• Klaagmomentjes enzo, want ik zie het echt niet meer zitten :')

    Ik loop sinds eind augustus stage bij een coöperatie die ict ondersteuning biedt aan scholen, waaronder mijn eigen school. Hier doe ik o.a mijn eindprojecten waardoor ik dadelijk kan afstuderen. Maar in nog geen twee maanden tijd, zit ik er helemaal doorheen.

    A) Ik verdien €80- in de maand. Nu weet ik wel dat er bedrijven zijn die stagiaire's helemaal niet betalen, maar kom op. Ik ben 23, heb gewoon vaste lasten en werk hier 40 uur in de week. Het werk is vooral veel lopen, door weer en wind. Een andere stagaire doet een BBL-opleiding, werkt maar vier dagen in de week, heeft PRECIES dezelfde taken en verdient €1040-. Dat is nogal een verschil voor iemand die een dag minder werkt en precies dezelfde dingen doet die ik ook doe.
    B) Ze laten je nooit vergeten dat je "maar" een stagiaire bent. Alle rot klusjes zijn voor ons. Nu maakt me dat echt geen zak uit en ik ben echt niet te beroerd om ergens een vuilniszak te vervangen of desnoods schoon te maken. Maar het komt voor dat de vaste medewerkers er een puinzooi van maken, en vervolgens luidkeels klagen dat wij die rotzooi gemaakt hebben en het niet opruimen. Is er iets fout gegaan? Dat zal een stagiaire dan wel gedaan hebben. Ga zo maar door.
    C) Het roddelen en praten achter je rug om, is hier absurd. Het valt me enorm tegen dat er zoveel over iedereen gekletst wordt. Je kunt in feite helemaal niemand vertrouwen want ze doen aardig in je gezicht, maar ondertussen branden ze je helemaal af.
    D) Er is een gi-gan-tisch verschil tussen de directie, project/administratie, beheerders en stagiaires. Als je lunch pauze hebt, zal niemand bij de stagiares komen zitten. Sta ik te roken, dan zeggen de vaste medewerkers snel 'hallo' en lopen vervolgens tien meter bij je vandaan om daar zelf een peuk op te steken.
    E) Een eigen werkplek bestaat niet. Meestal zit ik in de kantine te werken omdat ik nergens kan zitten, en me niet bepaald gewenst voel op de overgebleven plekken. (Ik verschuil me momenteel in het hok beneden het kantoor, moet je nagaan). Alle zakelijke telefoontjes moet ik zelf betalen. Je moet werken op je eigen laptop. Dat laatste is, zeker in de ICT, echt een no-go.

    Nouja, het punt is dat ik er met niemand van stage over durf te praten vanwege het enorme geroddel achter je rug om. Ook met mijn stagebegeleider vanuit school kan ik het er niet over hebben, want dit bedrijf staat gewoon goed aangeschreven bij school en ik heb bovendien geen zin om de klager te zijn. Alle stagiaire's zitten er wel een beetje doorheen overigens, behalve degene die dus BBL doen en gewoon goed betaald krijgen, want voor dat bedrag zou ik ook gewoon m'n mond houden en me er doorheen slaan. Maarja, denk niet dat ik te beroerd ben om te werken of een paar rotklussen te moeten uitvoeren, maar ik wil niet behandeld worden als een "achterlijke stagiaire" want dat ben ik gewoon niet. Ik kom hier om te leren, niet als punchbag voor de vaste medewerkers.


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Ik denk eigenlijk dat die laatste zin al genoeg reden moet zijn om er toch iets van te zeggen bij he stagebegeleider.
    Ik denk altijd maar zo: als níémand er iets van zegt, zal er nooit iets aan gedaan worden. Hoe vervelend het gevoel van klokkerluider soms ook moet zijn, in dit soort situaties kan ik je alleen maar aanraden egoïstisch te zijn en aan jouw opleidingstraject te denken. Misschien wel belangrijk om tegen je stagebegeleider alles te vertellen, dus ook dat je je er niet helemaal comfortabel bij voelt om dit te vertellen.
    Dat anderen ervoor kiezen om het zo te laten, hoeft nooit te betekenen dat jij niet voor een andere weg kan kiezen ^^
    Voor alsnog: het blijft jouw keuze, dus voel je alsjeblieft niet verplicht om het nu te vertellen tegen je stagebegeleider omdat ik denk dat dat het verstandigste is.
    Heel veel succes en ik hoop dat je een keuze kan maken waar je je goed bij voelt ^^

    [ bericht aangepast op 19 okt 2017 - 10:59 ]


    Deep inside, I've never felt alive

    Het feit dat je al geld krijgt met je BOL-opleiding vind ik niet iets om over te klagen. Ik liep stage in een keuken, BOL-opleiding, 32 uur in de week en kreeg helemaal niets, dus wees blij dat jij al iets krijgt, haha.

    En die andere punten vind ik allemaal echt belachlijk. Hoe ze daar met stagiaires om gaan is echt super, maar dat ook super slecht. Ik zou hier een melding van maken op je school en zo snel mogelijk een andere stage zoeken, want hier wordt jij alleen maar ongelukkig van.


    Ich liebe dich 27.12.23

    Ik loop momenteel stage bij een Digital Marketing Agency in Macedonie voor mijn vierde leerjaar MBO niveau 4 en vorig jaar was mijn stage niet bepaald leuk, ging er al snel met tegen zin heen, verdiende 50 euro per maand en kreeg ook weinig feedback terug op mijn gemaakte werk. Ook hier heb ik soms dagen dat ik het niet zie zitten, vooral omdat ik in een slechte periode van het bedrijf ben begonnen, waarin ze veel achterstanden hadden en problemen waardoor er geen focus was op mij en of ik wat te doen had. Ook zit ik dus in het buitenland en krijg ik dus helemaal geen stagevergoeding, alles wordt betaald van mijn salaris van Juli en de Erasmus+ beurs die ik kreeg. Maar mijn kleine dingetjes, daar kan ik wel 5 maanden mee door, zolang ik maar mijn papiertje in handen krijg in Juni.

    Als ik jou was had ik het al veel eerder aangekaart bij je stagebegeleider. Ook al is het misschien een goed aangeschreven bedrijf, is het misschien geen match voor jou geweest en had je misschien nog kunnen wisselen naar een ander bedrijf. Door het onder het matje te schuiven van een persoonlijke no-match had je misschien een leukere plek kunnen vinden. Mijn eerste stage was ook aangeschreven als "leuk", want dat is wat het BBC tegen mij zei toen ik aangenomen was voor het bedrijf. Ze kende het persoonlijk en zei "Oh, leuk!" maar achteraf hoorde ik verhalen over hoe slecht sommige stagaires zijn behandeld, hoe sommige huilend zijn gestopt, hoe ze er altijd de tering in krijgen en zelfs de WERKNEMERS klaagden dagelijks over hoe zij behandeld werden. Maar als de school dit soort dingen nooit gemeld krijgt, dan blijven er maar "slachtoffers" heen gestuurd worden. Nu weet ik niet of eind Oktober nog een haalbaar moment is op van stage te wisselen, maar als ik jou was had ik er zeker wat van gezegd :c


    Slowly, yet surely I am slipping into the role that was made just for me.

    Wilberforce schreef:
    Ik denk eigenlijk dat die laatste zin al genoeg reden moet zijn om er toch iets van te zeggen bij he stagebegeleider.
    Ik denk altijd maar zo: als níémand er iets van zegt, zal er nooit iets aan gedaan worden. Hoe vervelend het gevoel van klokkerluider soms ook moet zijn, in dit soort situaties kan ik je alleen maar aanraden egoïstisch te zijn en aan jouw opleidingstraject te denken. Misschien wel belangrijk om tegen je stagebegeleider alles te vertellen, dus ook dat je je er niet helemaal comfortabel bij voelt om dit te vertellen.
    Dat anderen ervoor kiezen om het zo te laten, hoeft nooit te betekenen dat jij niet voor een andere weg kan kiezen ^^
    Voor alsnog: het blijft jouw keuze, dus voel je alsjeblieft niet verplicht om het nu te vertellen tegen je stagebegeleider omdat ik denk dat dat het verstandigste is.
    Heel veel succes en ik hoop dat je een keuze kan maken waar je je goed bij voelt ^^

    Dit! Want een stage hoort leuk te zijn toch? (:


    And then we'll see it.

    Heb je geen vertrouwenspersoon of een docent waarbij je terecht kan. Qua stage geld zou dit niet moeten kunnen qua verschil als je het zelfde werk doet. Daarnaast kan het echt niet dat je zelf telefoonkosten en op jou laptop moet werken echt niet! Wat ik mij afvraag is er geen organisatie of iets waar je dit kwijt aan kan die er iets mee kunnen doen of een soort CAO van de dingen die ze wel en niet mogen bij stagiaires.


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    IrishNialler schreef:
    Heb je geen vertrouwenspersoon of een docent waarbij je terecht kan. Qua stage geld zou dit niet moeten kunnen qua verschil als je het zelfde werk doet. Daarnaast kan het echt niet dat je zelf telefoonkosten en op jou laptop moet werken echt niet! Wat ik mij afvraag is er geen organisatie of iets waar je dit kwijt aan kan die er iets mee kunnen doen of een soort CAO van de dingen die ze wel en niet mogen bij stagiaires.


    Geldverschil kan wel. Ik deed BOL en andere in de klas deden BBL. Ik kreeg niet betaald, zij wel. Dit is de keuze die je zelf maakt als je de opleiding start. Ze zijn niet eens verplicht om te betalen aan een BOL, dit is zelfs vrijwillig vanuit een bedrijf.


    Ich liebe dich 27.12.23

    Bedankt voor het meedenken allemaal!

    Ik weet dat stage niet verplicht is om te betalen en dat ik heel erg dankbaar mag zijn dat ze dat doen. Geloof me, geld zou niet eens een enorme issue voor me zijn zolang ik maar het gevoel kreeg dat ze me waarderen.
    Ook zijn we er gisteren achter gekomen dat de bedragen wel heel erg verschillen tussen de andere BOL stagiaires. Iemand die drie jaar jonger is, verdient 50 euro meer dan een ouder iemand. Een ander heeft een loonsverschil van 200 euro. Bij ons allemaal staat loonheffing uit, dus ik snap er helemaal niets meer van :')


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Statesman schreef:
    (...)

    Geldverschil kan wel. Ik deed BOL en andere in de klas deden BBL. Ik kreeg niet betaald, zij wel. Dit is de keuze die je zelf maakt als je de opleiding start. Ze zijn niet eens verplicht om te betalen aan een BOL, dit is zelfs vrijwillig vanuit een bedrijf.
    Ik bedoelde dat het wel kan maar dat ik dit als persoon het verschil zo hoog niet vind kunnen. Bij mijn opleiding kreeg niemand betaald ook niet als je gewoon volledig op de groep stond. En ik weet dat het allemaal keuzes zijn, maar ik vind niet dat het zou moeten kunnen dat er zoveel verschil in zit


    Change is for weirdos ~ Niall Horan