Ah, nee, daar ben ik het absoluut niet mee eens. Het begint er gewoon al mee dat drie mensen precies hetzelfde verhaal kunnen proberen te schrijven en er toch drie totaal verschillende dingen uit zullen komen omdat iedereen een andere stijl en stem heeft. Originaliteit is daarnaast naar mijn idee altijd mogelijk, maar gewoon net als veel andere dingen iets wat wel tijd en moeite en vaak ook een hoop oefening vergt. En dan is er nog de grap dat originaliteit naar mijn idee soms enorm overgewaardeerd wordt.
Dat klinkt misschien een beetje raar, maar je hebt oprecht geen super nieuw idee nodig dat nog niemand ooit heeft gebruikt om een goed verhaal te schrijven. Liever niet, zelfs, meestal! Als je iets echt origineels wilt schrijven, wordt het namelijk vaak ook iets heel erg raars. Hoewel daar zeker ook wel een publiek voor is, worden de meeste mensen daar een stuk minder blij van dan van iets wat ze herkennen en waar ze zich wat veiliger bij voelen (niet per se letterlijk, want bijvoorbeeld horror gaat een beetje fout als mensen er een veilig gevoel van krijgen, maar toch heb je daar ook bepaalde bekende patronen die er gewoon bij horen en waar je wel van kúnt afwijken, maar het is een compleet andere vraag of je dat ook zou moeten willen). Er is immers een reden dat clichés en tropes überhaupt clichés en tropes hebben kunnen worden, en dat is dat ze goed aanslaan. Je moet er alleen slim mee zijn en ze op de juiste manier gebruiken, en dan kunnen ze alsnog heel fris en vernieuwend voelen. Dus ja, als je het mij vraagt, originaliteit? Zeer overrated.
"Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan