Oké, hier komt het kind dat vanaf groep drie Fantasy geprobeerd heeft en nu overgestapt is op horror, haha.
Er zijn meerdere soorten Fantasy. (Steampunk, high fantasy [Lord of the Rings, Narnia], Urban Fantasy)
Het zijn zeg maar "sub-genres" en jij kan zelf kijken wat je het meeste aanspreekt. Als je je hoofdpersoon wil laten beginnen op een doodgewone school/kantoor/iets, kan je waarschijnlijk het beste kiezen om niet alleen een high fantasy wereld te creëren, maar een soort tweede realiteit. (Bijvoorbeeld dat je hoofdpersoon ontdekt dat er elfjes bestaan, oid)
Als je het juist leuk vindt als deze wereld niet bestaat, kan je een eigen wereld verzinnen. Je kan het zo gek maken als je zelf wil, maar schrijf elk idee op. Je moet een heel helder beeld hebben van deze wereld, anders wordt het nogal een zootje en kom je er misschien achter dat er dingen niet meer kloppen. (Dit heb ik helaas vrij vaak gehad...)
Niet alles wat je opschrijft, als je het uitwerkt, hoeft belangrijk te zijn en je hoeft niet alles te gebruiken. Het is net als wanneer je een personage creëert: Als je personage een hekel heeft aan de geur van chloor, hoeft dat niet naar buiten te komen, maar het is gewoon handig om te weten.
Over de hoofdpersoon... Als het afgezaagd, stom of wat dan ook zou zijn wanneer je een tienermeisje volgt, zouden al mijn verhalen dat zijn. Het gaat er niet om dat het vaak gebruikt wordt. Ikzelf ben een tienermeisje en vind het daarom fijn om vanuit te schrijven. Je kan met alleen de leeftijd en het geslacht, nog niet echt zeggen dat het cliché of afgezaagd is. (Behalve dan misschien in een Twilight fanfiction)
Heb jij een idee voor een tienermeisje, een interessant tienermeisje? Schrijf het op. Gebruik het idee in je verhaal. Gewoon als hoofdpersoon als je dat wil. Zorg gewoon dat ze niet saai wordt. Jij zal zelf als persoon ook niet echt saai zijn, dus denk ik ook wel dat je in staat bent een niet saai tienermeisje te bedenken. Als je liever een twintiger, of een dertiger, veertiger, of wat dan ook schrijft, prima! Gewoon wat jij fijn vindt.
[ bericht aangepast op 21 aug 2017 - 22:10 ]
"I have love in me the likes of which you can scarcely imagine and rage the likes of which you would not believe."