• Als er iets is waar i altijd tegenaan loop en wat ook altijd dé reden is waarom ik nooit iets afkrijg -- het begin is gewoon lastig.
    Ik schrijf vooral fantasy en sci-fi en ik vind het zo ontzettend moeilijk om in het begin van het verhaal het zo te vertellen dat het niet te lang duurt, te lastig begrijpen is of te saai word voor ik eindelijk door kan naar waar het echt allemaal gebeurd.

    heeft iemand ideeën of tips? want dat zou me misschien zo enorm helpen om eindelijk eens echt verder te kunnen!

    Dankjewel alvast!


    'Imagination is the only weapon in a war against reality' - Cheshire Cat

    Wat je kan doen, als je dat makkelijker vindt, is middenin de actie beginnen. Niet bij elk verhaal is een hele inleiding nodig om bij de actie te komen, wat soms geforceerd kan overkomen. Het is makkelijk te vermijden door meteen in de kern te beginnen en vanaf daaruit verder te werken. Je hebt over zoveel de beschikking als je schrijft. Flashbacks, flashforwards, herinneringen etc. Leef je uit.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Ik wilde eigenlijk hetzelfde advies geven als Standal. Begin dan gewoon vlak voor de actie of midden in de actie. (:


    Every villain is a hero in his own mind.

    Als je Fantasy hebt, werkt het meestal om geleidelijk een beeld van de wereld te geven door te doen alsof het heel normaal is. Midden in de actie beginnen kan ook erg goed werken, zoals hierboven al verteld.


    obsessive rage

    Probeer met fantasy en sci-fi niet alles van te voren te willen vertellen. Ik kende iemand die kon zowat een hele serie schrijven, puur en alleen over de wereld waar het allemaal in afspeelde - de lezer hoeft dat dus niet allemaal te weten.

    Probeer het natuurlijk omhoog te brengen. Wanneer je een beschrijving maakt van hoe het hoofdpersonage thuiskomt, kun je al door laten schemeren hoe dat allemaal is en eruit ziet in jouw wereld en hoe de gezinsbanden werken etc. Etc. Het hoeft niet allemaal als hapbare brokken klaar te liggen, verkruimel het een beetje waardoor je het over je echte verhaal kunt strooien.


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.