• Hey iedereen!

    Ik ben erg fan van Griekse mythologie en rpg hier graag rond. Nu zou ik hier dus graag een rpg rond opstarten, maar ik vroeg mij af of hier veel interesse rond is?

    Concreet had ik gedacht aan een verhaal dat zich puur op Goden en mythologische wezens focust.
    Zelf dacht ik eraan om geen mensen of halfgoden toe te staan omdat het verhaal zich dan teveel zou focussen op halfgoden en god-mens relaties, en dan zouden de Godenrollen misschien ook niet opgevuld raken. (Verwijzing naar zulke relaties en gebeurtenissen is dan wel toegelaten, mensen bestaan dus nog zeker maar ze worden niet gespeeld).

    Ik had gedacht om een verhaal te bedenken rond een bovennatuurlijke oorlog:
    - een profetie
    - er worden uiteindelijk twee kampen gevormd
    - bestaand mythologisch verhaal: de titanenstrijd, OF een zelf bedacht verhaal waar er een volledige vrijheid is over hoe het verhaal afloopt.

    Ik had zelf gedacht aan alleen Griekse goden, omdat ik graag wil dat alle godenrollen opgevuld raken. Eventueel wat ik ook nog wel interessant vind is dat er twee pantheons tegen elkaar strijden (bijv Grieks en Noors) maar dan blijft de vraag natuurlijk of we genoeg rolopvulling hebben.

    Verder zou het dan de bedoeling zijn dat iedereen zijn Godheid goed genoeg uitwerkt: sterktes en zwaktes, krachten, onderlinge relaties met wie (vrienden vijanden), zodanig dat medespelers goed weten waar men conflict kan veroorzaken.

    En dan is er nog een zaak waar ik de meningen over wil vragen: Kunnen Goden dood of niet?
    Aangezien het een ‘oorlogsverhaal’ wordt. Persoonlijk denk ik dan: nee, maar men kan wel goden in een godenslaap brengen (in deze zin: wanneer een godheid genoeg verzwakt is dat hij/zij niet meer kan functioneren, bijvoorbeeld na een groot gevecht met zeer ernstige wonden, dan zal hij/zij in een soort coma belanden tot dat men genoeg hersteld is. Een soort van lange slaap dus. Deze kan wel grote gevolgen hebben bijv wanneer een oppergod, zonnegod, ... in godenslaap terecht komt.)

    Alvast bedankt voor het lezen!
    Groeten


    A to the Z

    Het klinkt wel als een leuk idee.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Ik ben een beetje sceptisch. Ik vind persoonlijk dat het Griekse Goden idee al op zoveel manieren uitgemolken is dat het moeilijk is er nog iets moois van te maken, ondanks de beste intenties.
    Je idee op zich is ook niet slecht, naar mijn mening. Het is goed dat je het toch je eigen twist geeft, het een beetje over een andere boeg gooit.

    Waar ik ook een beetje mee zit is dat bij elke reeds bestaande God toch wel een duidelijk karakter en verleden hoort. Als je die rol in moet vullen; hoeveel vrijheid heb je dan zelf nog? Het is ook niet makkelijk om zoiets altijd correct neer te zetten want als ik naar mezelf kijk dan laat ik de persoonlijkheid van mijn personages toch wel een beetje beïnvloeden van wat in het rpg gebeurt; ze groeien en veranderen. Met deze karakters zou dat al een pak moeilijker zijn, wil je de bestaande mythologie niet zomaar klakkeloos naast je neer leggen.

    Voor zover ik weet kunnen de Griekse Goden niet sterven. Ze kunnen wel "faden", indien ze niet genoeg aanbeden worden of geen nectar en ambrozijn kunnen consumeren. Volgens mij is de godenslaap typerend voor de Noorse mythologie en wordt het een rommeltje als je die twee door elkaar gaat halen.

    Op zich geen slecht idee, maar ik denk dat je het heel goed in elkaar moet puzzelen om het vlot te kunnen laten lopen.


    Bicycle, unicycle, unitard. Hockey puck, rattlesnake, monkey, monkey, underpants.

    Obeah schreef:
    Ik ben een beetje sceptisch. Ik vind persoonlijk dat het Griekse Goden idee al op zoveel manieren uitgemolken is dat het moeilijk is er nog iets moois van te maken, ondanks de beste intenties.
    Je idee op zich is ook niet slecht, naar mijn mening. Het is goed dat je het toch je eigen twist geeft, het een beetje over een andere boeg gooit.

    Waar ik ook een beetje mee zit is dat bij elke reeds bestaande God toch wel een duidelijk karakter en verleden hoort. Als je die rol in moet vullen; hoeveel vrijheid heb je dan zelf nog? Het is ook niet makkelijk om zoiets altijd correct neer te zetten want als ik naar mezelf kijk dan laat ik de persoonlijkheid van mijn personages toch wel een beetje beïnvloeden van wat in het rpg gebeurt; ze groeien en veranderen. Met deze karakters zou dat al een pak moeilijker zijn, wil je de bestaande mythologie niet zomaar klakkeloos naast je neer leggen.

    Voor zover ik weet kunnen de Griekse Goden niet sterven. Ze kunnen wel "faden", indien ze niet genoeg aanbeden worden of geen nectar en ambrozijn kunnen consumeren. Volgens mij is de godenslaap typerend voor de Noorse mythologie en wordt het een rommeltje als je die twee door elkaar gaat halen.

    Op zich geen slecht idee, maar ik denk dat je het heel goed in elkaar moet puzzelen om het vlot te kunnen laten lopen.


    Ik snap wat je bedoelt!
    Daarom dat ik liefst een origineel verhaal neem, misschien een soort Griekse ‘Ragnarok’ (maar niet heus, geen kopie bedoel ik dan).
    En ja, dat van dat eigen karakter snap ik wel. Maar persoonlijk denk ik dan dat het niet strikt hoeft te zijn aan de bestaande verhalen. Ik bedoel dan in de zin van dat sommige verhalen misschien andere versies kunnen zijn etc. Het is dan aan de speler zelf om een karakter uit te werken dat bij de godheid past en dan de verhalen rond de godheid naar diens hand te zetten. Ik ben ook van mening dat men de cliches omtrent goden zou moeten vermijden wanneer men het personage uitdenkt. Hades wordt bijvoorbeeld vaak beschouwd als het monster die zich verzet tegen de Godenwereld. Het is dan belangrijk om goede motieven uit te denken en te weten waar je heen wilt met het personage. (Ik zou zelf Hades spelen dus vandaar dit voorbeeld). Mijn Hades is bijv van nature goed, ook al verzet hij zich op verschillende redenen tegen zijn familie. Dat geeft dat bijvoorbeeld die indruk dat hij de boeman is en macht wilt, maar uiteindelijk zou hij in zo’n conflict wel voor het moreel goede en zijn familie kiezen. Het is belangrijk dat de personages niet afgeschilderd worden als zwart wit door de verhalen rond hen.
    Maar ik snap wat je zegt over die vrijheid en dat doorgroeien. Ik denk dat je personage vrijwel altijd zal doorgroeien wanneer je ermee schrijft (mede door nieuwe ideeen en het groeien in die rol). Ik denk overigens wel dat er hier veel ervaren rpgers zijn, die wel weten hoe ze een personage naar hun eigen hand kunnen zetten. Dus daar maak ik mij nog niet zo een zorgen over, tenzij jij denkt dat het misschien wel problemen zal geven? Hoe zouden die dan opgelost kunnen worden? Anderzijds is het miss wel een goeie oefening voor diegene die bijv willen oefenen met het schrijven van een bepaald type personage, of schrijven in het algemeen, of voor beginners, die hebben dan al meteen richtlijnen omtrent personages.

    Ofwel gooien we het over een volledig andere boeg en is het een godenverhaal met zelf bedachte personages? Maar dan heb je wel een enooooorm grote vrijheid. Dus dan moet het verhaal wel goed leiden.

    Over die godenslaap: dat faden is interessant! En heb jij ergens bronnen over dat godenslaap enkel in noorse? Ik heb het inderdaad in noorse versies al gelezen, maar ik weet niet of het puur noors is? Ik zou er graag wat meer rond opzoeken maar vind niet echt een bepaalde bron. Alvast bedankt voor de hulp. (Ik merk dat jij er ook wel veel vanaf weet, dat vind ik heel fijn om er zo diep over te kunnen discussieren).


    A to the Z

    Obeah schreef:
    Ik ben een beetje sceptisch. Ik vind persoonlijk dat het Griekse Goden idee al op zoveel manieren uitgemolken is dat het moeilijk is er nog iets moois van te maken, ondanks de beste intenties.
    Je idee op zich is ook niet slecht, naar mijn mening. Het is goed dat je het toch je eigen twist geeft, het een beetje over een andere boeg gooit.

    Waar ik ook een beetje mee zit is dat bij elke reeds bestaande God toch wel een duidelijk karakter en verleden hoort. Als je die rol in moet vullen; hoeveel vrijheid heb je dan zelf nog? Het is ook niet makkelijk om zoiets altijd correct neer te zetten want als ik naar mezelf kijk dan laat ik de persoonlijkheid van mijn personages toch wel een beetje beïnvloeden van wat in het rpg gebeurt; ze groeien en veranderen. Met deze karakters zou dat al een pak moeilijker zijn, wil je de bestaande mythologie niet zomaar klakkeloos naast je neer leggen.

    Voor zover ik weet kunnen de Griekse Goden niet sterven. Ze kunnen wel "faden", indien ze niet genoeg aanbeden worden of geen nectar en ambrozijn kunnen consumeren. Volgens mij is de godenslaap typerend voor de Noorse mythologie en wordt het een rommeltje als je die twee door elkaar gaat halen.

    Op zich geen slecht idee, maar ik denk dat je het heel goed in elkaar moet puzzelen om het vlot te kunnen laten lopen.


    Ik snap Obeah ook en ik ben het met je eens, maar wat er als tegenargument gebruikt kan worden is dat de tijd van die goden al héél lang geleden is. Verhalen werden doorverteld en mensen voegde er dingen bij en lieten dingen weg. Hierdoor kennen wij dan de goden heel anders en kunnen we ze maken zoals wij eigenlijk willen.


    If no one else will defend the world then I must