Fantasy hoeft niet strikt afgebakend te zijn, je kunt het zo ver als je wilt doortrekken. Ik weet niet of je 't over high fantasy hebt (A Song of Ice and Fire, Narnia, Lord of the Rings et cetera), maar als je echt compleet je eigen wereld gaat verzinnen, zijn er wel een paar dingen waar je rekening moet mee houden. Of in elk geval dingen die ik belangrijk vind in fantasy, want nieuwe werelden en fantasyverhalen kun je heel snel verkloten, haha.
- Maak het zo gecompliceerd als je zelf wil, maar houd het overzicht zelf nog. Zorg ervoor dat je geen losse eindjes hebt en dat je zelf nog weet wat je nou over wie en wat geschreven had.
- Geef je karakters geen megapowers - en als je er geeft, geef ze dan niet alles. Geef hun tegenstanders ook megakrachten, want als je bijvoorbeeld je personage hebt dat vuur kan besturen en vijanden die gewoon mensen als jij en ik zijn, is het verhaal snel afgelopen.
- Als je met bovennatuurlijke krachten werkt, heb je er best een verklaring voor. Je moet die niet direct aan je lezers verklappen, maar niets komt uit het niets, zelfs niet in fantasy. Tenzij je in een wereld zit waar iedereen bijvoorbeeld een element kan besturen, zoals in Avatar, in welk geval je niet echt een uitleg nodig hebt (want het is normaal in die wereld), is het voor de meeste mensen in jouw wereld net zo vreemd dat iemand vuur kan sturen als voor jij en ik. Heb daar verklaringen voor, dat maakt je verhaal interessanter én geeft je kansen voor mooie plottwisten.
Long story short: ga geen magische krachten gaan verzinnen om magische krachten te verzinnen en zorg ervoor dat je al je eindjes aaneen knoopt. Maar voor der rest: het is fantasy, dus laat je fantasie er maar goed op los! (: Tienermeisjes volgen kan trouwens heel interessant zijn, haha, zo lang je er een originele wending aan geeft. (:
[ bericht aangepast op 21 aug 2017 - 20:25 ]
Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried