Eens en oneens. Een staf moet representatief zijn voor het aanbod in het werkveld. Ik ben het ergens wel eens met de argumenten van Square, die zegt:
De huidige situatie is dat mannen vaak een grotere kans hebben op zulke posities, en dat je dus niet de beste persoon voor de baan krijgt, maar de beste mannelijke persoon voor de baan.
Dit gebeurt. Het is echter niet zo dat er iemand boven alle bedrijven en hoge leidingen zit die bepaald wie er een plek krijgt etc. Dat komt vanuit de top zelf. Stel je een quotum in, krijg je ongewenste collega's en bonussen die niet eerlijk verdeeld zijn (mannen krijgen meer dan vrouwen) ook al is het wettelijke salaris gelijk.
Daarbij is belangrijk te bedenken dat er minder vrouwen zijn met ambities naar topfuncties in bijvoorbeeld het bedrijfaleven. "Over het algemeen / gemiddeld / meestal" hebben vrouwen minder de drang om met anderen in het zakenleven te concurreden. Wat niet geldt voor iedere vrouw op zich natuurlijk, maar het is wel een trend. Dit betekent dat er uberhaupt minder vrouwen zijn om uit te kiezen. Dus dan krijg je dat je op een gegeven moment posities moet opvullen met mensen die daar misschien niet geschikt genoeg voor zijn en hun mannelijke collega wel. Dan moet die ook gewoon de kans geven. En andersom, dat zeker!!
Je kunt wel stellen dat er meer vrouwen zullen zijn die een sprong in die grote sereld wagen als de kansen gelijk waren. Misschien dat een quotum dan een manier kan zijn om dat te verbreken, zodat vrouwen als vanzelf geaccepteerd worden. Het is namelink wel gebleken dat vrouwen gewoon goed functioneden op zulke belangrijke pisities. Om die reden ben ik dan ook wel voor een quotum, al ben ik tegelijk bang dat het dan nooit meer weggaat en dan blijft het alsnog oneerlijk.
Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes