Oké, ik las net dus een theorie en ik moet zeggen: holy guacamole, that does make sense??? Volgens de theorie zou Jean-Marc de mol zijn geweest. Dit zou meteen verklaren waarom het welbekende zinnetje dat de mol nooit naar huis gaat, in de vorige aflevering ontbrak. De mol is immers wél naar huis gegaan. Zo heel gek dat het hem allemaal te veel zou worden, zou het dan ook niet zijn, want hoewel je als kandidaat alle radartjes al 24/7 laat draaien, is het zijn van de mol hoogstwaarschijnlijk nog net wat levels erger. Als kandidaat kan je jezelf immers zo druk maken als je zelf wilt, maar als mol heb je ook echt een taak en volgens mij waren alle voorgaande mollen het erover eens dat dat lood- en loodzwaar is. Daarnaast heeft hij de test niet gemaakt, omdat hij bang was dat hij per ongeluk alsnog door zou gaan, maar als mol ga je dus nooit naar huis, zelfs niet als je de test volledig fout invult, dus dat was sowieso geen optie.
Daarbij zou het de afleveringstitel Wisseltruc ook verklaren, want: vavavoom, we hebben een nieuwe mol. Als dat geen major wisseltruc is, dan weet ik het ook niet meer. Om maar niet te spreken van het feit dat er blijkbaar, nadat Jean-Marc zijn zegje heeft gedaan, een silhouet zichtbaar is op het moment dat het scherm naar zwart gaat. En hier komt een stukje van de theorie bij kijken, waar ik minder enthousiast over ben, want dat zou mogelijk het silhouet van de nieuwe mol zijn en blijkbaar (???) was het het silhouet van Olcay (alsjeblieft, laat dit niet waar zijn).
Extra bewijs: Jean-Marc lijkt op Moffel van Moffel en Piertje, dus het was meant to be en zijn achternaam is van Tol en we weten allemaal dat mensen met de achternaam Tol 100% extra kans hebben de mol te zijn (Kees, looking at you). Oké, dit is natuurlijk allemaal kul, maar de rest klinkt voor mij best wel geloofwaardig? Daarbij: hij deed niet mee aan de graafopdracht, die verrassend goed ging én er was bij de test en executie een dode wesp te zien, wat erop kan wijzen dat de mol 'dood' is.