• Hoi,
    ik studeer momenteel de bachelor biologie in Leuven. Recent ben ik naar een masterday geweest in Brussel waarin alle masters werden gepresenteerd van biologie over heel België. Nu wist ik al wel dat de master in Leuven mij niet echt aan staat, maar wat ik niet wist, is dat ze in de ULiege en de ULB (franstalige vrije universiteit brussel) een zeer aantrekkelijk master programma hebben. Echter, het is in het frans. Nu zou dat in theorie mogelijk zijn om dat te doen in het frans. Ik ben al bezig met frans te studeren, en dat gaat nog wel vooruit gaan het komende half jaar, maar het is uiteraard wel heel challenging.
    Een andere optie is om in brussel te gaan studeren (nederlandstalige universiteit, VUB), maar brussel lijkt mij zo heel intimiderend. Ik ben opgegroeid in een dorp, en Leuven is nu ook niet echt dat je zegt een grote stad. Dus Brussel intimideert mij nogal.

    Mijn vraag is: zouden jullie voor het leuke programma gaan, en dan maar het frans proberen te doen? Of zouden jullie het op "save" spelen en verder kijken binnen de VUB?

    En zeg gewoon echt even wat jullie zouden doen met een beredenering waarom. Daar heb ik meer aan dan "dat moet je zelf weten".


    Bedankt, dat zou echt heel hard helpen!


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Of je nou naar de ULB of naar de VUB gaat, Brussel blijft hetzelfde. Persoonlijk denk ik dat Brussel een hele leuke stad is om in te studeren. Het is een heel vrije en diverse stad (dat krijg je nu eenmaal als je de officieuze hoofdstad van Europa bent) en je wilt inderdaad niet door buurten als Anderlecht rondlopen 's avonds alleen als vrouw, maar zo'n wijken heb je in elke stad, denk ik. Ik zou wel opletten met in het Frans te studeren. Ik ken een meisje (een vriendin van een vriend van me) die perfect tweetalig is in de zin dat ze geen enkele moeite heeft om Nederlands tegen ons te praten en dat ze heel haar middelbaar in Wallonië gedaan heeft. Ze spreekt thuis Nederlands, heeft haar lager onderwijs in het Nederlands gedaan, studeert nu in Gent en heeft het nog steeds moeilijk met de woordenschat en het taalgebruik aan de universiteit. Je plan kunnen trekken in een taal op reis en daadwerkelijk op universitair niveau studeren in die taal, dat is echt iets heel erg anders. Ik wil het je zeker niet afraden, want je moet echt je hart volgen, maar neem het wel mee dat het het er echt niet simpeler op gaat maken. Heb je al in andere Vlaamse universiteiten gekeken? Gent, Antwerpen?


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Zit er niet in Nederland iets? :Y)

    Maar aangezien je kennelijk niet opgevoed bent met de Franse taal, klinkt het mij wel als een gigantische uitdaging om dan naar een Franse uni te gaan. Niet alleen heb je je vakken voor die master, maar dan heb je ook je Franse taal er nog bij die je zult moeten perfectioneren wil je het kunnen redden. Nu weet ik niet hoe gemakkelijk jij talen oppikt. Maar persoonlijk zou ik het op save spelen en de andere uni doen in Brussel. En wie weet vind je Brussel uiteindelijk wel reuze leuk! ^^ Succes in ieder geval met je keuze!


    Smile. You're beautiful. <3

    Klaar schreef:
    Of je nou naar de ULB of naar de VUB gaat, Brussel blijft hetzelfde. Persoonlijk denk ik dat Brussel een hele leuke stad is om in te studeren. Het is een heel vrije en diverse stad (dat krijg je nu eenmaal als je de officieuze hoofdstad van Europa bent) en je wilt inderdaad niet door buurten als Anderlecht rondlopen 's avonds alleen als vrouw, maar zo'n wijken heb je in elke stad, denk ik. Ik zou wel opletten met in het Frans te studeren. Ik ken een meisje (een vriendin van een vriend van me) die perfect tweetalig is in de zin dat ze geen enkele moeite heeft om Nederlands tegen ons te praten en dat ze heel haar middelbaar in Wallonië gedaan heeft. Ze spreekt thuis Nederlands, heeft haar lager onderwijs in het Nederlands gedaan, studeert nu in Gent en heeft het nog steeds moeilijk met de woordenschat en het taalgebruik aan de universiteit. Je plan kunnen trekken in een taal op reis en daadwerkelijk op universitair niveau studeren in die taal, dat is echt iets heel erg anders. Ik wil het je zeker niet afraden, want je moet echt je hart volgen, maar neem het wel mee dat het het er echt niet simpeler op gaat maken. Heb je al in andere Vlaamse universiteiten gekeken? Gent, Antwerpen?


    Ja, ook in Gent en Antwerpen staat het masterprogramma mij niet echt aan. Heel veel focust zich op ecologie, biodiversiteit, milieubeheer etc en dat is juist hetgene wat ik niet wil. Bedankt in ieder geval!


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Eerlijk gezegd zou ik geen van beide doen. Frans is totaal mijn ding niet en ik zou nooit vrijwillig in Brussel gaan studeren. Dus ik denk niet dat je aan mij veel hebt. :')


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Ledecky schreef:
    Eerlijk gezegd zou ik geen van beide doen. Frans is totaal mijn ding niet en ik zou nooit vrijwillig in Brussel gaan studeren. Dus ik denk niet dat je aan mij veel hebt. :')


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Ik zou het niet doen in het Frans. Zeker als je uit Nederland komt, no offence. (:
    Alleen is het zo dat ze de Belgen op de zenuwen werken met Frans uren als een hoofdvak per week van je 11de tot je 18de en de modale leerling het dan nog niet genoeg onder de knie heeft om een universitaire cursus in Frans te willen volgen. Ik zou het echt niet doen als ik van jou was. De vakken zullen al zwaar genoeg zijn en Frans is echt geen simpele taal. Persoonlijk vind ik het te riskant.
    Als de optie in Leuven je niet in staat zou ik gewoon naar Brussel gaan. Ik snap dat het intimiderend klinkt maar geloof me, binnen de paar maanden heb je altijd volledig je draai in een nieuwe omgeving gevonden. De overgang zal wat lastig zijn maar je bent dat zo gewoon. Ik zou me niet door de grootheid van de stad laten afschrikken want tenslotte moet je maar op 2 plekken echt zijn. Op je kot en op je campus. En that's it.
    Je hoeft je niet naar elke zone te begeven, dus ik in jou plaats zou gewoon naar Brussel gaan. Of gewoon in Leuven blijven, indien je verschil in diploma amper invloed zou hebben op de sector waarin je terecht komt en op je toekomst zou ik gewoon daar mijn jaar afmaken. Het is maar een jaar.


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Frans op universitair niveau lijkt mij heel erg lastig. Ik denk namelijk dat je jouw bachelor in het Nederlands volgt, dus ken je de termen uit de biologie waarschijnlijk voornamelijk in het Engels, Nederlands of Latijn (geen idee), maar ik weet niet hoe dat in het Frans zou zijn. Als je het echt wilt, moet je het natuurlijk doen! Als je goed je best doet op het Frans en misschien rekening houdt met eventuele vertraging van je master, zou het het denk ik sowieso waard zijn. (:


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Ik zeg er maar even bij dat ik 15 jaar ben, dus er geen ervaring mee heb (neem het dan ook niet al te serieus ;)


    Mij lijkt het inderdaad een pittige uitdaging om in het Frans je bachelor te volgen. Zoals velen hierboven al zeiden, gaat het waarschijnlijk moeilijk zijn om alle termen die je al geleerd hebt in het Nederlands of Engels (of Latijn?) om te zetten in het Frans. Ik ken je natuurlijk niet persoonlijk en weet niet hoe snel je een taal onder de knie hebt, hoe goed je cijfers zijn, etc.
    Zelf ben ik niet vies van een uitdaging, maar dit lijkt me wel erg moeilijk. Natuurlijk is het jouw beslissing ^^


    What is a bookshelf other than a treasure chest for a curious mind?

    Ledecky schreef:
    Eerlijk gezegd zou ik geen van beide doen. Frans is totaal mijn ding niet en ik zou nooit vrijwillig in Brussel gaan studeren. Dus ik denk niet dat je aan mij veel hebt. :')

    Same haha

    Maar het hangt er een beetje vanaf hoe je je er zelf bij voelt en in staat, hoe cliqué het ook klinkt. Als je redelijk Frans kan en bereid bent om de taal op te pakken, zou ik zeker voor de "leukere" Franse master gaan. Want mijn ervaring is dat je een vreemde taal met studeren vrij snel oppakt.

    En ik zou nog een beetje on je heen kijken als je twijfelt, als ik jou was. Zit er bijvoorbeeld geen master in Nederland? Dat is niet ver weg maar wel in het Nederlands/Engels (:


    And then we'll see it.

    Je laten tegenhouden door een stad zou ik ontzettend zonde vinden! Het is intimiderend, ja, maar dat is waarschijnlijk ook omdat je er niet bekend bent (niet bekend genoeg in ieder geval) en je het heel groot maakt in je hoofd, door te denken aan Brussel als "die grote boze stad". Je zou wel gek zijn om een ideale studie daarvoor te laten schieten! Als je de studie in het Frans gaat doen en dit valt toch tegen, dan kom je ook nog in Brussel terecht. Dus ik zou gewoon voor Brussel gaan.


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Ik zou niks doen XD

    Nee maar even serieus ik zou dan Frans doen. Je geeft aan dat het Frans goed gaat maar een uitdaging blijft maar ik zou persoonlijk liever een zeer leuke uitdaging hebben dan iets wat minder uitdagend is en toch niet is wat je wilt. Misschien is het een grote stap maar denk er eens over na over 10 jaar. Stel je doet de Belgische opleiding en achteraf denk je toch had ik het maar wel gedaan, dit is je kans om het te doen en ik denk dat er genoeg mensen zijn die je willen helpen en over de stad zou ik geen zorgen maken als ik jou was.


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Ik zou kiezen voor de richting die jou het meest aanspreekt. Als dat in het Frans is, vind ik dus ook dat je er zeker voor moet gaan. Een taal pik je echt enorm snel op als je er veel mee bezig bent en ik denk dat de Franse termen echt wel mee zullen vallen. In wetenschap hebben termen vaak een herkenbare 'kern' (meestal afgeleid van het Grieks of het Latijn) die in alle talen quasi hetzelfde is. Mijn advies is sowieso altijd te gaan voor de richting die je het meest aanspreekt. Die taal is een brug die je kunt overwinnen als je ervoor wil gaan. En je kunt beter eventjes 'afzien' bij het leren van die taal en een fijn diploma hebben waarmee je echt wil verder gaan, dan nu voor de veilige optie gaan en vastzitten in iets wat je minder graag zou doen.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ik zou niet je master in het Frans doen. Master materie studeren is al niet simpel en dan moet je eerst nog alles begrijpen in de taal. Dan ben je dubbel aan het zwoegen. Engels gaat nog, maar Frans mag je niet onderschatten. Op mijn werk spreek ik vaak Frans en dat lukt me ook nog altijd niet heel goed. Fransen kunnen ook erg snel praten en dan begrijp ik het al helemaal niet meer. :')
    Dan zou ik voor VUB gaan. En zo eng zijn drukke steden niet. :p Je kan eens een dagje door Brussel wandelen en dan zie je misschien wel dat het meevalt. En anders zal het misschien even wennen zijn, maar laat je er niet te veel door afschrikken.


    Ik wil een tuin vol egels

    Ik zou niet voor de Franse optie gaan. Ik geloof je best dat je Frans steeds beter wordt, maar je moet op masterniveau niet enkel Frans begrijpen. Je gaat hoogstwaarschijnlijk je masterthesis in het Frans moeten schrijven (of Engels?), je gesprekken met je begeleider gaan in het Frans zijn, alle vakken en examens gaan ook hoogstwaarschijnlijk Frans als voertaal hebben. Tenzij je een heel Engels gerichte richting hebt, zou ik er toch heel goed over nadenken.
    Kies voor Brussel of kijk eens wat Nederland te bieden heeft!


    The soul needs autumn.