• Geen kunstgebit, maar een kunstgedicht.

Oké, so, ik hou van gedichten. Een gedicht is in mijn ogen bijna de puurste vorm van kunst. Een dingetje is wel dat ik gedichten vaak uit de weg ga, omdat ik ze moeilijk vind. Ik kan ze niet schrijven en ze lezen vind ik ook een uitdaging.
    Daarom ben ik zowel opzoek naar tips voor gedichtenbundels om te lezen als tips om gedichten te schrijven.

Fijne kerst iedereen!
    Liefs Anna

look at the stars, look how they shine for you;

Wow, verkeerd gepost.

[ bericht aangepast op 26 dec 2017 - 20:53 ]

Heaven is a place that we all have

Hiya! Awesome, (veel) gedichten zijn leuk. Ik heb acht weken lang het gastschrijverschapcollege gevolgd bij mij op de uni van dichter Ellen Deckwitz, en zij heeft ons bijna elke week gedichten toegestuurd om te lezen. Dit zijn wel wat gevorderde dingen, maar ik vind de meeste wel heel goed en mooi. Wil je die zien? c: Dan kan ik ze doorsturen. ^^ En ik raad je echt aan om het boek Olijven moet je leren lezen aan te schaffen (of je mag 'm lenen van me). Dat is ook van Ellen en het gaat in op het leren lezen van gedichten. c:

You gave me my life all those years ago, now I give you yours.

Plunkett schreef:
    Hiya! Awesome, (veel) gedichten zijn leuk. Ik heb acht weken lang het gastschrijverschapcollege gevolgd bij mij op de uni van dichter Ellen Deckwitz, en zij heeft ons bijna elke week gedichten toegestuurd om te lezen. Dit zijn wel wat gevorderde dingen, maar ik vind de meeste wel heel goed en mooi. Wil je die zien? c: Dan kan ik ze doorsturen. ^^ En ik raad je echt aan om het boek Olijven moet je leren lezen aan te schaffen (of je mag 'm lenen van me). Dat is ook van Ellen en het gaat in op het leren lezen van gedichten. c:

Oh, wat tof! Dat zou ik graag eens lezen. Gedichten zijn vaak zo ontzettend mooi, maar meestal snap ik slechts 1% van wat er eigenlijk gezegd wordt.

look at the stars, look how they shine for you;

Conan schreef:
    (...)

Oh, wat tof! Dat zou ik graag eens lezen. Gedichten zijn vaak zo ontzettend mooi, maar meestal snap ik slechts 1% van wat er eigenlijk gezegd wordt.
    I feel you. Mijn eigen gedichten zijn eigenlijk vrij simpel meestal, maar als ik dan dichtbundels zje, begrijp ik vaak de essentie niet echt geloof ik.

We dwaalden en verdwaalden en noemden sterren naar onszelf.

Ik ben groot fan van Hans Hagen, die schrijft simpele en begrijpelijke gedichten zoals deze. Hij is een groot voorbeeld van me haha.

En je hoeft gedichten niet altijd te begrijpen! Vaak gaat het om het gevoel wat het je geeft. Net als wanneer je naar een schilderij kijkt: je hoeft niet te begrijpen wat er bedoeld wordt, maar kan het wel een mooi schilderij vinden om hoe het geschilderd is of om het gevoel wat het je geeft.

Als tips voor het schrijven van gedichten kan ik je meegeven dat:
    1) je vooral je gevoel moet laten gaan, niet al te veel nadenken over wat je schrijft
    2) vaak geldt: hoe vager het gedicht, hoe beter haha
    3) maak gebruikt van een duidelijke stijl (zoals telkens 3 woorden gebruiken in een strofe bijvoorbeeld, of maak een sonnet)
    4) je gedicht hoeft niet altijd te rijmen
    5) laat je inspireren door kleine dingen, zoals een opmerking die iemand maakt of een nieuwsitem
    6) houd je taalgebruik zo simpel mogelijk. 'Moeilijke woorden' zoals desalniettemin zijn wel mooi, maar vaak wordt een gedicht leesbaarder als je het simpel houdt

Als je nog meer vragen hebt o.i.d., laat het me maar weten! Ik ben een groot gedichten liefhebber haha (:

And then we'll see it.