Hephaistion schreef:
Weet iemand toevallig wat voor boeken je tegen kon komen in een boekwinkel in de Gouden Eeuw in Nederland? In welke taal werd toen meestal geschreven en welke genres kwam je er vooral tegen?
Ah, ik heb hierover geleerd dit jaar! (Wel niet specifiek de 'gouden eeuw' gezien, maar ik heb wel een blik op die periode)
De gouden eeuw is de 17e eeuw, hé? Dus uitgaande van 1602-1702
- De boekdrukkunst is gestart in 1450. Dus het was al een tijdje aan de gang en er zijn tegen de Gouden eeuw wel al veel boeken gedrukt, ook al zullen ze volgens mij nog wel duur geweest zijn. Kijk misschien even naar drukhuizen zoals Christoffel Plantijn, Aldus Manutius, ...
- We zijn na de reformatie en de Nederlanden heeft een concentratie van protestanten. Je moet ook rekening houden dat de Nederlanden een echte gateway is. Het is een drukbevolkt gebied met heel erg veel verschillende mensen, verschillende ideeën, verschillende religies. Er is veel handel (De VOC) dus zo komen culturen met elkaar in contact ook. Men is redelijk tolerant
- Na Luther, Erasmus, Zwingli, ... zijn er veel bijbels in de volkstaal verschenen. Hun werken zijn wijd verspreid en bij het volk beland. Ik denk dat velen wel een bijbel zullen gehad hebben in de volkstaal.
- Spotwerken zoals Van den vos Reynaerde bestonden bijv.
- De gouden eeuw is de tijd waarin in Europa ook wel het kritisch denken begint op te komen (denk bijvoorbeeld maar aan Galileo)
- er is een imprimatur en een verboden lijst van boeken door de kerk opgesteld, dus hou rekening met het hele katholieke vs protestanten gebeuren dat nog volop nasleep heeft.
- men gaat echt wetenschappelijke werken schrijven en publiceren ook. Bijvoorbeeld het Cruijdenboeck, maar wederom kan ik niet zeggen wie die wel heeft en wie niet.
- Hoe geleerder, hoe meer boeken me gehad zal hebben dat lijkt me wel safe to say.
Beknopt samengevat: ik denk dat iedereen wel een bijbel in de volkstaal gehad zal hebben als men protestants was. Katholieken hebben dat
niet (als ik mij niet vergis), omdat na het concilie van Trente beslist is dat de Bijbel in het Latijn bleef en dat die overgebracht werd aan de leken door priesters in de mis.
Maar als iemand hier een fout in ziet, please do correct me if i'm wrong. :p
EDIT: maar om specifiek op je vraag te antwoorden, ik denk dat boekenwinkels wel vol gelegen zullen hebben met werken rond religie en zo. Maar ik kan eigenlijk niet echt specifiek het hebben over 'boekenwinkels', ik weet niet in hoeverre dat er echt was eigenlijk :')
[ bericht aangepast op 27 aug 2018 - 20:02 ]
A to the Z