Kioshi Hara
‘Wat een drukte zeg,’ zei Chryssa toen ze naast me plaats nam. Ik knikte en glimlachte. ‘Het doet me denken aan Tokio. Ik ben blij dat je kon komen, trouwens. Hopelijk zul je het hier leuk vinden. Je speelde theater, toch? Misschien dat The Loophole inspiratie zal geven voor een voorstelling.’ Beelden van de schaars geklede dansende dames flitsten door mijn hoofd. ‘Uh- ik bedoelde niet-‘ Ik beet op mijn tong.
‘Ik bedoelde de dans. En het decor.’ Iets te snel griste ik de menukaart van tafel om de kleur op mijn wangen te verhullen.
‘Wil je iets eten of drinken? Mijn traktatie,’ mompelde ik.
‘Als ik trouwens zo vrij mag zijn, waar studeer je eigenlijk? We kwamen elkaar tegen bij mijn school, dus ik vroeg me af of we op dezelfde school zitten.’
Ik was bekend met het zakenleven. Als jongste nog studerende gast in een zakengezelschap was ik beleefd en sprak ik mensen ouder dan ik nooit tegen, al waren de woorden die ze zeiden gebakken lucht. Nu was me in een paar maanden Amerika vaker om mijn mening gevraagd dan tijdens mijn hele leven in Japan. Omdat ik de opvolger was van de Okura-keten, zou ik automatisch verstand hebben van zaken, of men het nu had over een mogelijke investering in bitcoins, of het handwerkwinkeltje van een moeder.
De druk bezorgde me soms koppijn, maar nog niet voldoende om me doordeweeks met exclusieve alcohol te bedwelmen. Ik maakte onderscheid tussen week en weekend. Volgens mijn oom zou die discipline mij een succesvolle zakenman maken.
‘Om eerlijk te zijn ben ik hier nog nooit eerder geweest, dus het spijt me dat ik je hier niet veel over kan zeggen. Ik ken deze club dankzij een relatie van mijn ouders. Hij kent de eigenaar, Riley Weltham.’ Ik nam nog een slok van mijn whisky. ‘Hij schijnt nauwelijks twintig te zijn.’ Bewonderenswaardig, omdat ik wist dat hij dezelfde opleiding als ik had gevolgd en mijn studielast een volle 40 uur plus huiswerk bedroeg. Ik wierp een blik op mijn uitnodiging, voorzien van hoogwaardig papier en chique letters. Indirect kwam deze uitnodiging van hem af, toch?
‘Is het verstandig om ons straks aan de gastheer voor te stellen? Dat is het juiste om te doen als we een uitnodiging hebben gekregen, toch?’ Vroeg ik terwijl ik aan mijn whisky nipte.
‘Mijn excuses. Zou ik er misschien nog een mogen?’ Vroeg ik de ober met een voor Amerikaanse standaarden veel te beleefde stem.
|
[ bericht aangepast op 28 nov 2017 - 21:26 ]
No growth of the heart is ever a waste