Wie ze mogen afluisteren, aka wat ik al dacht. Ik denk dat het 'ergste' dan alleen is als je onschuldig bent maar wordt afgeluisterd vanwege je afkomst of als je vaak naar hetzelfde land op vakantie gaat, want dat lijkt me wel tot c te behoren. Ik snap bijvoorbeeld wel dat ze je berichten willen doorlezen als je ook maar één snapje hebt gestuurd naar een crimineel, want wie weet was het net een foto van een bomrecept, ynk.
1. De verwerking van persoonsgegevens door de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst kan slechts betrekking hebben op personen:
a. die aanleiding geven tot het ernstige vermoeden dat zij een gevaar vormen voor de democratische rechtsorde, dan wel voor de veiligheid of voor andere gewichtige belangen van de staat;
b. die toestemming hebben verleend voor een veiligheidsonderzoek;
c. omtrent wie dat noodzakelijk is in het kader van het onderzoek betreffende andere landen;
d. over wie door een andere inlichtingen- of veiligheidsdienst gegevens zijn ingewonnen;
e. wier gegevens noodzakelijk zijn ter ondersteuning van een goede taakuitvoering door de dienst;
f. die werkzaam zijn of zijn geweest voor een dienst;
g. omtrent wie dat noodzakelijk is in het kader van het opstellen van de dreigings- en risicoanalyses, bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel e;
h. omtrent wie dat noodzakelijk is in het kader van het doen van een mededeling als bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel f.
-
Dat ze alle ongerelateerde data moeten vernietigen, dus als je één keertje iets raars hebt opgezocht, staat dit waarschijnlijk niet de volle 3 jaar in de database :p
1. De gegevens die, gelet op het doel waarvoor zij worden verwerkt, geen betekenis hebben of hun betekenis hebben verloren, worden verwijderd.
2. Indien blijkt dat gegevens onjuist zijn of ten onrechte worden verwerkt, worden deze verbeterd onderscheidenlijk verwijderd. Onze betrokken Minister doet daarvan zo spoedig mogelijk mededeling aan hen wie hij de desbetreffende gegevens heeft verstrekt.
3. De verwijderde gegevens worden vernietigd, tenzij wettelijke regels omtrent bewaring daaraan in de weg staan.
4. Indien met betrekking tot de voor vernietiging in aanmerking komende gegevens een aanvraag tot kennisneming als bedoeld in artikel 76 is gedaan, wordt de vernietiging van de desbetreffende gegevens opgeschort tot ten minste het moment waarop het besluit op de aanvraag onherroepelijk is geworden. Voor zover de aanvraag om kennisneming is ingewilligd, worden de desbetreffende gegevens niet eerder vernietigd dan nadat de betrokkene van de desbetreffende gegevens overeenkomstig artikel 76, derde lid, kennis heeft kunnen nemen.
5. Indien de voor vernietiging in aanmerking komende gegevens van belang zijn:
a. in het kader van een aanhangige klacht of een aanhangig bezwaar,
b. in het kader van een aanhangige procedure bij een rechter, dan wel indien beroep openstaat tegen een uitspraak die in een zodanige procedure is gedaan, wordt de vernietiging opgeschort tot ten minste het moment waarop de beslissing op de klacht of het bezwaar dan wel de rechterlijke uitspraak onherroepelijk is geworden.
-
En dit, normaliter vinden providers de privacy van hun gebruikers belangrijker dan een 'normaal' onderzoekje. Zoals ik al zei, moet je echt met een dikke reden komen, mocht je toegang van deze bedrijven willen krijgen. Er zijn genoeg instanties waar bijvoorbeeld WhatsApp gewoon rechtuit 'nee' heeft gezegd tegen inlichtingendiensten, omdat ze hun reden van 'mogelijk terrorist' niet goed genoeg vonden. Door deze wet denk ik iig dat ze alleen Google-gegevens en overige al beschikbare dingen massaal gaan analyseren, maar echt berichten lijken er naar mijn mening niet zomaar aan te gaan.
1. De diensten zijn, met inachtneming van het bepaalde bij of krachtens deze wet, in ieder geval bevoegd tot het verzamelen van gegevens:
a. uit voor een ieder toegankelijke informatiebronnen;
b. uit informatiebronnen waarvoor aan de dienst een recht op kennisneming van de aldaar berustende gegevens is verleend;
c. via raadpleging van informanten als bedoeld in artikel 39;
d. met uitoefening van bijzondere bevoegdheden als bedoeld in paragraaf 3.2.5;
e. in het kader van de samenwerking tussen inlichtingen- en veiligheidsdiensten en met andere instanties.
2. Onze betrokken Minister kan, indien de onder hem ressorterende dienst het noodzakelijk acht gegevens te verzamelen uit een andere informatiebron als bedoeld in het eerste lid, op een daartoe strekkend verzoek van het hoofd van de dienst daarvoor toestemming verlenen. In het verzoek wordt met redenen omkleed aangegeven waarom van de desbetreffende informatiebron gebruik dient te worden gemaakt.