Ja. Of in ieder geval iets dat je een beter beeld geeft van wat de studie van je vraagt.
Bij mijn studie is het zo dat je gedurende het eerste kwartaal van het eerste jaar veel psychologie en dergelijke theorie krijgt, maar tijdens het tweede kwartaal komt er opeens veel wiskunde en programmeren bij kijken. Op dat punt valt er altijd 40% van de eerstejaars af, omdat ze door de psychologievakken niet hadden verwacht dat die bèta-vakken zo zwaar zouden zijn. Gelukkig kunnen ze voor februari nog 'makkelijk' overstappen naar een andere studie waar ze gemiste vakken met wat zelfstudie misschien nog kunnen inhalen, maar alsnog is dit zonde voor de student én voor de universiteit zelf.
Natuurlijk zijn hier andere oplossingen zoals meeloopdagen en infoavonden voor, maar niet iedereen doet daaraan mee en vaak wordt de studie goedgepraat of weten de studenten waar je mee meeloopt zelf nog niet genoeg over de studie (mijn contactpersoon was een maand na mijn meeloopdag zelf gestopt met de studie, terwijl hij tijdens die dag juist enthousiast sprak over hoe goed alles ging en hoe perfect de studie hem lag).
Ik zou zeggen, laat de toets niet je toegang bepalen, maar laat hem wel de studie representeren en nodig slechtscorende studenten uit op een gesprekje om te zien hoe gemotiveerd ze zijn om de studie te doen. Naar mijn mening kun je ieder vak met oefening onder de knie krijgen, maar plezier en motivatie kun je nooit aanleren.
[ bericht aangepast op 20 sep 2017 - 17:42 ]
She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.