MaFlodder schreef:
Ik bump dit even flink omhoog want ik vind het een fijn topic en kinda need it atm.
Oké, mijn vraag is voor mensen die een beetje medisch verstand hebben. Als je jezelf neersteekt (denk aan ongeveer 10/20 steken in de buik) is er een realistische kans dat je dit kan overleven als je op tijd medische hulp krijgt? Is er een kans dat je belangrijke organen raakt of is het relatief gezien "veilig"? (En met veilig bedoel ik dus het orgaan gedeelte en hoe groot de kans is dat je hiervan herstelt indien je medische hulp krijgt)
Ik ben geen expert dus schiet me niet neer als ik fout ben.
Het enige orgaan waar je eigenlijk nog wel zonder (en dus "veilig" is als je hem raakt) kan is de milt, maar daar moet je toch al behoorlijk scheef voor steken om hem te raken.
Dit is obviously geen volledig anatomisch correcte foto, maar de milt/spleen zit dus best achter de darmen/pancreas én ribben verstopt.
De lever daarentegen is een ander verhaal, aangezien hier veel bloedvaten toekomen en je dus een stuk sneller zou leegbloedem. Messteken in de lagere regio van de buik zijn denk ik wel overleefbaar, vooral als ze niet al te diep zijn (minder kans om grote bloedvaten te raken). Het hangt dan ook nog af van de diepte/grootte van de steekwonden, de temperatuur en waarschijnlijk nog wel wat andere dingen. Maar normaal ga je niet meteen dood, zolang je het hart/longen maar niet raakt. (En zelfs dat is soms nog overleefbaar, al zal dat denk ik wel zorgen voor hersenletsels).
10-20 steken lijken me wel erg veel though. Ik denk dat het personage sowieso best heel snel een ambulance ter beschikking heeft. (:
[ bericht aangepast op 19 aug 2018 - 20:39 ]
“The heart is an arrow. It demands to aim true."