• Vier boeken per jaar. Voor Nederlands, weliswaar, want voor Frans, Engels en mogelijks Duits mag je ook mooi een lijstje afzoeken naar het boek met de minste pagina's, het grootste lettertype en indien mogelijk de meeste prenten (alhoewel dat met de jaren moeilijker wordt. :Y)). Maar goed. Die vier boeken, dat moet in feite best meevallen, nietwaar?

    Dat dacht een dertienjarige Leah destijds ook, toen ze nog mooi al haar boekjes las. In mijn eerste twee jaren middelbaar las ik ze als een goede student, vanaf het derde middelbaar begon het af te takelen naar x-aantal bladzijden per boek en sinds het vierde heb ik volgens mij geen boek meer open gedaan voor school (let hier wel op de voor school, want niet-verplichte boeken lees ik uiteraard wel. What else? (krul)) Well, ik gok dat verplicht lezen gewoon niets voor mij is.

    Vandaag moest ik dus mijn (hopelijk) laatste boekverslag indienen uit het middelbaar. Na dit jaar al zogezegd The Lord of the Rings, Inferno en Villa des Roses gelezen te hebben (good lord die eerste twee moet ik echt wel gewoon eens lezen, maar, zoals ik zei - ik lees niet graag op deadlines), was het nu beurt aan De helaasheid der dingen. Ik had er wel vertrouwen in. Ik heb immers jaren ervaring in presentaties geven over boeken die ik niet gelezen heb (zélfs als het het favoriete boek van je leerkracht is! toen was ik wel licht gestresst, maar hey, 't is goed gekomen!), structuuranalyses schrijven van éénzelfde soort boeken, korte sketches maken, enzovoort enzoverder.

    Dus ik dacht: dat lukt wel. Toch heb ik er een minder goed gevoel bij, want god, het is toch iets moeilijker dan gedacht om een brief te schrijven naar een personage waar je nog nooit één woord over gelezen heb. Dus op hoop van zegen heb ik het toch maar mooi ingediend.

    Herkennen jullie je hierin? Zijn er andere taken waarvan jullie denken: "nou, dat doe ik zo wel even" en dat je dan wacht tot de avond vooraf? (krul)


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Onderschat nooit de verplichte boek(verslag)en, zeg ik altijd maar. :')
    Gelukkig dat het toch steeds goed gekomen is bij jou.

    Ik herken mezelf er niet in. Heb netjes en op tijd al mijn boeken gelezen voor Nederlands, Engels, Frans en Duits.

    Ik heb echt iets te veel boekopdrachten gedaan zonder het daadwerkelijke boek te lezen. (krul)

    Maar heel veel succes, haha. Ik zit nu in een café te proberen mijn deadlines in te halen, maar ik zit op Quizlet.


    Tijd voor koffie.

    Hahahaha leuk verhaaltje: een paar uur voor mijn mondeling Nederlands begon ik pas met het lezen van de Kleine Johannes, waar vervolgens 70% van mijn mondeling over ging (van de vijftien boeken die ik had gelezen). Een kwartier voor mijn mondeling begon had ik hem ook pas uit. :') Al mijn boekverslagen heb ik eigenlijk ook om 23:55 ingeleverd bij mijn docente thuis, in de brievenbus, want ik ben deadline trash.

    Tl;dr: i get u

    Nog een ander leuk feitje: ik heb geen enkel boek voor een andere taal ooit uitgelezen, ever. Van het boek dat ik voor mijn Duitse mondeling moest lezen heb ik alleen de film gekeken, voor Engels heb ik me er altijd doorheen geluld met een paar samenvattingen en voor Frans heb ik mijn boek in het Engels gelezen. :')

    Laatste leuke feitje: ik ga nu mijn examens in en ik kan je verzekeren dat boeken lezen voor school SUPERVEEL TIJD KOST maar dat het eigenlijk bar weinig toevoegt aan je SE cijfer, dus als je even ongemotiveerd en calculerend bent als ik, zou ik me er zoveel mogelijk met weinig moeite doorheen lullen eigenlijk, alle moeite die ik in die Nederlandse boekverslagen had gestoken was het achteraf totaal niet waard

    [ bericht aangepast op 4 mei 2017 - 22:02 ]


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    (*leest 12 boeken in 7 weken*)


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Yep, ik ben ook dat perfecte studente dat al haar boeken las voor alle talen. Zo moest ik er 3 voor Engels, 12 voor Nederlands en 3 voor Duits in 3 jaar. Duits heb ik netjes gedaan, eentje in het Nederlands weliswaar, maar gelezen. Bij Engels ging het mis. Het eerste boek heb ik gelezen, het tweede begon ik aan, maar afgehaakt en af en toe eens wat gelezen. De derde was zo'n ramp, de halve klas heeft die niet gelezen. En toen Nederlands. Het eerste boek, de donkere kamer van damokles, ging, maar heb het nooit uitgelezen. De 6 boeken erna gingen wel. Toen kwam de 18e eeuwse literatuur en zei onze lerares: jullie mogen een presentatie doen over een onderwerp, geen boek. Toen kwam de 6e klas, nog 4 boeken te gaan. 3 gelezen, de laatste niet. En ik had een 8.2 op mijn mondeling uiteindelijk.


    It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

    Ik heb een keer een boekverslag geschreven in de 2e klas voor Engels, en die vervolgens ook ingeleverd in de 4e klas voor Engels. De eerste keer had ik een 'goed' als beoordeling, en de 2e keer had ik een 8. :')


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Ik weet nog dat mijn laatste boekverslag over zo'n verplicht boek ging van op een of andere shortlist ging, waar ik uiteindelijk enkel de samenvatting van had gelezen en er dan wat op los verzonnen had.
    Dat bleek uiteindelijk mijn beste cijfer voor een boekverslag ooit, dus toen heb ik wel even heel veel spijt gehad om al de tijd die ik daarvoor in boekverslagen heb gestoken :')


    “The heart is an arrow. It demands to aim true."

    Hahahaha de helaasheid der dingen is van Verhulst toch? Verschriiiikkelijk


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Je hebt mijn schoolleven qua boekverslagen zonet in ieder geval even samengevat. Alleen dan heb ik er 5 voor een heel jaar, het kan altijd erger...


    "The stars replaced the emptiness of my heart."

    Dit is veel te bekend haha, en dat zijn ook de enige momenten dat ik blij ben dat ik redelijk goed kan bluffen en ik mijn boeken vroeger wel gewoon las, waardoor mijn docenten geloven dat ik het ook werkelijk gelezen heb. (En als doorbladeren meetelt is dat ook wel zo (A) )


    obsessive rage

    Derks schreef:
    Hahahaha de helaasheid der dingen is van Verhulst toch? Verschriiiikkelijk


    Ik vond dat boek nog wel leuk? ^^

    Ik heb ze altijd mooi gelezen (geen sarcasme). Eentje van Frans zelfs twee keer (eenmaal Nederlands) omdat ik dat op mijn mondeling examen kreeg en dat toch wel deftig wilde begrijpen. :'D


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Oh god, wat een hekel had ik aan die boekverslagen.
    Gelukkig heb ik bij mijn Nederlands docenten een wit voetje gehaald door de jaren heen en geloofden ze zonder problemen dat ik t gelezen had.
    Vorig jaar een 8,5 en dit jaar een 7,5
    Allebei de hoogste cijfers van mn jaarlaag hahaha :'D

    Was wel hilarisch toen een hele klas een 5,4 kreeg omdat de docenten wisten dat ze niet alles helemaal hadden gelezen en ze toen mij als voorbeeld gebruikten, want "ja, Julia is een echte lezer!"

    Nou, vooral een goede bluffer :'D
    Gelukkig had niemand gesnitcht dat ik ze ook niet gelezen had.

    Voordeel van je eerste jaren als nerd doorgaan.


    "I'm in the mood for chaos." - Cheryl Blossom [Weggooiwashand --> Katalante]

    Moesten jullie trouwens ook alleen maar boeken lezen van Nederlandse schrijvers (dus niet-vertaalde boeken) of mochten jullie alles kiezen?

    Wij alleen niet-vertaald en het moesten volwassenen romans zijn. Leuk. Whoo.


    "I'm in the mood for chaos." - Cheryl Blossom [Weggooiwashand --> Katalante]

    Wij mochten alleen origineel Nederlandse werken lezen.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Oh, oh, oh, Leah toch ;D
    Ik herken me enigszins in het afraffelen van verplichte dingen (at this very moment zit ik te Quizletten tijdens een computerpracticum op de uni). Maar uitstelgedrag heb ik niet. Ik ben redelijk goed in planningen maken en ik hou me daar meestal ook aan. Bij mij is het vaak ik hoop maar dat het niet op het tentamen komt. Tot nog toe heb ik slechts 2 vakken niet gehaald (krul)


    oi, suzy