• Gisteren had ik een gesprek met iemand die een verhaal van mij aan het lezen was (niet hier op Q). Hij vroeg mij hoe ik op het geheel kwam. Oftewel, waar ik mijn inspiratie vandaan haalde. Alleen het probleem is dat ik dat dus totaal niet kan uitleggen en hij bleef maar door vragen naar een specifiek antwoord.
    Hebben jullie dat ook? Dat je niet kan uitleggen waar je inspiratie precies vandaan komt? Of kunnen jullie juist heel duidelijk aanwijzen waar je ideeën voor bepaalde verhalen vandaan komen? En hebben jullie dan nog tips om na te gaan hoe je op iets bent gekomen?

    Kunnen jullie uitleggen waar je inspiratie vandaan komt?


    At the end we're all cursed

    Ik zou zeggen dat het natuurlijk komt. Soms zie of hoor je iets en heb je ineens een gevoel of idee of personage in je hoofd waar je graag een verhaal over wilt schrijven. Soms haal ik inspiratie uit een droom, of uit een situatie uit het echte leven, wordt ik geïnspireerd door een boek, een gedicht, een muzielflard... of alleen één woord.

    Leuk om dit te bespreken!!

    [ bericht aangepast op 24 mei 2017 - 8:51 ]


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Ik haal veel inspiratie uit andere boeken en series. Ik houd sowieso van dood en verderf en daar zijn genoeg series over. Ik vind het wel moeilijk om dan origineel te blijven. Bij titels neig ik vaak naar heel cryptische dingen ('Engel des doods', Doodsspel', 'Schone schijn', ...) die eigenlijk nog niets zeggen over het verhaal, dus titels pluk ik vaak zo willekeurig uit de lucht. Soms kies ik ook een Latijnse titel.


    oi, suzy

    Mijn inspiratie komt soms letterlijk uit de lucht vallen. Dus het hoeft niet altijd 'ergens' vandaan te komen.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    @M0NA
    Dat het natuurlijk komt vind ik eigenlijk best een mooie omschrijving en daar kan ik mij wel in vinden!

    @Iversen
    Origineel blijven is inderdaad wel een dingetje. Sommigen claimen zelfs dat er geen originelen meer bestaan in deze wereld. Dat alles wel ergens vandaan komt, op lijkt en naar verwijst. Meestal helpt het bij mij om te bedenken wat men verwacht/wat gedaan is of wat vaak gedaan wordt en dan juist iets anders te doen. Misschien dat inspiratie dan ook geboren wordt uit het afzetten tegen het gewone. Hmmm.
    Wel cool hoe je je titels bedenkt. Vaak zijn die juist heel duidelijk uit het verhaal afkomstig.

    @Standal
    Misschien dat ik het dan dikwijls ook gewoon daarop moet houden, want inderdaad. Soms komt het zo random dat het eigenlijk gewoon uit de lucht komt vallen.


    At the end we're all cursed

    Weet je wat ik soms doe: Ik kijk naar iets en over het eerste wat ik zie begin ik te denken, en nog meer te denken en zo kom ik eigenlijk heel vaak op een idee.


    Geloof niet alles wat je denkt

    Hm, ik weet eigenlijk altijd wel waar mijn inspiratie vandaan komt, alleen komt het niet altijd. Soms gebeurt het als ik schoenen draag met dunne zolen en over een weg met kinderkopjes loop. Dan doet het me onmiddelijk denken aan de middeleeuwen en vanaf daar kan ik een heel verhaal eromheen verzinnen. Inspiratie komt uit games die ik speel, muziek die ik luister of gewoon door iemand anders te ontmoeten. Door een bepaalde manier waarop ze lachen of kijken.


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Delphini schreef:
    @M0NA
    Dat het natuurlijk komt vind ik eigenlijk best een mooie omschrijving en daar kan ik mij wel in vinden!

    @Iversen
    Origineel blijven is inderdaad wel een dingetje. Sommigen claimen zelfs dat er geen originelen meer bestaan in deze wereld. Dat alles wel ergens vandaan komt, op lijkt en naar verwijst. Meestal helpt het bij mij om te bedenken wat men verwacht/wat gedaan is of wat vaak gedaan wordt en dan juist iets anders te doen. Misschien dat inspiratie dan ook geboren wordt uit het afzetten tegen het gewone. Hmmm.
    Wel cool hoe je je titels bedenkt. Vaak zijn die juist heel duidelijk uit het verhaal afkomstig.

    @Standal
    Misschien dat ik het dan dikwijls ook gewoon daarop moet houden, want inderdaad. Soms komt het zo random dat het eigenlijk gewoon uit de lucht komt vallen.


    Dat heb ik wel gehad!! Bij een offline verhaal, wat nu even op de plank ligt te verstoffen, maar het idee is er wel! Ik vind het ook wel een mooie diepe uitdrukking!
    En het is ook wel iets wat tegenwoordig veel voorkomt: intertextualiteit. Dat alles wel naar iets eerders verwijst, soms expres en soms per ongeluk en soms ook wat de lezer anders ziet dan de schrijver.
    Interessant!


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Mijn inspiratie kan uit boeken of films komen (hongerspelen, divergent, matrix, Harry Potter ) of uit het nieuws. (Vermiste personen, aanslagen, moorden en mishandelingen) Of bepaalde gebeurtenissen uit de geschiedenis (2e wereldoorlog, industriële revolutie, laat-imperialisme) Meestal gebruik ik vooral de ideeën erachter.

    Maar meestal heb ik niet eens door waar het vandaan komt. Misschien vooral uit mijn eigen leven? Ik heb geen idee..


    I'm living in dreamworld, where I make my stories and a dream.

    Mijn inspiratie komt eigenlijk vanuit gebeurtenissen in mijn eigen leven. Soms maak ik dingen mee, heb ik interessante gesprekken of zie ik mensen in het OV waar ik dan weer uit haal. Eigenlijk verwerk ik altijd mijn eigen gevoelens en gedachten in een story. Als ik mijn verhalen terug lees, is het eigenlijk een beetje zoals een soort van dagboek terug lezen.


    Alleen maar tranen van geluk

    Echt super leuk en interessant om te zien dat er bij de meesten wel wat overeenkomsten zitten, maar het toch ook weer heel verschillend is per persoon.


    At the end we're all cursed

    M0NA schreef:
    Ik zou zeggen dat het natuurlijk komt. Soms zie of hoor je iets en heb je ineens een gevoel of idee of personage in je hoofd waar je graag een verhaal over wilt schrijven. Soms haal ik inspiratie uit een droom, of uit een situatie uit het echte leven, wordt ik geïnspireerd door een boek, een gedicht, een muzielflard... of alleen één woord.

    Leuk om dit te bespreken!!


    Dit.


    The happiest people don't have the best of everything, they just make the best of everything.

    Ik haal vooral veel inspiratie uit mijn dromen en nachtmerries. Maar daarnaast haal ik ze ook uit het dagelijks leven, krijg ik het door dingen zoals boeken, series en films of komt er zomaar opeens een idee in mijn hoofd.


    16 - 09 - '17

    Standal schreef:
    Mijn inspiratie komt soms meestal letterlijk uit de lucht vallen. Dus het hoeft niet altijd 'ergens' vandaan te komen.


    If you don't understand my silence, you will never understand my words.

    Haha herkenbaar! Ik heb het heel soms uit een droom, maar meestal komt het letterlijk mijn hoofd ingeplopt.
    Ik had één keer zelfs dat ik naast mijn zusje op een stoel zat, we zaten gewoon te chillen, en ineens had ik een dikke schok door mijn lijf, kletterde ik van de stoel af en had ik ineens een super vet idee voor een verhaal.
    T idee schot letterlijk vanuit het niets door mijn lichaam hahahahah xD Maar dat is maar één keer gebeurd, zo extreem haha.


    ~My Mind Is Free~

    Dat verschilt per verhaalidee, van sommige kan ik uitleggen waar ik mijn inspiratie vandaan haalde en soms zou het enige antwoord zijn, waarschijnlijk liep ik ergens rond, verveeld te zijn en toen kwam mijn brein met een verhaalidee om niet meer verveeld te zijn.


    Physics is awesome