Klaar schreef:
(...)
Wow. Sta me toe daar even op te reageren, want hemeltjelief, om heel eerlijk te zijn gaat deze denkwijze een stuk meer in tegen mijn "Belgische" waarden en normen dan de hele islam. Het hele idee dat die "buitenlanders" hun "verdomde klotetaal" (wat een zeer, zeer haatdragende en onverdraagzame term is waarvan ik bij God niet weet waar het vandaan komt, want het is een TAAL, wat kan je nu tegen een TAAL hebben? Het is ook gewoon immens denigrerend) is, het spijt me, ronduit belachelijk. Het is iedereens recht om de taal te spreken die hij of zij wenst te spreken, zéker in het openbaar. Mocht jij naar Duitsland immigreren met je moeder, zou je dan Duits of Nederlands spreken tegen haar? Misschien, heel misschien, in jouw geval Duits, maar je zou in de minderheid zijn. Serieus in de minderheid.
Weet je hoeveel procent van de Nederlandse bevolking zichzelf als moslim ziet? Zes. Van alle moslims die ik al heb ontmoet (en dat is er meer dan één, want door m'n studie kom ik er nogal vaak mee in contact) is er nog niet één geweest die me raar heeft aangekeken omdat ik geen hoofddoek op had. Dat hele argument dat "ze" ons daarvoor raar aankijken komt puur en alleen uit datgene wat in het nieuws komt, omdat ook enkel dàt in het nieuws komt. Wie gaat er nou ook een interview geven aan een krant met als inhoud: "Liep ik over straat in Antwerpen, kwam ik een bende moslims keken die me gewoon straal voorbijliepen en géén opmerking gaven over hoe ik gekleed was. Heb je dat nou al ooit geweten?! Onverantwoord! Weg met die moslims!"
Bovendien is Nederland helemaal geen atheïstisch land. God, ik heb even veel problemen met het atheïsme als met het christendom of de islam. Nederland is een geseculariseerd land, wat op een scheiding tussen kerk en staat wijst, maar ook op een scheiding tussen géén kerk en staat. Nederland dient zich er niet mee te moeien tenzij wat er gedaan wordt tegen de Nederlandse wetgeving ingaat. Jij hebt niet meer recht op jouw godsdienst als moslim Mohammed op de zijne en jood Sarah op de hare, of je dat nu leuk vindt of niet.
Tien procent van de Syriërs zijn christelijk. Ga er maar vanuit dat er heel wat kerken staan in het Midden-Oosten, want het gemiddelde aan christenen daar ligt rond de vijf procent. In Egypte, bijvoorbeeld, is de Koptische kerk heel belangrijk en vrij groot. Tien procent van de Egyptenaren is christelijk. Worden de christenen er goed behandeld? In Egypte geloof ik wel in zekere zin, in andere landen minder. Akkoord. Daar is islam echter staatsgodsdienst en is men niet geseculariseerd. Is dat fout? Ik keur dat niet goed, neen, maar als je dat als argument gaat gebruiken om moslims hier ook maar het leven zuur te maken, ben je geen haar beter. Integendeel.
Ten laatste is je "heel veel mensen" zo nietszeggend dat ik je aanraad cijfermateriaal op te zoeken in plaats van uit te gaan van dingen die je niet kunt weten. Neem persoon A als voorbeeld. A heeft geen probleem met islam, christendom of atheïsme of agnosticisme. A heeft wel een probleem met extremisten, waar die ook vandaan komen. Als die extremisten moslims zijn, ja, dan heeft A een probleem met hen. Dat betekent niet dat A een probleem heeft met die hele islam of dat hele christendom. Ik vind wat je schrijft heel erg kortzichtig.
Allereerst, ik heb mijn stukje geschreven toen ik net uit bed was. Ik heb termen gebruikt die ik niet had moeten gebruiken zoals "die verdomde klotetaal" en ik had dingen anders moeten brengen. Sta mij toe dit even toe te lichten vanuit mijn punt.
Ik woon namelijk in Zeeuws Vlaanderen waar het verschil tussen de autochtonen en allochtonen goed zichtbaar is en zeker de afkeer tegenover de allochtonen is zeer aanwezig. Daarnaast hebben we hier amper mogelijkheid de mensen te laten integreren, waardoor de frustraties bij zeker de oudere generatie hoog oplopen. Zelf ben ik altijd een eenling geweest tot een jaar of twee terug en zelfs de buitenlanders hadden meer aansluiting bij de groep dan ik, wat niet zegt dat ze dat niet mogen, maar dat ik het voor een redelijk klein, traditioneel stukje Nederland nogal raar vind.
Er zal een groot verschil zijn tussen mijn stukje Nederland en de rest van Nederland, want ik zie hier iedereen afkeurend naar mij kijken, ook al heb ik nog een beetje blauw haar, ze kijken ook mijn zusje vreemd aan die zich gewoon compleet normaal kleedt.
Ik wil ze ook niet het leven zuur maken, maar ik vind wel dat je je moet aanpassen aan de cultuur hier. Ja, als iemand minder goed is in Nederlands of het gewoon niet spreekt, sure, ga je gang en spreek je moedertaal, maar ik vond het altijd nogal vervelend en irritant dat de bijvoorbeeld Turken op mijn basisschool allemaal in het Turks stonden te praten op de speelplaats, terwijl ze allemaal gewoon fatsoenlijk Nederlands spraken. Noem het kortzichtig, maar dit is wat ik heb ervaren, dit is wat ik iedere keer weer hier zie. Het maakt mij niet uit hoe ze in Amsterdam of Den Haag zijn, het gaat mij om mijn eigen ervaring en die ervaring heeft mijn mening gevormd. "Heel veel mensen" slaat ook meer op mijn omgeving, dat had ik misschien moeten verduidelijken. Ik heb ook een paar islamitische vrienden en zelfs die zeggen dat de islam gewoon grote onzin is, dus het zijn niet alleen de Nederlanders die zeuren of klagen over de 'onzinnige' islam. Zo is een van de islamitische vrienden een meisje die een relatie had met een Nederlander. Haar ouders zijn hier achter gekomen en hebben haar al het contact met ons verboden en haar broertje tot waakhond gemaakt. We hebben daar eindeloze agressieve discussies over gehad in de groepsapp en een andere moslim begon zelf al met dat het onzin was en dat we ze met bacon moesten slaan en dat soort dingen.
Het zijn precies dat soort dingen die in het nieuws komen. Een moslimterrorist die een aanslag pleegt, een moslimmeisje dat door haar vader is gedood wegens een relatie of andere verraadszaken, een moslimjongen van 15 die een blanke vrouw van 30 verkracht. Het zijn de slechte dingen, en neem het mij dan niet kwalijk dat hoe veel onderzoek ik ook heb moeten doen naar de islam, ik er toch bij blijf dat de cultuur en zeker de interpretatie van de Koran barbaars is. We leven in de 21ste eeuw en sommige mensen lijken dat te vergeten. Vrouwen zijn geen tool in het huishouden meer, mannen zijn niet altijd de dominante en de islam is niet het geweldigste geloof in de hele wereld, maar toch blijven velen zich hier aan vast houden, de één een stuk meer dan de ander. Het verschil zal altijd blijven, maar in een landje zoals Nederland, waarin iedereen toch snel zijn mening klaar heeft en gelijkheid in geslacht toch al een stuk verder gevorderd is dan in andere landen, worden cultuursuitingen zoals dat niet echt geaccepteerd.
Dit is mijn mening en het zal vast dat mensen het niet mee eens zijn met mij, maar dit is zoals ik het ervaar, zoals ik het zie en bovenal zoals ik erover denk en ik vind dat iedereen een andere mening mag hebben, maar dat betekent niet dat die van mij fout of kortzichtig is.
It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen