-Waar woon je?
In wat voor soort wijk? Zijn er veel verschillende wijken? In welke wijk zou je graag willen wonen en in welke wijk niet? Waarom?
Ik woon in Amsterdam Nieuw-West. Dit is een nog redelijke nieuwe plek (en zogenaamd heel 'trendy'). Zo'n 20-25 jaar geleden (geloof ik) was er hier nog een plattelandssfeertje.
Amsterdam Nieuw-West kan je denk ik wel de achterbuurt van Amsterdam noemen. Dit is vooral een beetje waar het tuig zit, de lagere opgeleiden en een groot aantal immigranten. Ik woon zelf nog in een redelijk 'witte' wijk, maar een aantal minuten fietsen en je zit echt in freaky wijken. Vorige week hebben ze hier nog in een flat drugsdealers en prostituees betrapt. Er zijn ook een paar wietplantages verstopt in huizen (betrapt), en er is eens een schietpartij geweest voor mijn huis. Ook wonen die voetballers die toen die scheidsrechter hadden vermoord hier. Ja, die club is van mijn wijk. Ik ken ook wat mensen dr van. Klinkt allemaal heel dramatisch, maar het is best wel een veilige wijk tbh.
Ik geloof ook dat Amsterdam Nieuw-West een van de wijken heeft die landelijk de grootste criminaliteitsratio heeft. Hier 5-10 min vandaan.
Ik zou zelf het liefste in het centrum wonen of in Amsterdam Zuid. Dat zijn vooral de plekken met de mooiste architectuur. Of ik zou in Amsterdam Oud-West willen wonen. Dat zijn echt hele schattige kleine huisjes c:
-Wat voor soort mensen wonen er om je heen?
Veel buitenlanders? Oudere mensen? Veel rijke mensen of juist arme mensen?
Dit is vooral een wijk voor veel buitenlanders. Heel veel hele lieve zitten hier, zo heb ik een Turkse familie naast me wonen die tijdens sommige van hun festiviteiten allemaal lekkere dingetjes komen brengen. Maar je hebt hier ook heel veel tuig.
Ik woon zelf in een redelijk goed huis, maar je hebt hier wel heel veel minder goede accommodaties. Vele kleine appartementen waar je echt de raarste mensen kunt vinden.
Deze wijk heeft veel families, dat wel.
-Alleen voor Amsterdammers en Brusselingen(oid) Wat is iets wat alleen toeristen doen?
Wat doe jij als hoofdstadbewoner absoluut niet, maar al die toeristen wel? Waarom doe je zoiets niet? Doe je het in andere steden wel?
Oh die irritante toeristen. Ze lopen over fietspaden en als je rinkelt met je bel gaan ze eerst helemaal omkijken waardoor je moet stoppen met fietsen zodat je niet tegen ze aan knalt, voor ze weggaan. Ook zijn de fietsende toeristen niet te doen. Ze kennen de verkeersregels niet en zijn echt gevaarlijk op de weg.
Wat wel grappig is, is wanneer ik in een kort jackie loop, een dun shirt en gewoon een broek, je buitenlanders (vooral Chinezen) ziet met dikke winterjassen, handschoenen en mutsen op. Ook hebben sommige Chinezen ook hier van die mondkapjes op.
-Alleen voor de hoofdstadbewoners en de andere echt grote steden: Toeristen
Wat voor toeristen zie jij het meest? Waar komen ze vandaan en wat doen ze vooral? Wat vind je van toeristen en waarom?
De laatste tijd is er echt een opkomst van Chinese toeristen. Verder is het moeilijk om te zeggen, maar Europeanen kom je zeker vaak tegen. Amerikanen en Australiërs niet heel erg, Afrikanen en Zuid-Amerikanen ook niet.
-Zou je graag ergens anders willen wonen?
Zo ja, waar dan? Wat zou je het meeste missen en wat totaal niet? Waarom?
Jawel. Ik ben niet zo'n enorme fan van deze plek, maar dat komt meer doordat het zo'n enorm moderne wijk is. Ik haat moderne architectuur en vooral deze goedkope gebouwen zien er niet uit. Ik zou liever iets buiten Amsterdam wonen en graag iets met iets meer vrije land, dus geen hele close buren. Maar wel dat je nog makkelijk en in een goede tijd naar Amsterdam kan komen, maar dat is echt een persoonlijke smaak.
-Transport: In grote steden is het OV meestal goed geregeld. Hebben jij/je gezin een auto?
Waarom wel/niet? Als je aan de andere kant van de stad moet zijn, hoe zou jij dan gaan? Gebruik je je fiets veel? Zijn er, denk je, ook andere "regels" voor fietsers in zo'n grote stad? Moet je asocialer zijn in een grote stad op de fiets?
Ja, we hebben een auto. Het openbaar vervoer komt niet overal, het is sneller en je kan natuurlijk zo goed buiten de stad komen. Naar de andere kant van de stad zou ik waarschijnlijk met de fiets gaan. Ik heb het zelf niet zo op het openbaar vervoer, met de auto kom je heel snel in files in de binnenstad en met de fiets is het toch te doen door de vele tussenweggetjes.
Ik gebruik de fiets dagelijks. Naar school, naar sport, gewoon naar het centrum om te shoppen, eigenlijk voor alles.
In de stad moet je zeker heel erg op je hoede zijn. Je moet zeker de stoplichten niet voor lief nemen, tenzij je de wegen echt als je broekzak kent. Je moet vooral niet boos worden als je bijna wordt aangereden, of het nou je eigen schuld is of die van iemand anders. Als iemand boos op je wordt, gewoon doorfietsen.
-Overig: Zijn er nog andere dingen die ik moet weten? Hoe lang woon je al in deze stad?
Ik woon mijn hele leven al in Amsterdam. Ik denk niet dat er nog iets specifieks is dat ik moet beantwoorden, behalve dan dat er hier een grote diversiteit van mensen is en eigenlijk bijna iedereen daar goed mee om kan gaan. Homofobie en racisme is hier wel, maar veel minder dan buiten de stad.
Wel zijn hier heel veel pro-Erdogan Turken en veel buitenlanders die het niet zo hebben op Nederlanders. Ook zijn er zeker terroristen hier, al heb ik geen idee waar. Waarschijnlijk in West of Noord.
-Mag ik je in mijn dankwoord bedanken of wil je liever anoniem blijven?
Tuurlijk!
"I'm in the mood for chaos." - Cheryl Blossom [Weggooiwashand --> Katalante]