• Al een hele tijd kan ik mij niet meer vinden in mijn geloof. Ik ben vrij Rooms-katholiek opgevoed, maar de laatste tijd stap ik toch steeds meer van mij geloof af, zonder meer atheïst te worden (als dat niet al te verwarrend klinkt). Het punt is dat ik mij prima kan vinden in de moralen en een deel van de boodschappen die het geloof meebrengt (goed zijn voor je medemens, vrede, etc). Maar van de andere kant kan ik niet mee gaan in een geloof waarin alles letterlijk uit de Bijbel wordt gehaald. Steeds meer ben ik gaan twijfelen aan de integriteit van de Bijbel en daarmee ook mijn eigen geloof. Dus al een hele tijd ben ik zwevende, zoekende, of hoe je het ook wilt noemen.
    Daarom was ik op zoek naar een aantal andere blikken op de wereld, leven en dood. Dus vertel mij eens hoe jullie kijken naar het leven. Waarin geloven jullie, en waarom? Welke boodschappen haal je eruit? En wat over leven na de dood? Fout/goed? Straffen/beloningen? Zie dit niet als een vragenlijst alsjeblieft waarop je dit kopieert en kort antwoord geeft, maar vertel gewoon losjes over jouw levensvisie en hoe jij ertegenaan kijkt.
    Ik weet dat dit een wat zwaarder onderwerp is, maar ik was er gewoon benieuwd naar. Dit soort dingen deel je niet zomaar even met anderen. Respecteer elkaar dan ook. Als je op iemand anders reageer, val diegene dan niet aan, of plaats geen negatieve reactie. Als je een kritisch debat/discussie wilt voeren, vraag dan eerst aan die anderen of die daar voor open staat, alsjeblieft.
    Bedankt als je zou willen reageren!

You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

Ik ben opgevoed zonder geloof. Ik ben zelfs nog nooit naar een kerkdienst geweest. Een tijdje geleden zat ik zelf ook over dit onderwerp te denken. Zo heb ik bijvoorbeeld wel op een christelijke school gezeten, heb ik daar het vak godsdienst gehad (dit ging over de meeste geloven). Maar heb ik zelf nooit de neiging gevoeld om een geloof te volgen.

Ik denk wel dat wanneer je goed doet, je ook goed terug krijgt. Maar niet perse in een 'hemel' of 'hel' na de dood. Maar toch denk ik ook weer niet dat je volkomen verdwijnt wanneer je dood gaat. Ik kan mijn hoofd er niet helemaal om heen krijgen dat je dan helemaal weg bent ofzo.
    Het idee wedergeboorte vind ik wel interessant om over na te denken, maar weet niet of zeker dit ook echt is.

De visie waar ik het meeste probeer mee te leven is "Behandel anderen zoals jij zelf wilt worden behandeld" Maar ook het respect hebben voor andermans visies. (Behalve als het om moord etc gaat natuurlijk haha!)

Alleen maar tranen van geluk

Ik geloof in helemaal niets.

Geralt schreef:

Geralt schreef:

Of, om even completer te zijn, niet dat God of goden of wat dan ook voor hogere macht de wereld gecreëerd heeft - of überhaupt bestaat. Anderzijds vind ik wel de gedachte(n) achter veel geloven heel mooi.
    Ik vind het ook gewoon belangrijk om iedereens mening te respecteren: als jij in de Oud-Griekse goden wilt geloven, mag dat gewoon van mij. In mijn ogen is iedereen gewoon vrij om te geloven wat hij/zij wil, alhoewel ik zelf dus niet gelovig ben. (bloos)

[ bericht aangepast op 6 april 2017 - 21:51 ]

[Dragonneau > Osha] Valar Morghulis

Ik heb een natuur-georiënteerde religie, beter bekend als wicca. Ik hou niet van de gedachten dat één persoon alles heeft geschapen, ik geloof in de Zonnegod en Maangodin, die gezamelijk met andere krachten de wereld hebben gecreëerd (dus niet als een persoon, maar meer als een energiebron waaruit dingen zijn ontstaan). Veel mensen denken dat wicca (alleen maar) om magie draait, maar wicca verlegt met name de focus naar het grote geheel waar de mens niet boven staat, maar waar hij onderdeel van uitmaakt. We maken gezamelijk deel uit van deze wereld en moeten er ook samen voor zorgen. Het is geen magische manier om alles te krijgen wat je hartje begeerd of het leven naar jouw zin om te buigen, maar een mogelijkheid om met beide benen op de grond te staan en optimaal te kunnen genieten van het leven en de natuur. Kortom, de kleine dingen in het leven kunnen waarderen en er dankbaar voor zijn. Mensen ervaren teveel als vanzelfsprekend en zijn blind geworden voor de schoonheid van de natuur.
    Wauw... Zo klink ik wel echt als een geitenwollensokken type x'D

I'll lick the poison from right off your kiss

Ik ben paganist. Het paganisme heeft verschillende stromingen en daarom is het voor mij lastig uit te leggen wat het nu wel of niet is. Ook is het, naar mijn mening, een heel persoonlijk geloof. Er is geen boek dat ons verteld hoe we precies moeten leven. Wat denk ik alle paganisten wel gemeen hebben is een eerbied voor de natuur. Je zou kunnen zeggen dat het Boeddhisme en Hindoeïsme ook onder het paganisme vallen, net zoals Wicca. Er zijn stromingen die geloven in de Godin, anderen in de God en Godin en anderen in meerdere Goden.
    Spoiler want lang stuk tekst en het gaat over mijn persoonlijke beleving ervan.

Ik val niet zo zeer onder een bepaalde stromingen omdat ik vooral vrij wil zijn om te geloven. Persoonlijk geloof ik dat alles in de natuur een ziel heeft, en daar valt alles onder wat deel uit maakt van de natuur. Dus niet alleen mens en dier, maar ook planten, bomen, stenen, rivieren en oceanen. Natuur heeft meer kracht dan wat dan ook. Het komt altijd terug, ook als mensen het kapot maken.
    Om je vraag over leven en dood te beantwoorden: ik vind hem erg moeilijk. Wat ik sowieso zeker weet, is dat ik na mijn dood begraven wil worden. Op die manier zal mijn lichaam opgaan in de aarde en daaruit zal weer gras en bloemen groeien, en dieren zullen dat eten en zo maak ik altijd deel uit van de kringloop. Verder ben ik wel geneigd om te geloven in reïncarnatie, maar ik heb daar zelf ook nog veel vragen over.
    In plaats van te bidden, doe ik spells. Ik weet dat dit het punt is waarop veel mensen vaak afhaken, want je kunt niet met een toverstokje zwaaien en morgen een nieuwe mobiel hebben. Dat is ook niet waarom ik het doe. In plaats van mijn handen te vouwen en tegen een God te praten die ik niet kan zien, kies ik ervoor om telkens rituelen te doen. Dit kan heel uitgebreid, maar het kan ook door gewoon een kaars met een bepaalde kleur aan te steken en een vers op te zeggen. Er zijn heel veel spells. Sommigen bieden bescherming voor jezelf of geliefden, anderen verbeteren je gezondheid, ga zo maar door. Sommige mensen vinden het heel raar, maar voor mij is de uitwerking hetzelfde als wanneer iemand gewoon bid. De manier is alleen anders.

Ik hou van de vrede die in dit geloof heerst. We zijn allemaal uit de natuur gekomen, dus probeer ik iedereen zoveel mogelijk als mijn gelijke te zien. Daarnaast doe ik ook mijn best om zoveel mogelijk respect te hebben voor de natuur. Dat er geen spin wordt doodgeslagen omdat ik er nu eenmaal bang voor ben. Dat ik niet doelloos bloemen pluk als ik me verveel en in het gras zit. Ik heb op een Christelijke school gezeten, ging naar een Rooms-Katholieke kerk maar pas toen ik dit geloof ontdekte, voelde ik me echt op m'n plek.

Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

Dreadful schreef:
    Ik heb een natuur-georiënteerde religie, beter bekend als wicca. Ik hou niet van de gedachten dat één persoon alles heeft geschapen, ik geloof in de Zonnegod en Maangodin, die gezamelijk met andere krachten de wereld hebben gecreëerd (dus niet als een persoon, maar meer als een energiebron waaruit dingen zijn ontstaan). Veel mensen denken dat wicca (alleen maar) om magie draait, maar wicca verlegt met name de focus naar het grote geheel waar de mens niet boven staat, maar waar hij onderdeel van uitmaakt. We maken gezamelijk deel uit van deze wereld en moeten er ook samen voor zorgen. Het is geen magische manier om alles te krijgen wat je hartje begeerd of het leven naar jouw zin om te buigen, maar een mogelijkheid om met beide benen op de grond te staan en optimaal te kunnen genieten van het leven en de natuur. Kortom, de kleine dingen in het leven kunnen waarderen en er dankbaar voor zijn. Mensen ervaren teveel als vanzelfsprekend en zijn blind geworden voor de schoonheid van de natuur.
    Wauw... Zo klink ik wel echt als een geitenwollensokken type x'D

Wauw! Dat klinkt super mooi! Haha. Heel anders, maar toch mooi. (:

You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

Aliens!

If the compass breaks then follow your heart and I hope it leads you right back into my arms.

Geralt schreef:

We will not be quiet, Stonewall was a riot!

MT,
    misschien dat ik hier nog een stukje over plaats, maar voor als ik het vergeet mag je me altijd een pb sturen haha. Ik ben gereformeerd Vrijgemaakt

~My Mind Is Free~

nerveus schreef:
    Aliens!

hahahahahaha xD

Sebastian Michaelis : I'm simply one Hell of A Butler !!!

Ik ben atheïstisch en geloof niet echt in een geloof. Het leven bestaat uit DNA wat toevallig onder bepaalde omstandigheden is ontstaan. Al zou ik wel graag willen dat er meer dan dit is. Dat hoeft niet persé een god te zijn, maar kan ook een leven naar de dood zijn. Een andere wereld. En over aliëns.. Ik denk wel dat aliëns bestaan, maar in een primitieve vorm. Maar ja wie weet, bestaan er wel menselijke aliëns, je weet het nooit.

Misschien hou ik daarom zo van fantasy, omdat ik dat stukje 'geloof' mis. Stukje 'bovennatuurlijk' in het leven.

I'm living in dreamworld, where I make my stories and a dream.

Mensen, denk ik? Ik vind dit een ontzettend lastige vraag (en dit is ook een wat vaag antwoord, vermoedelijk), maar dat is tegenwoordig het eerste wat er automatisch in me opkomt bij die topictitel. Ik weet alleen niet zo zeker of ik daar een erg duidelijke argumentatie bij heb. (krul)

Ik kan het wel proberen: mensen doen een heleboel shit, maar we zijn ook in staat tot een hoop goede dingen. We bieden vreemdelingen parkeerkaartjes aan als we die al hebben betaald en ze nog niet zijn afgelopen, we vieren feestjes als er nieuwe mensen worden geboren, en als er ergens aan de andere kant van de wereld een half land dakloos wordt door een natuurramp, sturen we daar voedselpakketten en medicijnen heen. Dat is waar ik in geloof, denk ik. Die kleine (of soms grotere) pogingen om elkaar te helpen zonder dat je daar zelf iets aan verdient, behalve dat je weet dat iemand anders het iets gemakkelijker zal hebben. Ik ben niet bijzonder naïef - of die indruk heb ik zelf althans niet, al kan ik me voorstellen dat naïeve mensen dat zelf in hun naïviteit ook niet door hebben, dus wie weet, I guess - maar ik ben wel een groot fan van een ietwat koppige vorm van positiviteit, want ik ben van mening dat dat soms precies is wat we nodig hebben. Daarnaast ben ik verder niet echt overtuigd van het bestaan van een hogere macht, maar mocht die er wel zijn, dan nog heb ik de indruk dat hij (mannelijk voornaamwoord, bij gebrek aan een betere beschrijving, al denk ik niet dat het letterlijk een man zou zijn) zich niet erg veel mengt in wat er op aarde gebeurt op dit moment. Dat betekent dat het aan onszelf is om onze eigen zaken te regelen, en ik denk niet dat ieder voor zich ooit echt een optie is, of dat wie dan ook daar beter van wordt, ook de personen die boven aan de voedselketen eindigen niet. Dus ja. Mensen. Niet een mens, maar mensen, als groep. Het leven is vrij kort en zinloos als je er te lang over nadenkt, en het enige echt zinvolle wat we kunnen doen is zorgen dat het zo prettig mogelijk is. Daarbij kun je aan jezelf denken, wat absoluut heel erg belangrijk is, maar ook aan de rest, want in mijn ervaring is het leven eindeloos veel prettiger als het voor de mensen om je heen ook prettig is.

Overigens, deze zinnen komen me echt ongelofelijk bekend voor: "Het punt is dat ik mij prima kan vinden in de moralen en een deel van de boodschappen die het geloof meebrengt (goed zijn voor je medemens, vrede, etc). Maar van de andere kant kan ik niet mee gaan in een geloof waarin alles letterlijk uit de Bijbel wordt gehaald." Ik ben heel losjes katholiek opgevoed (echt heel losjes, haha), dus ik was nooit bijzonder overtuigd gelovig, maar ik het is wel iets wat altijd al in mijn achterhoofd speelde, die vraag wat ik er persoonlijk precies mee moest. Wat jij daar schrijft is echt exact de conclusie die ik iedere keer trek. Ik vind geloof heel mooi in theorie, absoluut, en veel van de basisprincipes zijn dingen waar ik me volledig bij aan zou sluiten, maar de manier waarop het in de praktijk wordt toegepast (inderdaad door bijvoorbeeld de Bijbel erg letterlijk op te vatten) en gebruikt (als verdediging voor homofobie, om maar wat te noemen) is niet iets waar ik ooit in zou kunnen geloven, of wat ik op enige manier goed zou kunnen keuren, en dat verbittert het geheel voor mij toch een beetje, helaas, zelfs al zitten er heel mooie en pure idealen achter als je het van die extra ruis die erop wordt geprojecteerd kunt scheiden.

Mijn hemel, dit is een warrige post, haha. De grap is dat ik dit zelf dus ook niet helemaal helder heb voor mezelf, maar ik heb een poging gedaan, al klink ik nu mogelijk hopeloos idealistisch, en is dat eigenlijk ook weer niet de bedoeling. (nerd)

"Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

Geralt schreef:

stay safe because I like being alive at the same time as you

Ik ben een moslim. Ik post straks/morgen wel een uitgebreidere post.

Heaven is a place that we all have