoppen?
Over het algemeen vraag ik me dus af of dit een fijne leef omgeving is voor de schildpadden, aangezien ik ze zo een fijn mogelijk leven wil geven en zo lang mogelijk natuurlijk!
Dus als jullie verbeter punten hebben, tips of weten waarom mijn schildpadden niet zonnen, hoor ik het graag!
Alvast super bedankt!
"Not my daughter, you bitch!"